Mesél a szakértő – A 2. helyezett | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – A 2. helyezett

2016.07.11.

Hat éves F11 520d. Hogy mit hozott az átvizsgálás és miért csak második, azonnal mondom…

Amikor múlt héten Érden voltunk a BMW vizsgálatán, utána a Facebook oldalunkon szavaztattam meg a pártolóinkat, hogy legyen-e esettanulmány a vizsgálatból. Jelentem 160 (pillanatnyi állás) „like” után úgy gondolom, hogy mindenképpen érdemes már írni néhány sort a hatéves bajor kombiról.

Üzenet a távolból

Egy Debrecen környéki jogász fiatalember keresett meg telefonon azzal, hogy kinézett magának egy BMW-t Érden. Ki is ment megnézni, amikor Pesten volt dolga, de tőlünk is megrendelt egy teljes körű átvizsgálást, amiből őt leginkább a kijelzett kilométer valódisága és a jármű korábbi sérülései érdekelték.

Mindent meg is tettünk az ügy érdekében, az csak később derült ki, hogy a megbízó már a helyi márkakereskedésben – meghatalmazással a kezében – hozzájutott a szerviztörténethez és az alapján reális a megtett út.

Nem hinném, hogy van szín, ami jobban áll ennek a formának a fehérnél

Ügyfelünk nem akart még egyszer több száz kilométer autókázni, úgyhogy ő maga nem is jött el, neki elég volt a digitális állapotlap, a mi nagy felbontású fotóink és persze egy kis telefonos segítség a vizsgálat után. Tulajdonképpen az újabb utazás árát költötte a vizsgálatra, arról nem is beszélve, hogy addig nyugodtan jogászkodhatott a munkahelyén – pénzért.

Mi baja lehet egy 2010-es prémiumautónak?

Facebook posztunk alatt el is indult a viccelődés, hogy biztosan átütött alvázszám, vérnyomok, kábítószer szállítás vagy hamis felni van rajta, de ezek közül – hála Istennek – egyik sem jött be. A biztonság kedvéért, azért csináltunk egy gyári kiviteli lekérdezést, amelyből egyértelműen kiderült, hogy leolvasott alvázszámhoz valóban tartozik autó, ráadásul a kiviteli felszereltség listája a hús-vér kocsival egyező.

Annyi amennyi.

Jól tudjuk, hogy minél több a kütyü egy autóban, annál nagyobb hibalehetőséget hordoz. Ebben pedig volt bőven extra: adaptív xenon fényszórók, hátsó légrugózás, 8 fokozatú, kormányról is kapcsolható váltó, sportfutómű és persze a klasszikus dízel alkatrész, a részecskeszűrő.

Aki több mint 5 millió forintot készül kiadni, annak nagyon fontos, hogy milyen állapotban van a kocsi. Hat év alatt ugyanis ebbe a kombiba 176 ezer kilométer szaladt bele, ami azért tartogathat már meglepetéseket.

Diagnosztika

Én autót még életemben nem diagoztam ennyi ideig. 50 percen keresztül böngésztem a kocsi agyában. Nem akartam nyitvahagyni semmilyen kérdést. A Bosch KTS által készített diagnosztikai jegyzőkönyv ezért abszolút első helyet kapott a leghosszabb jegyzőkönyv kategóriában: 14 oldalon keresztül sorolta az értékeket.

A megcsócsált burkolat új darabja már megvan, adják is hozzá

78 darab tárolt hibával volt dolgunk és mi mindet egyenként megnéztük. Itt kell mindenképpen megemlítenem, hogy a BMW, pláne az újabb típusok igen jól olvashatók. Minden egyes tárolt hibához tartozik egy úgy nevezett „freeze frame”, ami nem más, mint a hiba fellépésekor eltárolt legjellemzőbb adatok sora. A legfontosabb ezek közül, hogy a hiba fellépésekor a vezérlőegység milyen megtett út adatot rögzít. Ha a 75 hibából akár csak egyetlen egynél is a kijelzettnél nagyobb érték adódott volna, akkor azonnal lebukik az óratekergető.

De nem volt. Ebben a kocsiban annyi van, amennyit mutat.

