Mesél a szakértő – Csak a szokásos | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Csak a szokásos

2016.07.25.

Járművizsgálataink között előkelő helyet foglalnak el a Ford Focus-ok. Most egy 1.8 TDCi volt górcső alatt.

A Focus népszerű modell, nem csak nálunk, hanem egész Európában. És egyáltalán, maga a kategória nagyon népszerű, amelyben a Ford előbb az Escort-tal, utána pedig a „Fókával” képviselteti magát. Bár a kategória névadója, a Golf, egyszerűen letaszíthatatlan a trónjáról, a Fordnál mégis megtalálták a receptet, és ha jobb kocsit nem is tudnak (vagy akarnak) csinálni a VW-nél, de hogy többet adnak el belőle, az biztos. A múltkor is volt már Focus-os Mesél a szakértő esettanulmány.

Miért?

A Ford nem csak a minőségi járműveivel, hanem a jól kitalált flottás értékesítésével is tarol. Emlékszünk még, amikor a rendőrség is kettes Focus-okkal járt? Na és vajon a céges flották mit választottak a középvezetőknek? Hát persze, hogy a Focus-t.

A Focus jelenleg a 3. generációnál tart és egyre jobb autó (Forrás: Wikipedia)

És sokan is keresik, mert széles a motorpaletta, csúcs a futóműve, és amiből sok van, ahhoz bontott alkatrész is akad bőven.

Facebook oldalunkon élő videóval jelentkeztünk be a vizsgálat helyszínéről, amiben egy LIKE, egy szavazatot jelentett arra, hogy szülessen ebből a vizsgálatunkból is esettanulmány. Íme:

Mit láttunk?

Az akkoriban elérhető legmagasabb felszereltséggel, a Ghia-val készült 1.8-as TDCi motoros Focus, nem Magyarországra született. Bár a forgalmi engedély alapján a gyártási éve és a forgalomba helyezés dátuma egy évben volt, a szervizkönyv német nyelvű szövege arról árulkodott, hogy a kocsit még viszonylag fiatalon Magyarországra hozták. És miért adnak el Németországban egy autót még egy éves kora előtt?

Azért, mert összetörték

A festékréteg mérés gyorsan kideríti, mit, hol és hogyan (milyen minőségben) javítottak meg. Az is kiderül, hogy a sérülés milyen mélyre hatolt. Mértünk ezen mi mindent 96 és 960 mikrométer között. Bíztató volt, hogy az előbbi, alacsonyabb rétegvastagság a küszöbökön és az oszlopokon volt jellemző, tehát a karosszéria fő tartóelemeit nem érte károsodás.

 

A tetőlemez és a csomagtér ajtó kivételével azonban az összes többi elem törve, vagy legalább is fényezve volt már korábban. Az 1.000 mikron körüli értéket egyébként a jobb hátsó ajtón mértük. Az ütközésekkor könnyen és viszonylag nagymértékben sérülő alkatrészek a kiálló sárvédő ívek. Ezek közül a hátsók a kényesebbek, mert az első sárvédők csavarozott elemek, így ha nagyobb a baj, könnyen cserélhetők. Ezen a Focus-on 1.000 és 1.100 mikrométer között voltak a sárvédő ívek, de a fényezés szép és egyenletes volt, csak néhol és csak nagyon szőrszál hasogatva lehetett azt mondani rá, hogy csúnyán fújták. Egyszóval: elfogadható, lépjünk is tovább.

Egy klasszikus

Minden nagyon jól ment addig, amíg el nem indultunk próbaútra a kocsival. Az elektromos ablakok mentek szépen le-fel, a klíma süvített az arcunkba, az emeléskor is csak a szokásosnak mondható kormányösszekötő és stabilizátor rúd csere került a jegyzőkönyvbe, sőt a diagnosztikai lekérdezés is meggyőző volt.

