BMW Magyarország

Meseautótól a Merkurig 25. rész: A BMW története Magyarországon I.

2019.02.09.

A BMW már több, mint kilencven éve jelen van a hazai piacon.

Az első világháború során a repülőgép-motorokkal foglalkozó Rapp Motorenwerke átszervézéséből létrejött a Bayerische Motoren Werke nevű vállalat, azaz a BMW. Az első világháború után a cég mezőgazdasági gépek és stabilmotorok előállításával próbálkozott. 1922-ben megvették a Bayerische Flugzeugwerke repülőgépgyárat, amely többek között a BMW motoros Helios motorkerékpárokat készítette. A Helios áttervezésével 1923-ban megszületett az első BMW motorkerékpár.

 

BMW motorok Magyarországon

Két évvel később, 1925-ben a Laurin-Klement Rt, amely leginkább a névadó cseh márkára koncentrált, már néhány reklámjában megemlítette, hogy a BMW kétkerekűit is árusítják.

Ezt követően Gecső Jenő, a szintén német gyártmányú D-Rad motorkerékpárok képviselője vállalta fel a márkát 1927-ben. „Gecső Jenő igen szerencsés választást csinált a BMW-vel és mi őszintén azt ajánljuk neki, hogy minden igyekeztével propagálja a BMW-t, amivel soha nem fog szégyent vallani”. Ekkoriban ifjabb Horthy István is BMW motorkerékpárral versenyzett. Gecső Jenő azonban már 1927. őszén csődöt jelentett.

Komolyabban először az 1927. őszén bejegyzett Magaziner és Strausz Gépjármű-Kereskedelmi Társaság foglalkozott a BMW járműveivel. Magaziner Pál ismert redőny-gyáros volt, s ő adta a szükséges pénzügyi hátteret, míg Strausz Frigyes a kereskedelmi részt intézte. Budapest Belvárosában, a Balaton utca 10 alatti bérház udvarán rendezték be bemutatótermüket és javítóműhelyüket. A Magaziner és Strausz cégnek is csupán 2-3 év jutott, hiszen az 1929-es gazdasági válság miatt ők is a felszámolás sorsára jutottak.

A Magaziner & Strausz cég levélpapírja 1931-ben. (Forrás: Budapest Főváros Levéltára)

A BMW motorok a második világháború előtt tértek vissza, amikor a Steyr-Austro Daimler-Puch vállalat kezdte a hazai ügyeket intézni. A második világháború során felmerült, hogy Székesfehérváron, a Danuvai Rt új fogaskerékgyárában szerelnének össze BMW R75 motorkerékpárokat, amellyel a magyar honvédséget látták volna el, de végül ez a terv is kútba esett.

 

BMW autók Magyarországon

A BMW a motorkerékpárokhoz hasonló módon indította be autógyártási tevékenységét: 1928-ban megvásárolták az Automobilwerk Eisenach nevű vállalatot, amely Dixi márkanév alatt az Austin 7 liszenszváltozatát kínálta. A BMW 1932-ben felbontotta a liszenszerződést, s fokozatosan önálló típusválasztékot alakított ki.

Magyarországon a BMW autókat is a Magaziner és Strausz cég próbálta meg először bevezetni a piacra. Ám ekkor még nem sikerült a bajor márkának megvetnie a lábát.

Sofőrképzést segítő BMW Dixi gépkocsi Dombováron 1931-ben (Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor/14005)

A BMW gépkocsik első hazai virágkora a harmincas évek közepére tehető. Az egyre inkább Németország felé orientálódó politikai és gazdasági környezetben nálunk is előnyt élveztek a német márkák. 1934-ben a korszak egyik legismertebb autókereskedője, Bárdi József kapta meg a képviseleti jogot: „a vezérképviseletet a régi és patinásnevű Bárdi József-cég szerezte meg, amely cég eddig a Lancia, Citroën és Chrysler képviseletek birtokában van, tehát úgyszólván az összes elitmárkákat képviseli”. Bárdi az Ügynök (ma Kresz Géza) utcában működtette szervizét és bemutatótermét. 1935-ben sikerült 101 db BMW gépkocsit értékesítenie. Bárdi elkötelezett volt a bajor márka iránt. 1936-ban egy valószínűleg reklámcélokból született riport kapcsán kiderült, hogy BMW néven egy lovat is futtatott, amely „hat hosszal nyerte versenyét!!! Bár e hat hosszból tudnék tenni öt és fél hosszat a következő versenyre – mondotta Bárdi, a BMW boldog tulajdonosa és a másik BMW vezérképviselője”.

A Bárdi József cég standja az 1936-os Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon (Forrás: BMW Group Classic)

1936. őszén azonban alapvető változások következtek be a hazai gépjárműkereskedelemben. Ennek részeként Bárditól megvonták a képviseleti jogot, amelyet a gyár a korszak másik ismert kereskedőjének, Majláth Mihálynak adott át. Majláthról a DKW története kapcsán már megemlékeztünk.

