Mesél a szakértő – Dinnyepaskolás helyett | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Dinnyepaskolás helyett

2017.09.16.

Mi az összefüggés az autó- és a dinnye állapotfelmérése között?

A dinnyeszezon kellős közepén a jól bevált bevásárlóhelyemen álltam a dinnyekaloda előtt. Mellem egy hölgy szakértett éppen. Elnéztem jódarabig, ahogyan akkurátusan pofozza a dinnyéket, vagy tizenötöt egymás után. A kaloda fölé hajolva adott a dinnyéknek hol kisebbet, hol nagyobbat, hol jobbról jött egy saller, hol balról egy tockos.

Melyiket szeressem?

A dinnyék derekasan állták az ütéseket, míg a legkeményebb kötésűnek bizonyuló gömböt megragadta a hölgy és némi civódás után a kosarába emelte. Mielőtt ez megtörtént volna, megszólítottam és kérdeztem, miért paskolja a dinnyéket?

-Hallgatom, hogy jó-e!

-És mikor jó?

-Hát, akkor, ha kong!

-És ez jól kong? – kérdeztem az aktuálisan felképelt gyümölcsre mutatva.

-Jól –felelte, majd egy kiválasztott másikat…

Kívülről azonban minden dinnye ugyanolyan volt

Én a legfelsőt vettem ki, mert a megelőző héten ugyanilyen matricás dinnyét vettem és nagyon finom volt. Mindeközben, ismételgettem magamban, hogy kong, kong, aztán hozzátettem: King-Kong…

Valójában a kalodában minden dinnye egyforma volt. Színük, méretük egyező, megkockáztatom, hogy nem csak a ládában, de anno a dinnyeföldön is egymás mellett voltak.

Aki nem akar külön rákeresni, annak néhány tipp: alaposan kiszáradt kacs (értsd: szár), csíkos dinnyénél minél nagyobb színeltérés a csíkok között, végül jó nagy sárga folt alul. Ennyi.

Azért a lékelés jobb lett volna...

A dinnye csak egy alkatrészből áll, az autó harmincezerből

Láttuk, hogy egy alkatrész megvizsgálására is három metódust ajánlanak, akkor hányféleképpen, hány helyen kell egy használt autót átvizsgálni, vagy átvizsgáltatni ahhoz, hogy a vásárlással járó kockázatokat a minimálisra csökkentsük! Elárulom, fogalmam sincsen!

Mindig jókat mosolygok a szervizek hirdetésein, hogy 100, meg akárhány pontos átvizsgálás, a kérdés csak az, hogy mi a számít egy pontnak? Én nem tudom, hogy a mi metódusunk hány pontos, de azt tudom, hogy csak az állapotlapunkon több mint 250 kitölthető mező van. Azonban, hogy a járműdiagnosztikai műszer hány pontot vizsgál át egy-egy autó vezérlőegységében, talán csak a Bosch tudja, vagy ők sem…

Csillogó felszín

Amikor 2005-ben édesapám Golf IV-esének eladását intéztem, nem fordítottam különösebb gondot, hogy minden piaclátogatáskor (akkoriban még ez volt a divat) lemossam és kitakarítsam a portékát. Amikor már harmadjára zavartam el a pitiáner ajánlataival jövő kereskedőt, adott egy jó tanácsot: Legközelebb pucold tisztára a kocsit, mielőtt kihozod! Hidd el, tapasztalatból beszélek, az emberek nem látnak a szemüknél tovább és ha csilli-villi, akkor öt perc alatt túladsz ezen a jó kis kocsin.

Frissen vásárolt Mazda 6 felszíne

Ezután egy-két évvel vágtam bele az állapotfelévételekbe és mit láttam mindenütt? Az eladó kocsik felpolírozva, a gumik szilikonban áztatva, kormányok átbőrözve, utasterek a bevethető legkomolyabb technikával kitisztítva. És a felkészületlen autóvásárlónak ennyi sokszor tökéletesen elég. A szomszédnak tuti tetszeni fog, a turbófelújítást úgysem ő fizeti.

Fontos a külső is

Tartalomhoz a forma – tartja a mondás és valóban. Egy autó – meg amúgy minden tárgyunk – legyen szalonképes állapotban. Természetes, hogy azonnal elfordulunk egy olyan használt kocsitól, amiben áll a kosz, vagy karcos-matt a kaszti felülete. De ha ekkora vehemenciával készítenék fel műszakilag is a kocsikat az eladásra, akkor nekünk nem lenne munkánk!

