kereskedelem

A Meseautótól a Merkurig 5. rész - 1945 után

2018.01.07.

A hazai gépjárműkereskedelem története a második világháború utáni újrakezdéstől az 1950-es évek végéig.

Az 1945-ös év első fele még a visszavonuló német hadsereg és a Vörös Hadsereg harcai közepette, majd az okozott károk felmérésével telt el. Hiába rendeződött a politikai helyzet és állt fel az új kormány, a gépjárművek legalizálása nem ment egyik napról a másikra. Május ötödikén a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter felhatalmazást kapott a kormánytól az ország gépjárműállományának újjászervezésére.

 

A budai vár 1945-ben. Előtérben egy szétlőtt Steyr (Fortepan/Military Museum of Southern New England/30897

1946 januárjában megalakult az Országos Gépjárműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság (OGKB), amely a közlekedésügyi és a belügyminiszter számára adott tanácsokat, illetve a sofőrképzésben is szerepet vállalt. Ugyanekkor a közlekedésügyi miniszter elrendelte az ország újrafelosztását 23 gépjárműkerületre. Ekkor egy szemlét is tartottak. Az ezen részt vevő gépjárműveket új rendszámtáblával és igazolólappal látták el. A lassan normalizálódó helyzetben az autós és motoros cégek emberi és anyagi veszteségeik felmérése után minden erejükkel a túlélésre koncentráltak. A Méray Motorkerékpárgyár kezdetben emberi erővel hajtott triciklikkel, majd motoros tehergépjárművekkel indította újra bérfuvarozási üzletágát. Angol cégekkel is tárgyaltak autóképviselet ügyében. A Reiman cég is, amelyet Reiman Gyula 1933-as halála után fia, Andor vezetett tovább, mindent megtett, hogy hazánkba ismét érkezhessenek a francia Renault cég termékei. A Fiat művek újraindulása után a hazai Fiat-iroda is újra működésbe lépett.

A Fiat-képviselet 1948-tól már a MOGÜRT égisze alatt működött. Forrás: Építészeti Múzeum

A roncs gépjárművekből élő legális, illetve félig vagy teljesen illegális alkatrész-kereskedők hada is feltűnt. Az állam is egyre nagyobb szerepet vállalt a gépjármű-kereskedelemben, főleg Skodák révén.

Míg 1938-ban kereken 19.000 személy- és 3800 tehergépkocsi volt üzemben, az 1947. január 31-i állomány kerek számban 7200 személy- és 7500 tehergépkocsira változott.

1947 áprilisától a külföldről behozott új gépkocsikat csak engedéllyel lehetett eladni, októbertől pedig öt minisztérium összefogásából alakult tárcaközi bizottság állapította meg, mely járművek kaphatnak üzemanyagot. 1948. április 20-án bevezették a két betűből és három számjegyből álló rendszámtáblát, amelyen ekkor még a Kossuth-címer szerepelt.

Az autókereskedelem ernyőszervezete egyre inkább a MOGÜRT lett. A MAKOE utódszervezete, a Gépjárómű Iparosok és Kereskedők Szabadszervezete, több fuvarozócég és a Cordatic Magyar Gumiabroncs Rt. által még 1945-ben alapított roncsgyűjtő, újjáépítő és újraértékesítő cég egy évvel később vette fel a Magyar Országos Gépkocsi Üzem Rt. (MOGÜRT) nevet. A magyar állam fokozatosan átvette az irányítást, és megbízta a vállalat vezetését a gépjármű-kereskedelem intézésével. 1949 tavaszán eltörölték az új járművek eladásának engedélyhez kötését és az üzemanyagjegy-rendszert.

A gépjárművek rendszámtábláján a Kossuth-címert hamarosan lecserélték a Magyar Népköztársaság új címerére. Ugyanekkor megkezdődött a magánkereskedelem felszámolása. Az 1949. évi 20. törvénycikkely jelentette a végső tőrdöfést „az autójavító műhelyek és garázsok”, illetve az „ipari és közlekedési vállalatok” számára, amelyeket államosítottak. Ettől kezdve Magyarországon megszűnt az új autók kereskedelme.