Szöllősy Kálmán 1936- ban készült „vidám görlök” fotóriportjának főszereplője egy BMW 319 gépkocsi volt (Forrás: Fortepan/Szöllősy Kálmán/149553)

BMW 326-os az 1937-es Bodensee-Balaton versenyen (Forrás: Karl Zapletal/Martin Pfundner)

Majláth 1936-ban 105, 1937-ben 80, 1938-ban 76, majd 1939-ben, a második világháború kitöréséig további 57 BMW autót adott el.

Majláth 1937-ben új főhadiszállást avottt fel. Ma már sajnos nincs meg az épület, amely a Lehel utca elején állott. A 387 négyszögöl területen elhelyezkedő főhadiszállás megfelelt a kor összes követelményének. „A 33 méter mély, trapézalakú telket oldalain a Lehel, illetve Tüzér uccák határolják, a telek hátsó frontja 40 méterre szélesedik. A modern vonalú épület főfrontjának közepén forgóajtón át jutunk be az épületbe, ahol a földszinten, a bejárattól jobra a DKW, balra a BMW kocsik világos, tágas mintatermeit találjuk” - írta a Motoros az épületről, amelyről további részleteket cikksorozatunk 24. részében olvashatnak.

Majláth Mihály BMW prospektusának címoldala (Forrás: Kováts István)

Majláth reklámjaiban a BMW megbízhatóságára koncentrált: „A BMW-gyár hírneves arról, hogy gyártmányai egyedülálló értéket képviselnek és a BMW-autók úgy műszaki elgondolás, mint gyakorlati kivitel szempontjából a legelső helyen állanak. A BMW-autók motorját Németország leghíresebb repülőgépmotorgyára készíti, ez a teljesítmény, a megbízhatóság, az anyag, a megmunkálás titka. Hogy a közönség mennyiben ismeri el a BMW-autók értékét, annak legfényesebb bizonyítéka az, hogy a nagyritkán kapható használt BMW-autó többe kerül, mint jóegynéhány más új modell”.

Bár úgy tűnik, hogy a BMW nem túl nagy darabszámmal képviseltetette magát a hazai piacon – például 1936-ban a teljes magyar újautó-értékesítés 2638 darabot tett ki –, de a márka sportos járművei révén jóval nagyobb ismertségre és elismerésre tett szert.

Delmár Walter, a két világháború közötti időszak egyik legsikeresebb, és nemzetközileg is jegyzett autóversenyzője 1938. környékén vásárolt magának egy 328-as BMW sportkocsit. Példáját gróf Festetics Ernő, aki korábban a kisebb BMW 319-cel próbálkozott, is követte – 1938-ban pont a Delmár Walter Emlékversenyt nyerte meg 328 roadsterével. Rajtuk kívül Wiesengrund Ferenc említhető, aki BMW 326-tal jelent meg különböző versenyeken.

Festetics Ernő gróf BMW 319 roadsterével (Forrás: Burányi Gyula)

Festetics Ernő gróf és Delmár Walter, az ismert sportember BMW 328 sportkocsikkal az Autó-Motor címlapján (Forrás: ADT)

A „polgári” BMW tulajok közül a Tűzoltó Főparancsnokság, a Fonciére Biztosító és dr. Patrubány István, a tiszaföldvári központú tiszai alsó járás főszolgabírája, Patrubány Miklósnak, a Magyarok Világszövetsége elnökének felmenője, illetve Szentgyörgyi Albert Nobel-díjas professzor emelhetők ki. Szentgyörgyi kedvelte a gépjárműveket, a BMW előtt egy oldalkocsis BSA motorral közlekedett.

BMW reklámteherautó az 1938-as Concours d Elegance szépségversenyen (Forrás: OSZK)

A háború után a megváltozott politikai és gazdasági környezetben Majláth Mihály szerényebb keretek között megpróbált talpra állni, de az államosítást ő sem kerülhette el.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.17
Forgalomkorlátozásokra és közlekedési változásokra kell számítani a Hősök tere környékén a 12.....
2019.10.17
A magyar autóipar egyre több megbízást ad az iparban távfelügyeleti szolgáltatást nyújtó győri....
2019.10.17
Szalagot tűztek és rózsaszínnel világították meg az épületet a dolgozók a Bridgestone tatabányai....
2019.10.17
Személyautóval ütközött az Újszegedről Békéscsabára közlekedő motorvonat csütörtök délelőtt a Békés....
2019.10.17
"Mennyit fogyaszt az autód?" Ha sokat mondunk megdöbbennek, ha keveset, nem hiszik el. Ez egy....
2019.10.17
A Volvo Cars és a Geely azt tervezi, hogy meglévő belső égésű erőforrás tevékenységeiket egy önálló....
2019.10.17
Sosem volt még ennyire vonzó a zöld jövő: a Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be....
2019.10.17
A BMW 2-es Gran Coupé világpremierjével a BMW a prémium kompakt kategóriában is elérhetővé teszi a....
2019.10.17
Az első sorozatgyártásban előállított Golf 1974 márciusában hagyta el a wolfsburgi gyártósort, és....
2019.10.17
Következetesen elektromossá alakítja modellpalettáját az Audi – és elektromos mobilitási....