Opel

Meseautótól a Merkurig 20. rész: Az Opel története Magyarországon II. rész

2018.11.10.

Bár az Opel a második világháború után képviselet nélkül maradt, de a hazai állomány így is növekedett. Az 1971-ben megnyílt hivatalos márkaszerviz segítette a lendületet.

A második világháború során az Opel gyárat komoly károk érték, az oroszok jóvátétel fejében elvitték a rüsselsheimi üzemből az Opel Olympia komplett gyártósorát, amelyből a Moszkvics 400/401 família született meg. Végül az Opel Blitz teherautó bizonyult a megmentőnek, annak a gyártását tudták újrakezdeni, a Kapitän csak 1946-tól csatlakozott ismét a kínálathoz. A General Motors 1948. november 1-én visszakapta az irányítási jogot, s attól kezdve gőzerővel megindult a modellfejlesztés.

Magyarországon a Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt a háború után újrakezdte működését, de Opelt többé nem árusított.

Csupán a rendszám árulkodó – a Gázművek gépjárműparkjáról, köztük egy Opel Super 6 gépkocsiról a fotó nem a háború előtt, hanem 1946-ban készült (Forrás: Fortepan/Berkó Pál/79269)

Az 1950-es évek első felében a magántulajdonú autóhasználat korlátozásával leginkább az állami szervek autóállománya fejlődött. Ezek között a mentőszolgálat emelhető ki: az 1940-es évek végén az OMSZ sokféle járműtípussal rendelkezett, közte Kapitän-nel, Super 6-tal, Olympia-val és még P4 is volt. Ezek a háború előtti típusok néhány év szolgálat után annyira elhasználódtak, hogy az 1950-es évek közepén ezeket selejtezni kellett őket. Nagyjából ugyanebben az időben 20 db ilyen - feltehetően már használt – Opel Blitz került a Nemzetközi Vöröskereszt segítségével az országba, amelyből egyet a mentőszolgálat újonnan alakult rohamkocsi szolgálata kapott meg.

Az enyhülés az 1956-os forradalom után kezdődött, amikor egyedi engedéllyel az országba érkezett néhány Kapitän, Olympia és Kadett. Ezekről az autókról a Gazdasági Bizottság 10.248/1957. számú határozata alapján tudhatunk, amely 5 éves részletfizetés mellett engedélyezte vezető beosztású állami dolgozók

részére új személygépkocsik vásárlását. A kimutatásból látható, hogy a fizikai dolgozók, mint a bányászok, erdészeti dolgozók és mozdonyvezetők a kisebb Kadett és Olympia típusokat részesítették előnyben, míg egy egyetemi tanár az előkelőbb Opel Kapitän-t választotta. Érdekes módon az orvosok is a kisebb, szerényebb Kadett és Olympia típusokat részesítették előnyben, amelyre a magyarázat az egyszerűbb technika könnyebb javíthatósága lehet. A sportolók között is találhatunk ismerős neveket, mint például Mednyányszky Rudolf és Szimcsák István focistákat vagy Pénzes Margit atlétát.

1957-ben egy Opel Rekord exkluzív járműnek számított, amelyet esküvői autónak is lehetett használni (Forrás: Fortepan/Hámori Gyula/123751)

Egy másik, az előzőnél fiatalabb Rekord, amely nagyjából egyszerre érkezhetett az országba az esküvői autóval. Tichy Lajos labdarúgó Opel autóját mossa 1957-ben. (Forrás: MTA Archívum)

Egy 1960-ban keletkezett kimutatás szerint a hazai Opel állomány 180 Kadettből, 154 Kapitanból, 58 Olympiából és kb. 100 darab „egyéb” kategóriába sorolt járműből állt.

Az időpont továbbra is 1957, az autó egy diplomata-rendszámos Opel Rekord (Forrás: Fortepan/Umann Kornél/28025)

Az 1960-as években árucsereprogram - például hűtőgépekkel fizettünk autókért – révén jutott hazánk néhány Rekord és Kadett modellhez, illetve a külföldön dolgozók egy évnél hosszabb külszolgálat esetén lehetőséget kaptak arra, hogy vámmentesen hozzanak be autót. Így került az országba többek között Tabányi Mihály Opel Kapitän P-LV típusú autója, illetve Bánsági Tamás Opel Kadettje. Ezekre az autókra többségében elidegenítési tilalom vonatkozott, azaz magánszemélynek csak egy bizonyos idő, jellemzően 2-5 év után lehetett eladni.

