Mesél a szakértő – Első autós történetek 2. rész | Autoszektor

szakértői vizsgálatok

Mesél a szakértő – Első autós történetek 2. rész

2019.07.23.

The Power of Dreams – Az álmok ereje, hirdeti a Honda, ami új korában igaz is lehet, de 15 év és 200.000 km után is az?

Különleges figyelmet kapott egy júniusi vizsgálatunk. Viktor (is) élete első ajtóját keresi és az interneten bukkant a cégünkre és a segítségünket kérte egy 2004-es évjáratú, Honda Accord 2.0 Comfort felszereltségű használt autó vásárlás előtti átvizsgálásához. És milyen jól tette! Akkortájt született az elhatározás, hogy egy héten egyszer élőben jelentkezünk majd a vizsgálat helyszínéről Facebook oldalunkon. A megelőző héten egyszer már nem sikerült ez az „élőzés”, akkor a nagyfokú bizalmatlanság vetett gátat a kezdeményeznek, íme:

Inkább egy interjú

Amikor láttam, hogy milyen állapotban van az Accord karosszériája, tartottam egy rövid összefoglalót az ügyfeleknek. Nem tudtam végig mondani még az sem, amit addig láttam, már az első mondatok után úgy határoztak, hogy nem folytatjuk a 30 fok feletti hőségben a vizsgálatot.

Ennyire nem áll rosszul: nyitva van a motorház fedél

A szemle elején az autó felszereltségét összeírtam, ellenőriztem a berendezések működését, az általános esztétikai állapotot előbb belül, aztán kívül.

Én mindig a kocsi bal első része mellé guggolva kezdem a külső vizsgálatot és hátrafelé indulva megyek körbe a kocsin. Közben feljegyzek a szemlelapomra mindent, amit látok. Karosszéria elemek állapotát, doblemezek, díszlécek állapotát, a gumiabroncsok gyártmányát, méretét, gyártási idejét és profilmélységét, felírom a keréktárcsák állapotát, sőt, lehetőség szerint megállapítom az is, hogy gyári kivitelű-e a felni, rá való-e a gumiabroncs és így tovább. Majd jönnek a lámpatestek, üvegek, takart karosszériarészek.

Nem kellett sokat várni az első felkiáltójeles bejegyzésre: az első sárvédő, bal első lámpatest és első vészhárító találkozásál „szépen” ki volt pasztázva a hézag. Mondanom sem kell, hogy ez nem egy gyári megoldás, hanem a rosszul illeszkedő, korábban sérült elem és a szomszédos alkatrészek közötti rések voltak kitöltve az idegen anyaggal. A sárvédőn festékréget is lehetett mérni: az első sarkában 798 mikront mutatott a műszer a normál, gyári érték kb. nyolcszorosa.

Azt hiszem erre mondják, hogy a kép önmagáért beszél

Közbevetőleg: azt nem szoktam érteni, hogy ha egy csavarozott elem, mint amelyen az első sárvédő is, nagy mértékben megsérül, akkor miért nem cserélik le egyszerűen? Persze értem az ára miatt, de hát ez meg így nem jó!!!

Menjünk tovább

Még mindig bal első sárvédőnél maradva, a műanyag dobbetét persze elállt, mert a javított elem formájához már nem illeszkedik. Itt hosszútávon bemegy a víz és kifejti „áldásos” tevékenységét.

A baloldali ajtók élei leverve, a hátsó lökhárítóról több helyen hiányzott a festék, a jobboldal látszólag rendben volt. De csak látszólag, mert a műszer is itt csodákat mutatott. Minden jobboldali elem korábban volt már javítva. Ez nem ördögtől való állapot egy 15 éves autón, a kérdés csak a volt sérülés mértéke és a visszajavítás minősége.

A jobb hátsó sárvédőn bőven 2.000 mikron felett mértem és azonnal felmerült a gyanú, hogy a C-oszlopot, mint a karosszéria merevségéért felelős egyik szerkezeti elemet is tüzetes megmérjem. Bárcsak ne működnének a megérzések. Az oszlopon szintén 2.000 mikrométer feletti értékeket lehetett mérni és folytatásában, a küszöbön is korábbi javításra lehetett következtetni.

Az első rész

A kocsi elejéhez érve szomorúan konstatáltam, hogy a díszrács törött, sőt, még a „krómszínű” díszrács keret is törött. A motorház fedél elöl-középen deformált és fénysérült volt, felnyitva pedig az látszott, hogy belül, az első élén erősen korrodált. A rozsda egy korábbi, rosszul kivitelezett javítás következtében üthette fel a fejét. Jaj, ki ne hagyjam, az első lökhárító amellett, hogy fénysérült volt, szintén nem volt megfelelően rögzítve: lógott.