Tényleg nincs lehetetlen (Forrás: varazsgarazsbp.com)

Pedig nem is olcsó mulattság egy csúcstechnikát alkalmazó varázs-garázs igénybevétele. Egy kárpittisztítás-polírozás kombó 45.000,- Ft körül van, de gondolom a kereskedők, akik sok autót visznek, jelentős kedvezményeket kapnak. Persze 45 ezer forint sok pénz, de bagatell ahhoz képest, amennyiből egy-egy autót tisztességes műszaki állapotba lehetne hozni.

Csak erre figyelünk

Hát persze, hogy a külső rendbetételére áldoznak a kereskedők. Ők jól tudják, hogy Átlagos Úr mást nem fog nézni a kocsin, csak, hogy jól nézzen ki. Igazából azért, mert ez az a tulajdonság, amiről el tudja dönteni, hogy megfelelő-e.

A polírozás is csodákra képes (Forrás: hozsokozmetika.hu)

Átlagos Úr ugyanis nem autóbuzi, nem autószerelő, de még csak nem is érdeklik a kocsik iránt. Egyszerűen csak használja és a használat során azon kívül, hogy az autó természetesen működik, csak arra van gondja, hogy tiszta legyen kívül-belül.

Nem tudja, hogy mikor számít cserésnek egy féktárcsa, vagy, hogy a kuplungszettet (akár kettőstömegű lendítőkerékkel) mikor kell kicserélni. Figyel is ő arra, hogy a kiszemelt kocsin elmaradt a vezérléscsere, vagy éppen két darabból hegesztették össze, miután Németországban kimentették az autóbontó udvaráról.

Ugyan dehogy fogja ő lekérdezni az ügyfélkapun a kocsi korábban rögzített kilométer adatait. Nem fog törődni a Damoklész kardjaként lengedező részecskeszűrővel sem.

Aztán hazavisszük a dinnyét…

A puding próbája is az evés, a dinnyéé is, és az autóvásárlásé is az szokott lenni. A mindenféle „dinnyepaskolgató” módszerrel megvásárolt kocsik otthon aztán kimutatják a foguk fehérjét. Néhányszáz kilométer alatt behaló turbók, irgalmatlan hangú kuplungok, feltűnően hintázó kasztni, félrekopott gumiabroncsok és ki tudja, még hányféle szimptóma jelentkezik néhány hét alatt, amikor az ember már együtt lakik a megvásárolt jószággal.

Az iménti frissen vásárolz Mazda 6 alulnézetből: olajfolyás a főtengely szimeringeknél, turbónál, olajteknőnél és rozsda mindenütt

Pedig!

Aki használt autó vásárlásra adja a fejét, az jól teszi, ha visz magával valakit, aki érzelemmentesen áll a dologhoz. Az autóvásárló szeme előtt ugyanis csak az új szerzeménnyel megtett hosszú, gondmentes és élménydús utazások, az szomszédság-rokonság irigykedő pillantásai vannak, amikor vásárol. Még jobb, ha olyasvalaki akad, aki szakmabeli, netán éppen ezzel foglalkozik és rendelkezésre állnak azok a műszerei, amelyekkel egzakt módon kimutatható egy kocsi állapota.

Mérések, tesztek, lekérdezések és próbák egész sorozata kell ahhoz, hogy a lehető legmegnyugtatóbb vizsgálati eredményt kapjuk. Ráadásul kidolgozott vizsgálati módszerre van szükség, hogy a tesztből ki ne maradjon valami. Nem árt még a tapasztalat sem, mert hiába visszük el az öreg motoros Sanyi bácsit, ha pl. még életében nem vezetett automata kocsit.

Nem elég tehát, ha működnek az elektromos ablakok, és az általában gombok nyomogatásával kipróbálható részek. Mélyreható vizsgálatra van szükség, korszerű járműdiagnosztikával, megfelelő minőségű festékréteg mérővel, emelővel, kidolgozott vizsgálati stratégiával és kellő mennyiségű tapasztalattal, akinek ez nincs, az bízzon a vak szerencsében. A többieknek ott a teljeskörű helyszíni független használt autó vizsgálat.

Cikkünket a GOR-CAR Független Járművizsgálatok támogatásával készítettük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....