autókereskedelem

Meseautótól a Merkurig, 22. rész: Az Audi és elődmárkáinak története Magyarországon I.

2018.12.26.

Ma már csak Audi néven készülnek négy karikával fémjelzett autók. Ám a cég kanyargós történetéhez sok márka kapcsolódik. Közülük a világ egykor legnagyobb motorkerékpárgyártó vállalkozása, a DKW, amely először motorjaival majd autóival hódította meg a magyar piacot az 1920-as és 1930-as években.

A dán származású Jørgen Skafte Rasmussen 1907-ben alapította meg műhelyét a németországi Zschopauban, ahol az első világháború után DKW (Das Kleine Wunder azaz a Kis Csoda) néven először segédmotorokat, majd motorkerékpárokat készítettek. A DKW néhány év alatt a világ egyik vezető motorkerékpár-gyártója lett. Az üzleti sikerek lehetővé tették a választék kibővítését. 1928-ban elkészült az első DKW kisautó. Eközben Rasmussen megvásárolta az Audi részvénytöbbségét, és az Audi és a DKW mérnökei közösen tervezték az elsőkerékhajtású FA600 típust, amely az 1931-es Berlini Autókiállításon mutatkozott be. A második világháborúig kb. 29,000 hátsó- és kb. 220,000 elsőkerékhajtású DKW személyautó készült, miközben a vállalatcsoport, amelyhez időközben a Wanderer és a Horch is csatlakozott Auto Union néven folytatta működését. A második világháború után, 1949-től 1965-ig DKW, majd Auto Union néven további kb. 900,000 automobil készült. A bukdácsoló cég tulajdonjogát 1957-ben a Mercedes, majd 1965-ben a Volkswagen vásárolta meg. A Volkswagen az újjászületés jegyében az Audi márkanevet élesztette fel, s teljesen új járművekkel jelentkezett.

A DKW megjelenése Magyarországon

Az egyszerű szerkezetű és könnyen elérhető DKW motorkerékpárokra gyorsan felfigyeltek hazai élelmes üzletemberek. Az egykori katonai javítóműhelyből alakult Unitas Automobilipari Rt 1923-ban a DKW-hoz hasonló, kisméretű „robogóval” jelentkezett.

Az „igazi” DKW motorok Magyarországon 1925-ben jelentek meg, amikor Erdélyi Endre több versenyen is rajthoz állt DKW gépével. Erdélyi megpróbálkozott a DKW árusításával is – csekély sikerrel.

Három évvel később a Parlamenttel szemközt megnyílt az Orbit Műszaki Rt bemutatóterme, ahol a DKW motorkerékpárok mellett már a DKW kiskocsijait is szemügyre lehetett venni.

A rövidéletű Orbis Műszaki Rt reklámja 1929-ből. Forrás: Úrvezető, Országos Széchenyi Könyvtár

Az 1929-es gazdasági válság azonban az Orbit céget sem kímélte. Helyére 1930-ban Majláth Mihály, az egyik legismertebb hazai motorkerékpár-kereskedő lépett.

Korai, hátsókerékhajtású DKW Budapesten. Forrás: Farnadi Zsolt



Majláth Mihály

Majláth Mihály az első világháború után roncs motorkerékpárok javításával kezdte pályafutását. 1922-ben nyitotta meg kis üzletét, ahol brit motorkerékpárokat és azok alkatrészeit árusította.

Szorgalma és szaktudása révén vállalkozása folyamatosan fejlődött. 1929-ben a Belvárosban, a gróf Zichy Jenő utcában Harley-Davidson bemutatótermet működtet.

Majláth kiváló versenyző is volt, ezen kívül a Magyar Motorkerékpár-kereskedők Egyesületének elnöki tisztségét is ellátta.

1930-ban úgy döntött, hogy a megváltozott gazdasági körülmények miatt olcsóbb, egyszerűbb motorkerékpárok képviseletével próbálkozik. Választása a DKW márkára esett. Kapóra jött, hogy a DKW motorkerékpárok mellett autókat is gyártott:

„A cég kiterjedt motoros vezőközönsége lassanként az egyre olcsóbb kiskocsira tért át és a cég megelégedett motoros vevőiből DKW kocsitulajdonosk lettek. A Majláth cég egész autós generációt nevelt, a cég szolid üzletvitele a könnyű szológépen, majd az oldalkocsis motorkerékpáron át ültette a volánhoz vevőit, akik hűen kitartottak mellette, hiszen mindig lelkiismeretesen gondjukat viselte” - írták róla néhány évvel később.

Majláth Mihály reklámja 1935-ből. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

A harmincas években Magyarország egyre szorosabbra fonta politikai és gazdasági kapcsolatait Németországgal. Majláth Mihály üzlete is szépen fejlődött. Míg 1930. végén csupán 25 darab DKW gépkocsit tartottak nyilván, ez a szám öt évvek később már 169 darabra növekedett.

Az első DKW javítóműhely 1935-ben. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

A Majláth-cég DKW értékesítési darabszámai 1935-1938

1935: 111 db

1936: 185 db

1937: 319 db

1938: 389 db



A Majláth cég különféle marketing-akciókkal csábította a vevőket. Példának okáért 1937-ben a gyári féléves garanciát két évre és 50,000 kilométerre terjesztették ki. „A külön garancia a két éven belül fellépő motorikus üzemzavarok, vagy a használattal arányban nem álló abnormális kopások ellen biztosít olymódon, hogy szükség esetén költségmentesen a cég azt rendbehozza, esetleg új alkatrészekkel pótolja. ...