Összeségében 4 gyári fényezésű elemet találtam: a bal első ajtót, a bal hátsó sárvédőt, a tetőlemezt és a csomagtér fedelet.

A lámpa sem eredeti

A szemrevételezés alapján feltűnt, hogy a baloldali fényszóró sokkal élénkebb, fényesebb, mint a jobboldali. Közelebbről megnézve megállapítható volt, hogy a tajvani TYC beszállító termékéről van szó, tehát nem gyári kivitelű. Nem áll rendesen a helyén, igaz, hogy ennek a körülményei sem voltak adottak.

A kocsi műszerfalán nem aludt el a CHECK ENGINE lámpa, de ennek oka már derült ki, ugyanis a fentiekben olvasható tartalmú beszámoló után az ügyfelek félbeszakították a vizsgálatot, ekkor készült ez az interjú.

Összetört egy álom

Interjún kívül tovább kérdeztem az ügyfelet, hogyan esett a választása éppen erre az autóra. Fiatal, az egyetemről most kikerülő srácról van szó, nem is lepett meg a válasza. Ez a kocsi, menő, sportos, vagány, jó felszereltségű. Az apukája a sokkal konvencionálisabb és amellett szerényebb Ford Focusokat, Opel Astrákat javasolta a fiának, de őt nyilvánvalóan teljesen más szempontok és egy csomó élettapasztalat vezérli ezek felé az autók felé.

Gyors fejszámolással nekem az jött ki, hogyha ebből a karosszériából egy vállalható állapotot szeretnének kihozni, akkor legalább 600.000 Ft-ot kellene rákölteni. Ekkor még hozzátettem, hogy a motorhibával még nem foglalkoztunk, termesztésen azonnali időszakos szervizt kellene csináltatni lehetőség szerint vezérléscserével.

Egyszóval ez a kocsi abszolút nem első autónak való. Majdnem másfél millióért megvenni és meg majdnem egyet rákölteni ostobaság lenne. Csak azt tudtam javasolni az ügyfeleknek, hogy vagy egyel alacsonyabb kategóriában nézelődjenek, vagy merészkedjenek a lélektani 2 milliós ár fölé, mert ott nagyságrendekkel jobb állapotú kocsikból lehet majd válogatni – persze inkább az alsó közép kategóriában.

Nem is ecsetelem,

mi lett volna, ha vizsgálat nélkül jönnek el és ne adj Isten, megveszik a kocsit. Bosszúság, becsapottságérzet és egy romhalmaz kocsi, amivel csak a gond van. Mondtam is nekik, hogy nálunk azok az ügyfelek a legboldogabbak, akik a vizsgálat után nem vesznek autót, mert elkerülnek egy – jelen esetben – akár milliós további kiadást, nem is beszélve az alkatrészek, szervizek, szerelők után való rohangálásról.

Ha Te is bizonytalan vagy a használt autó vásárláskor, akkor vegyél igénybe segítséget!

Az Accord szemléje után tapasztalataimat egy képekkel, videóval tarkított élő bejelentkezésben foglaltam össze:

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.17
Ronaldo Cunha Dias Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.10.17
Forgalomkorlátozásokra és közlekedési változásokra kell számítani a Hősök tere környékén a 12.....
2019.10.17
A magyar autóipar egyre több megbízást ad az iparban távfelügyeleti szolgáltatást nyújtó győri....
2019.10.17
Szalagot tűztek és rózsaszínnel világították meg az épületet a dolgozók a Bridgestone tatabányai....
2019.10.17
Személyautóval ütközött az Újszegedről Békéscsabára közlekedő motorvonat csütörtök délelőtt a Békés....
2019.10.17
"Mennyit fogyaszt az autód?" Ha sokat mondunk megdöbbennek, ha keveset, nem hiszik el. Ez egy....
2019.10.17
A Volvo Cars és a Geely azt tervezi, hogy meglévő belső égésű erőforrás tevékenységeiket egy önálló....
2019.10.17
Sosem volt még ennyire vonzó a zöld jövő: a Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be....
2019.10.17
A BMW 2-es Gran Coupé világpremierjével a BMW a prémium kompakt kategóriában is elérhetővé teszi a....
2019.10.17
Az első sorozatgyártásban előállított Golf 1974 márciusában hagyta el a wolfsburgi gyártósort, és....