Életkép az 1950-es évek elején Budapesten. A legtöbb autó háború előtti gyártmány. Forrás: Fortepan/Kovács Márton Ernő/33041

1950. decemberében rendeleti úton megkezdték a magántulajdonú autóhasználat felszámolását. „Gépjármű üzemben tartására szolgálató, benzint, gázolajat, motorolajat és sebességváltó-olajat 1951. január 1-jétől csak az üzemanyag-vásárlási tömb szelvénye, vagy üzemanyag-utalvány ellenében szabad kiszolgáltatni” szólt a határozat. Akinek a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium nem adott ilyesmit, annak fel kellett ajánlania gépkocsiját megvételre az államnak. Magánszemély csak kivételes esetében kaphatott benzinjegyet. A KPM levéltári anyagában sztahanovisták, tízgyermekes anyák, színészek és sportolók kérelmei sorakoznak az 1950-es évek elejéről – ezek legtöbbjét elutasították.

Egy idő után az Autó és Alkatrészkereskedelmi Vállalat, azaz Autóker csak alkatrészekkel foglalkozott. Forrás: Fortepan/UVATERV/4596

Persze Magyarországon mindig léteztek kiskapuk, csak megfelelő összekötettés kellett. A beszolgáltatott járművek egy részét állami vállalatok kapták meg. Persze a vállalatok nem mindig jártak jól: a Posta Központi Hírlap Iroda 1952. tavaszán kapott 45 darab Fiat Topolinot a hírlapszállítás megkönnyítésére. A roncs-közeli állapotú autók eléggé megbízhatatlannak bizonyultak, de még közel fél évet kellett a bürokráciával küzdeni, mire megérkezett az engedély 15 Topolino szétszedésére, hogy legyen pótalkatrész.

Az állami vállalatok kívül a pártszervezetek is rendelkeztek kisebb-nagyobb gépjárműflottával. Központilag is kiosztottak évente néhány száz járművet. A párt felsővezetése Mercedeseket, illetve amerikai autókat használt, amelyekhez külföldről, elsősorban Svájcból szerezték be az alkatrészeket. Szóval aki megfelelő helyen dolgozott vagy akadt egy jó ismerőse, az – ha ideiglenesen is – de járhatott autóval.

Az autók iránt lelkesedők közül sokan taxisofőrökként dolgoztak. Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/17959

A motorkerékpárokkal kapcsolatban nem volt ennyire szigorú a szabályozás. Éppen ezért a hazai gyártmányú Csepelek, Danuviák, majd Pannoniák mellett − kisebb-nagyobb toldozgatás után − a világháborúból itt maradt BMW, Zündapp stb. roncsok is tovább közlekedhettek.

Az 1956-os forradalmat követően 1958-tól lazítottak a használt, majd az új személygépkocsik beszerzési és használati szabályain.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.07.19
Nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket az elektromos autók elterjesztésére kitalált állami....
2018.07.19
A brit Towing Car of the Year díjátadón kategóriaelsőnek választották meg a Peugeot új generációs....
2018.07.19
A városi terepjárók iránti erős keresletnek köszönhetően jelentősen növelte forgalmát és nyereségét....
2018.07.19
Az Autós Nagykoalíció támogatásával a kocsi Kocsitoló Fesztivál keretében idén is megrendezték a....
2018.07.19
Kétszeres Európa bajnok, hatszoros magyar bajnok vendége lesz pénteken Gyöngyösnek. Kiss Norbi....
2018.07.19
Mintegy 164 ezer gépkocsiját adta át ügyfeleinek június folyamán az AUDI AG, értékesítése így 3,8....
2018.07.19
A J. D. Power idei jármű-megbízhatósági felmérésén (VDS) egy megismételt kategóriagyőzelem mellett....
2018.07.19
2018. július 9-től Várkonyi Zsolt (42) tölti be a BMW Group Magyarország vevőszolgálati igazgatói....
2018.07.19
Hogy megfeleljen az egyre sokszínűbbé váló elvárásoknak és életstílusoknak a Nissan Motor Co., Ltd....
2018.07.18
A Peugeot 2008 és az Opel Crossland X testvéreként valami újat, valami megfoghatót kellett mutatnia....