német autó

Meseautótól a Merkurig, 28. rész: Kisebb német autómárkák Magyarországon I.

2019.04.23.

Az ismertebb autómárkákon kívül tucatnyi más német cég gyártmányaiból is került a hazai piacra.

A Horch, a BMW és a Mercedes mellett a második világháború előtt számos más német márka is feltűnt a hazai piacon. Ezek feltérképezése közel lehetetlen, így ez az összeállítás sem lehet teljes. 

AGA

A berlini Aktiengesselschaft für Automobilbau (Autógyártó Részvénytársaság) azaz AGA 1919-1925 között készített a korszaknak megfelelő túrakocsikat. Landy István Dandy Automobil Rt nevű vállalata a Horch mellett 1921–től az AGA hazai képviseletét is ellátta. 1923-ban az Osztrák-Magyar Túraúton Feledy Pál, többszörös magyar motorkerékpár-bajnok AGA autóval vett részt. 1926-ban 35 darab AGA túrakocsit tartalmazott az országos nyilvántartás.

Feledy Pál az 1923-as Osztrák-Magyar Túraúton  (Forrás: ADT)

 

Apollo

Az Apollo története még a XX. század legelejére nyúlik vissza. Az Apoldában működőt Ruppe&Sohn vállalat először Piccolo néven kísautókat kínált. Ezekből az 1908-as budapesti gépjármű-tulajdonos kimutatás szerint egy Magyarországra is eljutott.

1910-ben a vállalathoz Karl Slevogt, a kor ismert konstruktőre és autóversenyzője csatlakozott a céghez. Slevogt teljesen átalakította a kínálatot, s ennek megfelelően a vállalat nevét is módosította Apollora. Bár a kis méretű modellek is megmaradtak, de egyre több nagyobb méretű túrakocsi, illetve sport- és versenyautók is születtek Slevogt keze alatt. Az Apollo egészen 1927-ig működött.

Magyarországon nem ismert, hogy lett volna képviselete a márkának, ennek ellenére 1923-ban 6 db Apollo viselt magyar rendszámot.

A lengyel származású Friedrich Karl Chrambach, akit Magyarországon Frigyes Károlyként ismertek 1912-1914 között a KMAC több túraversenyén is megfordult Apollo túrakocsijával (Forrás: ADT)

Brennabor

A brandenburgi Brennabor vállalat, amely gyerekkocsik és kerékpárok után a XX. század elejétől gyártott motorkerékpárokat, majd automobilokat 1912-ben három autót is benevezett a Királyi Magyar Automobil Club kiskocsi-versenyére.A csapat Kolozsvár, valamint Temesvár tiszteletdíját hozta el. Ezt követően Müller Gyula mérnök megpróbálta kihasználni a verseny utáni hírverést – kevés sikerrel. Két évvel később Bárdi József próbálkozott a „szenzációs típussal”, de az első világháború keresztülhúzta számításait. Több, mint egy évtizedes szünet után az 1920-as évek relatív konjunktúrája tette lehetővé a márka visszatérését. 1927-ben Fábri Endre az olasz Itala mellé Andrássy úti szalonjába rövid időre a Brennabor kocsikat is beállította.”A Brennabor-kocsikról sok újat nem mondhatunk, elég ha megjegyezzük, hogy egyike a legrégibb német kvalitásmárkáknak és masszivitása különösen predesztinálja a rossz magyar utakra” állt az Automobil-Motorsport reklámhírében. Ennek ellenére a Brennabor most sem aratott sikert, ráadásul a német cég is komoly pénzügyi gondokkal küszködött. 1928. végén Fábri, aki időközben bekebelezett egy másik autókereskedő céget, s működését Amerit Automobilkereskedelmi Kft néven folytatta megvált a márkától.

Müller Gyula 1912-ben megpróbálta kihasználni a Kisautó-verseny keltetette hírverést

A Rolls-Royce minőség- Ford árak kombináció vonzó is lehetett volna, de nem sokan érdeklődtek a Brennabor iránt. (Forrás: ADT)

Cudell

Max Cudell 1897-ben Aachenben alapított vállalkozása az egyik legrégebbi német autógyár volt, amely csupán néhány évig működött. Karl Slevogt, aki később az Apollohoz igazolt 1905-ben elkészítette a cég utolsó modelljét, a Phönix nevű 45 lóerős típust, amely a Berlini Autókiállítás szenzációja volt. Ez volt az első német autó felülszelepelt motorral, amelynél a főtengelyt öt helyen csapágyazták. Sajnos a Phönix későn érkezett, s a Cudell még ugyanabban az évben csődbe ment.

