kereskedelem

Meseautótól a Merkurig – 15. rész: A Skoda története Magyarországon

2018.08.25.

A Laurin&Klement révén a Škoda már több, mint 100 éve jelen van a hazai piacon.

 

A Laurin&Klement révén a Škoda már több, mint 100 éve jelen van a hazai piacon.

 

Laurin&Klement Magyarországon

Három évvel ezelőtt a Meseautótól a Merkurig kiállítás kapcsán már összefoglaltuk a Škoda autógyár elődvállalatának, a Laurin&Klement márka hazai történetét. Aki nem szeretne kattintani, íme röviden a lényeg:

- Az I. Magyar Nemzetközi Automobilkiállításon a Laurin&Klement cég is kiállította Republic márkanevű motoros kétkerekűjét, amelynek a rákövetkező években több magyar vásárlója is akadt

- A hazai képviselet 1907. április elsején nyílt meg.

- 1908. májusában már a Városligeti Iparcsarnokban nyílt meg a IV. Nemzetközi Magyar Automobilkiállítás, ahol a Laurin&Klement is bemutatkozott: "1 db 9 lóerejű B voiturette, 1 db 10 lóerejű BS voiturette, 2 db 16 lóerejű F automobil, 1 db 6 lóerejű háromkerekű szállító-kocsi, 3 db mótorkerékpár és 1 db fényezett chassis" szerepelt a standon.

- Szintén 1908-ban Václav Klement a Császári Hadügyminisztériumnál magyarországi gyáralapításról szóló, meglehetősen ambíciózus tervvel jelentkezett, amelyből végől nem lett semmi.

- Az 1910-es években Budapest után Győrben, majd Pozsonyban, Debrecenben, Temesvárott és Brassóban létesült helyi eladási központ.

- 1917. januárban az addig cégbejegyzés nélkül működő vállalat részvénytársasággá alakult, a cseh anyavállalat többségi tulajdonlásával.

- Az 1920-as években a Laurin&Klement márka iránt megcsappant az érdeklődés

- 1925-ben a Székesfővárosi Autóbuszüzem kipróbált egy Laurin&Klement gyártmányú buszt.

- A képviselet 1930-ban csődöt jelentett.

A Škoda megjelenése Magyarországon

Az Emil Škoda által Közép-Európa egyik legnagyobb iparvállalatává fejlesztett Plzenben székelő Škoda Művek az első világháború során hatalmas méretű szállítójárműveket készített. A cég első civil piacra szánt közúti járműve a brit Sentinel gőzüzemű teherautó liszenszváltozata volt 1923-ban. A Sentinelből Magyarországon is értékesítettek néhány darabot.

1924-ben a Škoda megvásárolta a francia Hispano-Suiza liszenszét. Fedák Sári színésznő, primadonna aki szerette a különleges, elegáns automobilokat 1925-ben vásárolt magának egy ilyen luxusjárművet.

A Laurin&Klement Rt 1928. decemberében nevét Autó Skoda Rt-re változtatta. 1930-ban a cég hűséges motorja, Herskovits Ignác is kilépett, s ezzel a vállalat sorsa megpecsételődött.

Sokáig úgy tűnt, hogy a Skoda Magyarországon egzotikum marad. 1931-ben Blázy János próbálkozott az Andrássy úton, de a nehéz gazdasági helyzet gyorsan elsodorta ezt a kísérletet. Csupán hat évvel később, a politikai helyzet változása révén jelentek meg ismét hazánkban a cseh cég gyártmányai.

1937-ben német sugallatra megkezdődött a hazai kereskedelem átalakítása: zsidó származású kereskedők nem képviselhettek német márkákat.

Éppen ezért a Blumenthal testvérek, akik a Hansával foglalkoztak, új márka után kellett nézzenek. A Škoda, amely az új Popular és Rapid típusokkal a családi autók között egyre népszerűbb lett jó választásnak bizonyult. 1937-ben még csupán 55, 1939-ben viszont már több mint 450 darab Skoda Rapid és 1101 típusú gépjárművel sikerült növelni a hazai állományt.

1937-ben az Ügetőpályán megrendezett Concours d'Elegance szépségversenyen a Csehszlovákiából érkezett Milos Mecir a legszebb csehszlovák autó díját, továbbá aranyszalagot és a főváros tiszteletdíját nyerte el Skodájával. Forrás: ADT

A második világháborúban a megszálló német hatóságok a Škodát az osztrák Steyr művek felügyelete alá osztották be. 1940-től Magyarországon is a Steyr-Puch-Daimler Rt profilja kiegészült a cseh márka gyártmányaival.