A garancia csakis abban az esetben áll fenn, ha a vevő mindenkor a gyári előirásnak megfelelő minőségű olajat és kenőanyagokat a Majláth cégnél szerzi be, úgyszintén az előírás szerinti kezelési utasításokat betartja, valamint az időközi átvizsgálási munkálatokat az eladó cégnél végezteti.”

Majláth megkísérelte az Audi hazai elterjesztését is, de kis idő elteltével átadta a képviseletet Hess Ervinnek.

1937-ben a dinamikusan fejlődő cég új központot avatott fel. Ma már sajnos nincs meg az épület, amely a Lehel utca elején állott. A 387 négyszögöl területen elhelyezkedő főhadiszállás megfelelt a kor összes követelményének.

A Lehel téri központ az Autó-Motor korabeli reklámriportjában. Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár

„Május 1-én ismét költözködik a Majláth cég, mely most a Lehel - Bulcsú és Tüzér uccák között elterülő telekkomplexumon építi fel pompás új otthonát.. A régi helyiségek - akárcsak tíz esztendővel ezelőtt - ismét szűknek bizonyultak. Az elmúlt esztendő fordulópontot jelentett: a cég egy év leforgása alatt az Auto Union legkisebb típusú gépeiből kerek 200 DKW kocsival ajándékozta meg autóparkunkat, majd amikor a BMW gyár is rábizta világhírű autógyártmányainak képviseletét, a Majláth cég számára szűknek bizonyultak a helyiségek. Igy érkezett el a cég az épülő Lehel téri telephez. Az új Majláth ház főfrontja a Lehel térre nyílik. A 33 méter mély, trapézalakú telket oldalain a Lehel, illetve Tüzér uccák határolják, a telek hátsó frontja 40 méterre szélesedik. A modern vonalú épület főfrontjának közepén forgóajtón át jutunk be az épületbe, ahol a földszinten, a bejárattól jobra a DKW, balra a BMW kocsik világos, tágas mintatermeit találjuk. A hall hátsórésze félkörű kiképzésben a felszerelési cikkek mintatermét fogadja be, melyhez a cég tradícióihoz híven hatalmas alkatrészraktár csatlakozik. A háromengyedrészben az uccaszint fölé épült alagsorban tökéletesen kiépített termet találunk a raktáron álló kocsik számára, és itt nyernek elhelyezést a gépház, kovácsműhely, a Lehel uccára néző ablakaival teljesen ujonnan berendezett javítóműhely, itt sorakoznak a szerelők mosdó, öltöző és étkező helyiségei is. Az épület Tüzér uccai oldalán széles bejáró vezet a belső műhelyekhez. A szétágazó behajtás letérője a javítóműhelybe, az út egyesen futó ága pedig az emelőkkel ellátott legmodernebb felszerelésű szervizállomáshoz vezet.  Az üzletház emeleti traktusán nyernek elhelyezést az amerikai rendszerben felszerelt irodahelyiségel, a középre került főnöki szobával az összes helyiségek tekinthetők lesznek. A Majláth cég új üzletháza a magyar gazdasági élet egyik erőssége lesz. Ilyen pillékre lehet és ilyen alapokra kell felépíteni automobilizmusunk fellegvárát, hazánk gazdasági fejlődésének egyik legfontosabb bástyáját” - állt a Motoros reklámcikkében

Egy reklámfotó 1939-ből. 102 darab, vizsgázásra váró DKW autó a Lehel téri Majláth központ előtt. Fotó: Seidner Zoltán. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára

Ugyanannak a fotósorozatnak egy másik darabja az Úrvezető 1939-es címlapján. A háttérben álló épületet a grafikus áthelyezte és átretusálta...

… mivel az épület homlokzata eredetileg másfele nézett.

A szolid üzletmenetnek a második világháború vetett véget.

Elegáns DKW kabrió. Forrás: Farnadi Zsolt

Életkép a második világháborúból. Forrás: Lissák Tivadar/Fortepan/72253

Katonai használatra felkészített DKW Notek-lámpával. Forrás: Forrás: Lissák Tivadar/Fortepan/72636

A háború után a megváltozott politikai és gazdasági környezetben Majláth Mihály szerényebb keretek között megpróbált talpra állni, de az államosítást ő sem kerülhette el.

Az 1950-es és 1960-as években a második világháborút túlélő DKW gépkocsikon kívül érthető módon a hazai állomány csekély mértékben fejlődött.

A négy karikás márka a Mercedes tagjaként jelent meg az 1959-es Budapesti Ipari Vásáron. Forrás: Fortepan/Móra András/114980

A túlélő DKW járművekre az 1960-as évek végétől már nem csupán roncsként, hanem megmentendő értékként tekintettek. Az 1968-as Színész-Újságíró Rangadó egyik betétfutamaként régi autók is felvonultak. Forrás: Fortepan/Nagy Gyula/50263



DKW statisztika 1980-ból

DKW F-102: 35 db

DKW F-11: 48 db

DKW F-12: 43 db

DKW F-9: 18 db

DKW F-93: 19 db

DKW Junior DeLuxe: 111 db

DKW Meisterklasse: 148 db

DKW 1000S: 37 db

Egyéb: 19 db

 

Az egyik leghűségesebb hazai DKW tulajdonos, a 2017-ben elhunyt Schöberl Ernő volt, aki 1969-ben ismerősei segítségével jutott el Nyugat-Németországba. Ott egy akkor kilenc éves, de szépen rendben tartott, 132,000 kilométert futott DKW Juniort vásárolt, amellyel a rá következő közel fél évszázad alatt további 400,000 kilométert tett meg! A Schöberl család azóta több DKW gépkocsit is vásárolt

A cikk összeállításában „Az Audi Magyarországi története 1914-től” című kiadvány volt segítségünkre.

 

 



 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....