Magyarországon a Cudell volt az első márkák egyike, amely hivatalos képviseletet kapott: Csáky Róbert 1901-ben az első Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon mutatta be a márkát. A Gazdasági Mérnök című hetilapban ügyesen leplezett reklámcikkekkel próbálták fellendíteni az üzletet: „A kocsi nagyon elegáns formájú. Igazán kellemes a minden oldalon ablakkal ellátott tágas kocsiban ülve élvezetes sebességgel utazni Egy ily kocsi tulajdonosa nem szorul vasútra, fogatra, villamosra s több kényelmet élvezhet, mint bármely más járművön…. E helyen is felhívjuk a közönség figyelmét Csáky mérnök kocsijára s reméljük, hogy a kereskedők, építészek vagy a birtokosok között hamar akad, kinek e kocsi megfelel s akinek — elég pénze is van rá”. 1902-ben a Királyi Magyar Posta is vásárolt egy Cudell automobilt.

A Királyi Magyar Posta 1901-1904 között több automobillal is folytatott kísérleteket. Ezek egyike a Cudell volt. A jármű színét az 1950-es években írták be az albumba (Forrás: Postamúzeum)

1905-ben a Podvinecz&Heisler Malomipar és Gépgyár megvásárolta a Phönix liszenszét, s kb. 1908-ig néhány darabot összeszerelt e típusból (Forrás: Honi Ipar/ADT).

Cyklon

A berlini Cyklon gépgyár a XX. század elején olyan motorkerékpárt készített, amelynek az erőforrását az első kerekek fölé helyezték el. Ezt követte 1902-1903. folyamán egy hasonló elrendezésű háromkerekű jármű, amelyet az egyik legkorábbi elsőkerékhajtású autónak is szoktak titulálni. Az érdekes formájú Cyklonette gyártása még az első világháború után is folytatódott egészen 1923-ig. Hazánkban 1922-1923. folyamán a leginkább mezőgazdasági gépekre szakosodott Fehér Miklós Gépgyár Rt reklámozta a háromkerekűt: „Beszerzési ára és üzeme olcsóbb a lovasfogatnál! Kezelése egyszerű, soffőr nélkülözhető” próbálta ecsetelni a jármű előnyeit a kereskedő. Nem lehetett túl sikeres, hiszen 1923. tavaszán még csupán öt darab Cyklonette-t regisztráltak, s az 1930-as rendszámlistában is alig 10 db Cyklonette szerepelt

Szavanov Emil, aki a Régiposta utcában működtetett cukrászdát, s szabadidejében sikeres kerékpárversenyző volt az 1920-as években két (!) Cyklonette triciklit is üzemeltetett (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Ego

Az első világháború után Németországban többtucatnyi cég próbálkozott olcsó, egyszerű szerkezetű kisautók előállításával. Ezek közé tartozott a berlini Mercur Flugzeugbau is, amely korábban repülőgépeket készített. Az 1921-ben bemutatott 14 lóerős Ego kisautók csupán néhány évig maradtak a piacon.

Szinte a bemutatóval egyidőben, 1921. nyarán megalakult a hazai képviselet, vagyis inkább leányvállalat Ego Kisauto Kereskedelmi és Ipari Rt néven, amely Magyarország, Románia, Bulgária, Jugoszlávia, Ausztria, Törökország, Lengyelország, Oroszország, Csehszlovákia, Görögország, Olaszország területén látta el a kereskedői feladatokat. Az igazgatóság sorában Delmár Walter ismert versenyző is helyet foglalt. Ennek ellenére csupán néhány autót sikerült értékesíteni, köztük egyet a Budapest-Salgótarjáni Gépgyár és Vasöntő Rt vásárolt meg.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.22
A közlekedésbiztonsági vetélkedő megyei döntőjén közel két tucat család mérte össze tudását - írja....
2019.05.22
A DTM mezőnye visszatért a belgiumi Zolder pályájára, Nico Müller pedig egy harmadik hellyel....
2019.05.22
Arnold Schwarzenegger, a híres színész, Kalifornia egykori kormányzója, Ausztria szülötte a....
2019.05.22
A „Sötét zsaruk a Föld körül” című filmben vállalt főszerepét különleges űrexpedícióval ünnepli a....
2019.05.22
Április végén átlépte az ötmilliós határt az osztrák rendszámmal közlekedő személygépkocsi száma –....
2019.05.21
Hosszú múltra tekint vissza a BMW 3-as sorozata, és amíg mindenki az M3-ra csorgatja azt a....
2019.05.21
Annyira brit, annyira tisztelendő. Különleges modellel emlékezik legendás 59-es győzelmére az Aston....
2019.05.21
Erdogan Basol Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.05.21
Az indiai járműgyártó jelentős nyereségcsökkenéssel zárta a március végével záródott pénzügyi....
2019.05.21
Skoda Octaviák és Audi A3-asok kerültek a rendőrség használatába a 2017 óta zajló amortizációs....