Aztán beindítottuk a kocsit és első kuplung kinyomáskor lebukott. Szólt a kettős tömegű lendítőkerék. Felmerülhet a kérdés: miért nem javíttatja meg az eladó, hiszen ő biztosan tud róla és akkor később ebből nem lenne reklamáció.

A válasz egyszerű: túl drága a javítás és sajnos az a valószínűbb, hogy így is el fogja tudni adni, mert lesz, aki nem veszi észre a hibát, sőt, nem is jön vissza utána reklamálni.

A következő videót kb. 4 éve forgattam egy vizsgálat helyszínén azért, hogy alátámasszam a szakvéleményemet vele, mindig ezt a hangot keressük.

Aki közelebbről szeretné hallgatni, az nézze meg gyorsan a második részt is.

Nem akarom nagyon cifrázni, a lendítőkereket az egész kuplunggal együtt ki kellene cserélni. Baráti áron sem áll meg kétszázezer alatt a dolog, erről azért érdemes tudni, mielőtt kocsit vennénk.

A fék

A szemle legelején szoktunk benézni a féktárcsákra, és ha lehet, a betétekre is. Most könnyű dolgunk volt, mert a Ghia felszereltség részét képező alufelniken keresztül mindent lehetett látni.

Darabokban a féktárcsa

Például a peremén már rétegesen rohadó korrodáló féktárcsákat és a hozzájuk tartozó „ippeghogy” fékbetéteket. Pedig a fék nem játék, sőt ennél cifrább dolgokat is találnak a szervizekben.

Költségek

Sok ügyfelünk kéri, hogy a talált hibák és hiányosságok közül mondjuk meg melyek a halaszthatatlan javítani valók és ezek mennyibe fognak kerülni. Hát ugye ezt szervize válogatja, de azért a minőségi javítás árát megpróbáljuk körülbelül belőni. A fékjavításhoz és a lendítőkerék plusz kuplung szett cseréhez még hozzá kellett vennünk a gumik cseréjét is, mert azok 2-3 millimétert hoztak, ráadásul el is voltak már öregedve. A becsült azonnali költség, minőségi alkatrészekkel és gumiabroncsokkal kb 400.000 Ft.

Az 1.350.000 forintos vételárnak ez csaknem 30%-a, tehát jó az ökölszabály, hogy a lutrira vett használt autó vételárának kb. egy harmada legyen még zsebben a talpra állításhoz. Vagy át kell vizsgáltatni a kocsit, például velünk.

Utóirat

Talán feltűnhetett, hogy a szokásostól eltérően a cikk nem tartalmaz a képeket a vizsggált járműről. Ez azért van, mert a készített fényképek közléséhez a jármű eladója nem jártult hozzá.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.02.27
Bruttó 2 forinttal csökkenti a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt....
2017.02.27
A japán autógyártó modelljei 10 szegmensben nyertek díjat, összesítésben pedig a Toyota Camry....
2017.02.27
Több mint egy éves építkezési időszakot követően a koreai gumigyártó megnyitotta Technotrac....
2017.02.27
A Sebességkorlátozás jelzőtábla hatályáról egyértelműen rendelkezik a KRESZ: ..
2017.02.27
Az abroncssérülések ötöde lakott területen kívül következett be, ráadásul úgy, hogy minden....
2017.02.27
Annak a mintegy 120 ezer személyautó-tulajdonosnak, aki év végi évfordulóval kötötte újra kötelező....
2017.02.27
A C-Aircross mellett a terepjárós, összkerekes Spacetourer is látható less a jövő heti....
2017.02.27
Az újautó-eladások megugrása pozitívan hat a casco piacára is. 2016-ban átlagosan 78 000 forintért....
2017.02.27
A biztonságon spóroló autósok inkább téli gumival járnak egész évben, így jóval kisebb a kockázat....
2017.02.27
Jelentősen megnövekedett az ország útjain a kátyúk száma a rendkívüli hideg időjárást követő....