Szintén a piac enyhülésének jele, hogy 1959-től a Budapesti Ipari Vásár, majd Budapesti Nemzetközi Vásár részben autókiállításként is funkcionált, ahol a nyugati autógyárak, így többek között az Opel is évről évre kiállította legfrisebb modelljeit. A bemutatóautók azután itthon maradtak, s vagy a gépjárműnyeremény betétkönyv programban tűntek fel, vagy valamelyik illetékes elvtárs tulajdonába kerültek.

1965. tavaszán az Opel tulajdonosok a Magyar Autóklub kebelében létrehozták saját márkaklubjukat. A szakosztály vezetését Jancsó Gyula vállalta el, aki később érdekes előadásokkal dobta fel a találkozókat. Voltak vetítések, oktatások a járművek tavaszi felkészítéséről, a gépjárművek villamos rendszereiről és a közlekedési balesetekről illetve azok büntetéseiről is. A márkaklub néhány évig működött.

Bauer Sándor fotóriporter 1965-ben a budapesti utcákat járva fényképezte az érdekesebb járműveket, köztük ezt a régebbi Opel Rekordot... (Forrás: Fortepan/126445)

… és ezt az akkor újnak számító Rekordot is (Forrás: Fortepan/126440)

A fénykép Győrött készült az 1960-as évek végén. Sajnos a résztvevők neve ismeretlen (Forrás: Tóth Ferenc/Szabó Iván)

 

 

A növekvő hazai gépjárműállomány javításának koordinálására 1965-ben megalakult az AFIT, azaz Autófenntartó Ipari Szövetkezet. 1968-ban a Kerepesi út 85 alatt megnyílt új telepen rövid ideig nem csupán Škodákkal, de Opelekkel is foglalkoztak. Majd 1971. január 1-től a „General Motors-szal történt megállapodás alapján a Hungaroszervíz-nél megalakult az Opel gépkocsik garanciális javítószolgálata, vevőszolgálata és konszignációs raktára”. Ez annyit jelentett, hogy a Gizella út 20 szám alatti telepen teljesen hivatalos Opel-szerviz üzemelt. Budapesten kívül később Győrben, Szegeden, Keszthelyen és Szegeden is kijelöltek javítóműhelyeket.

Az 1970-es években a GM Austria segítségével az Opel még jobban elterjedt a magyar piacon is. Megjelentek a magyar nyelvű prospektusok és kezelési utasítások is.

Picit felspécizett Opel Rekord 1967-ben (Forrás: Fortepan/Hunyady József/106922)

Ezekben az időkben a magánszemélyek mellett hivatalos szervek és az egyházak rendelkeztek Opelekkel. Az Actio Catholica nevű katolikus szervezet Admiral-okkal, Commodore-okkal később pedig Senator-okkal bővítette autóflottáját. Hasonló módon a Magyar Református egyház is rendelkezett Kapitän B, majd később Rekord illetve Admiral B típusú Opellel. A legnagyobb Opel-flottát a Belügyminisztérium üzemeltette, ahol hivatalos autóként több Admiral és Diplomat is a tisztviselők szolgálatában állt, illetve a „kukkosok” azaz megfigyelők Commodore-t használtak.

A Magyar Rendőr 1975-ös fényképen a „kukkolók” azaz megfigyelők által használt Opel Admiral (Forrás: Fortepan/66093)

Egy 1973-ban kelt részletes statisztika szerint a hazai Opel állomány összetétele a következőképpen festett:

Kadett: 1606 db

Rekord: 5567 db

Kapitan: 337 db

Admiral: 42 db

Commodore: 158 db

Manta: 63 db



1980-ra a fenti darabszámok módosultak kissé. Az olcsón fenntartható, kis fogyasztású autók, mint az Ascona, Manta, Kadett mennyiségei kis mértékben nőttek, de a többi típus szép lassan kezdett kikopni az utakról. Ez a tény összefüggésben áll az Opel gyár termékstruktúrájának átalakulásával is, mivel a 80-as években inkább kis- és középkategóriás autókat terveztek és gyártottak, az igazán nagy és luxuskategória gépei a Diplomat B gyártásának befejezésével eltűntek az Opel kínálatából.

A rendszerváltást követően az Opel hazai történetében, részben a szentgotthárdi gyár megnyitásának köszönhetően teljesen új fejezet nyílt.

Opel szerviz 1989-ben (Forrás: MTVA Archívum)

Akit a téma bővebben is érdekel, annak ajánljuk Major Attila kiváló szakdolgozatát, amely letölthető a magyarjarmu.hu honlapról

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....