Részecskeszűrő

Annyira rendes a BMW, hogy elárulja azt is, hogy hány kilométerre van hitelesítve a DPF. Sőt ki is vonja belőle a megtett kilométerek számát, úgyhogy hamar megtudtuk, hogy pontosan 49.280 kilométer múlva a szűrő életciklusa végére ér. Jó ezt tudni, hogy ne érjen meglepetés, amikor eljön az idő.

Két dolgot azonban nem sikerült kitörölni a vezérlőből. Az egyik éppen a részecskeszűrő rendszer hátralévő útszakaszára tesz megállapítást, ami szerint ez az intervallum „túl rövid”. Már akinek, de köszi, hogy szóltál. A másik első olvasatra kicsit durvának tűnt, hogy „asszongya”: Kommunikáció a menetdinamikavezérlőegységgel – A jel nem megfelelő. Mindezt a nyolcsebességes automataváltó üzente, a hibát pedig nem is lehetett törölni. Alig vártam a próbautat, hogy minden lehetséges üzemmódban próbára tegyen a ZF-et.

Hátul kicsit elfogyott a betét - na bumm

Hát, kérem, én nyomtam neki D-ben, S-ben, a karral pakolgatva, a kormányról cibálgatva, de ez csak ment és ment, működött a kick-down funkció és úgy általában sem találtam semmi kivetnivalót a váltó működésében, ezért csak annyi került a tanúsítványra, hogy a hiba létezik, de hatása nem érezhető és a biztonság kedvéért, majd a márkaszerviz látogatáskor kérdezzenek rá a jelenségre.

Sportfutómű

Gyári lekérdezés nélkül is sejthető volt, hogy nem alapkivitellel van dolgunk. Beülve aztán ott figyelt az üzemmódváltó, amelyet normál, sport és sport plusz módban is lehetett használni – naná, hogy végignyomkodtam! A 18-as M-es alukerekekre szerelt Bridgestone-ok nagyon jól néztek ki, de a jobb első enyhén aszimmetrikus kopásképet mutatott.

Így fényképen nem adja ki, de személyesen azért látható volt

Az emelésnél is éreztem a jobb első felfüggesztésen egy kis lógást, kénytelen voltam tehát feljegyezni, hogy egy műszeres futómű ellenőrzés-állítás biztosan nem fog megáratni. Ha nem nyalja tovább ezeket a gumikat, akkor még ezen kívül talán egy egész nyári szezont lehoznak a Potenza-k.

A karosszéria

Még az ügyfél kérte a megrendelésben külön, hogy jól nézzük meg a kocsi elejét, mert a motorház fedél szerinte nincsen jó pozícióban. Igaz, ami igaz az első szélvédő felől kicsit feljebb állt a jobboldala, a baloldal pedig az elején nem találkozott tökéletesen a vészhárítóval. A rétegmérő azt mutatta, hogy ezt az elemet nem fújták korábban, de a csavarokon látszik, hogy valamiért mégis lekerült már egyszer az alkatrész. Nem mondom, hogy sólyomszem kell hozzá, de mindenképpen dicséretes észrevétel az ügyfél részéről. Később abban maradtunk, hogy meg kell próbálni megigazítani a motorházfedelet.

Balra a szélvédő felől, jobbra az eleje

A kocsi teljes baloldala javítva volt amúgy korábban, csak azt nem értettem, hogy egy csavarozható elem (jelesül a bal első sárvédő) annyira eldeformálódik, hogy 5-600-as rétegekkel lehet csak kijavítani, akkor miért nem rendelnek rá egy újat?

A küszöbökön és az oszlopokon különösen fontos a rétegmérés. Az ugyanis már elég riasztó, hogy ha korábban akkorát estek a kocsival, hogy az nem csak a külső burkolati elemeket érintette. Ennél az autónál érintetlenek voltak ezek a helyek, tehát a nagyobb zakót biztosan megúszta az oldala.

Mitől a második?

Aki az előbb már átkukkantott a Facebook linkre, annak már nem árulok el újdonságot. Amióta beindítottuk az előzetes járművizsgálatunkat, azóta ennél csak egy drágább autóval volt dolgunk. Az egy Volkswagen CC volt, amelynek az esettanulmánya itt olvasható. Az a kocsi végül az ügyfelünkhöz került, ahogyan – ha jól vettem ki a jogász úr szavait – ez is gazdára talált. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....