Skoda Popular a balatoni kompon 1942-ben. Forrás: Fortepan / Csontos Péter

Változások a második világháború után

Elakadt Skoda Tudor. Forrás: Fortepan / Kotnyek Antal

A háború során a hazai járműállomány döntő hányada eltűnt, megsemmisült. Míg 1938-ban kereken 19000 személy és 3800 tehergépkocsi volt üzemben, addig a 1947. január 31-i állomány kerek számban 7200 személy- és 7500 tehergépkocsi volt.

A megváltozott politikai és gazdasági környezetben a „baráti” országok, legfőképpen Csehszlovákia újjáéledő gépkocsi-ipara jelentett bőséges beszerzési lehetőséget Magyarország számára. 1948-1949. folyamán érkeztek az első nagyobb szállítmányok Skoda 1101, 1102 típusú gépkocsikból, amelyeket az egykori Szürketaxi vállalat utódja, az Autótaxi Nemzeti Vállalat és a fennmaradt feljegyzések szerint vidéki orvosok kaptak. Az ötvenes évek elején a piros-fekete fényezésű kétajtós Skoda taxik, amelyekből Budapesten 1951-ben 402 db közlekedett, csupán néhány évig maradtak szolgálatban. A kétajtós típusok helyét már az ötvenes évek közepén a Pobeda, majd a Warszawa taxik foglalták el.

Skoda Tudor a rakparton. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Visszaemlékezések szerint a Skoda taxikkal egy időben érkeztek az országba az első 1101 P típusjelzésű, később Colonial becenevet kapott katonai járművek is. A kocsikat szinte kivétel nélkül a rendõrség, az ÁVH, illetve a honvédség kapta szolgálati használatra. Valójában katonai használatra nem voltak alkalmasak az összkerékmeghajtás hiánya miatt, ezért hamar leselejtezték õket. Második felhasználóként elsõsorban a Magyar Szabadságharcos Szövetség (az MHSZ elõdje) vehette át a Colonialokat. Rövidesen azután jutott belõlük civil szervezetekhez is, így a Magyar Posta, a Földmûvelési Minisztérium használt Skoda-dzsipeket, késõbb egyes erdészetek, gépállomások, termelõszövetkezetek.

Skoda 1101P, hazai becenevén “Colonial” a pesti forgalomban. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Fejlődés az 1960-as években

Az 1956-os forradalmat követő enyhülés valamivel könnyebbé tette új és használt gépjárművek beszerzését, példának okáért Eötvös Gábor cirkuszművész is Skodát vásárolt. 1960-ra már 6600 Skoda gépjármű közlekedett az országban, köztük néhány a második világháború előtti időkből.

Skoda Octaviák a Corvin mozi közelében 1958-ban. Forrás: Fortepan / BFL / BRFK Hivatala Bűnügyi Technikai Osztály

Skoda Octavia 1960. Forrás: Fortepan / Botár Angéla

1964-ben beköszöntött a Merkur korszak, s az előjegyzéses rendszerben természetesen a Škoda típusai is népszerűnek számítottak. A Škoda állomány rohamosan gyarapodott

Škoda állomány Magyarországon
1965

14,830 

1970 34,759
1975 85,246
1977 101,357
1980

133,845

1984 180,698

Skoda 1000 MBX a Budapesti Nemzetközi Vásáron. Forrás: Farnadi Zsolt

Skoda 1000 MB, 1972. Forrás: Fortepan

Bár a központi vezetés a civil szervezeteket nem nézte jó szemmel, de az 1960-as évek közepén a Magyar Autóklub keretein belül létrejöttek az első márkaklubok. 1965-ben a Škoda tulajdonosok is összejöttek, s több közös kirándulást is szerveztek. 1968-ban már 30 márkaklub működött, de nem sokkal később mindegyiket megszűntették.

1968-ban megnyilt az első kifejezetten Škoda gépkocsikra szakosodott szerviz a Kerepesi úton. Erről bővebben nemrég írtunk.

Életkép egy kempingben. Forrás: Fortepan

A sofőrképzést a KPM Autóközlekedési Tanintézete szervezte, s az 1970-es évektől a tanulók Skodával gyakoroltak. Forrás: Veszprém Megyei Levéltár, Péterfay Endre fotógyűjteménye

Skoda 120L az Autó-Motor tesztjén

A szocialista rend összeomlása után 1992-ben nyílt ismét önálló Skoda autószalon. Azóta a Porsche Hungária révén az immár Volkswagen-tulajdonban álló cseh márka megújulva hódít nálunk is.

Új idők az 1990-es években

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....