Mesél a szakértő – Ennek a fele sem tréfa | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Ennek a fele sem tréfa

2015.06.02.

Látszólag minden stimmelt a furgonnal. Csak látszólag…

Még áprilisban jelent meg lapunk hasábjain a Mesél az eladó című írásunk. Ebben megígértem, hogy bővebben is kifejtem a Renault Master ügyet, vagyis, hogy hogyan lesz egy csaknem 150 ezer km-t futott autóból majdnem 75 ezres kocsi.

Már az újfajta kivitel - pofás

Kell egy autó

Közeli jó barátom évekkel ezelőtt úgy döntött, megcsinálja a saját vállalkozását. Asztalosműhelyt nyitottak, és a bolt szépen lassan fel is futott. Egy régi, „kikémélt” T4-es Transporterrel oldották meg a fuvarokat, gyakran a külföldieket is. Hiába volt a T4-es leharcolt, egy nap hajnalán lába kelt a parkolóból Dunakeszin. Persze a kocsinak se híre, se hamva, a bolt viszont igényelte a szállítási kapacitást. Körbejárták a lehetőségeket, a hitel opciókat és elkezdték nézegetni az autókat is.

Ha már mindenképpen beszerzés van, akkor olyan autót szerettek volna, amely hosszútávon is megbízható, néhány lépéssel korszerűbb, mint a régi Volkswagen, és sokáig nem kell majd nagyobb összegekért javíttatni. Mivel hitelt mindenképpen fel kellett venniük, már nem akartak azon spórolni, hogy magasabb km-es kocsit szereznek be.

A kiszemelt példány

A típusok közötti keresgélésben végül a Renault Master – Opel Movano típuspár mellett tették le a voksukat, amely kapható megfelelő méretű dobozzal – hiszen fontos volt a hosszú raktér a cég profilja miatt. A piacon a Movano-k eléggé alulreprezentáltak, maradt a francia márka által gyártott verzió, a Master. 2,3 literes dCi motor 125 lóerővel, középmagas és a négy közül a harmadik leghosszabb kivitel. A Budapest XVI. kerültében található kereskedésben több alkalmas modellt is árusítottak, mindet hasonló 70-80 ezer km közötti futással.

Jó hosszú, jó magas (L3H2)

A kereskedésben segítőkészek voltak. Átvállaltak a hitelügyintézéstől az átírásig minden adminisztratív teendőt és az autó napokon belül munkába tudott állni. A vevő – tudatos vásárló lévén – be is vitte a szervizbe, hogy biztos, ami biztos nézzék át a kocsit. A márkaszervizben lekérdezték a járművön eddig elvégzett karbantartásokat is, és akkor jött az első meglepetés.

Nem teljesen laikus vevő

Mivel a vevővel annak idején együtt koptattuk az iskolapadot, tudom, hogy ő is konyít azért a kocsikhoz. Így ellenőrizte például az abroncsok kopottságát és a gyártási idejüket is. Tény, hogy a gumik állapota alapján hihető volt a futásteljesítmény. Megnézte még az ülések, a kormány és a gombok kopottságát, de semmi nem utalt rá, hogy a 74.000 km ne lenne valós. Még a motorja is szépen jár szerencsére, ami nem is csoda, hiszen hordták szervizbe, máris mondom hogyan.

A DOT szám elárulja mikor készült az abroncs - stimmelt.

A tulajdonos tudhatja, a vevő nem

A márkaszervizekben a legtöbb esetben elérik a márka világszerte egységes rendszerben nyilvántartott adatait, köztük az olajcsere szervizek-nél beírt futásteljesítmény adatokat. Barátomat immár tulajdonosként ki is szolgálták ezekkel az információkkal. Megnyugtatták, hogy minden rendben, a kocsit rendszeresen hordták a karbantartásokra – 10 alkalommal.

Nem volt őszinte a tulajdonos mosolya, mert a fenti adatokból az következik, hogy a kocsi valahol a 150.000 km környékén járhat, a vételkor leolvasott hetvennégyezer kilométer helyett. Aki ismeri a dCi motorok lelkivilágát, az tudja, hogy 150.000 km után minden gondmentes nap ajándék. Persze ez sincsen kőbe vésve, a nagynyomású befecskendezők (vagyis a porlasztócsúcsok) általában ilyen futásteljesítmény után kezdenek fáradni. A porlasztócsúcs, ha meghibásodik, jobb esetben javítható és akkor még kihúzza egy darabig, rosszabb esetben azonnali cserét igényel, és sajnos a precíz alkatrész ára is elég „precíz”: Százezer forint környékén alakul és négy darab van belőle…

Egy jól felszerelt darab: még zsinór nélküli kihangosító is van benne

Egyéb furcsaságok

Az átverés biztos tudatában a vevő persze visszamehetne reklamálni a kereskedőhöz, de papírok alapján az eladó személye nem volt annyira egyértelmű. Az adás-vétel pillanatában jó sok papírt kellett aláírni. Voltak ugye a hitelezéshez szükséges papírok, a szerződés és még valami. A még valami egy olyan papír volt, amelyben a vevő hozzájárul ahhoz, hogy a hitelösszeget ne az a (jogi) személy kapja, akitől a járművet megveszik, hanem egy másik. Hogy ez a csere milyen jogcímen történt, azt ne kérdezzék, mert nem tudom. A lényeg, hogy a reklamáció így már nem annyira egyszerű, hiszen akitől vettük, annak nem fizettünk és fordítva. Ügyvéd legyen a talpán, aki ezt majd kibogozza.

A szervizkönyv

A kocsit vezetett szervizkönyvvel együtt árulták. Igen ám, de a szervizkönyv nem volt jelen az átvétel pillanatában. Éppen nem találták, vagy nem is tudom mi történt vele, de azt mondták, ahogy előkerül, szólnak. Nem szóltak, de a tulajdonos visszament és kérte a dokumentumot. Érdekes lett volna összevetni a márkaszerviz által megadott futásteljesítményekkel. Végül kerítettek valami szervizfüzetet és átadták a tulajdonosnak.

A tulaj még ott belenézett a füzetbe és kiszúrta, hogy a füzetben lévő járműazonosító (alvázszám) nem egyezik meg a kocsiéval, úgyhogy azonnal reklamált. (Kár, hogy nem maradt a kezében a dokumentum, mert azért az még egy adu lenne a kezében.) Visszavették a füzetet, hogy biztosan összekeverték valamelyik másik autóéval, de a sajátja csak nem került elő.

Andris, rá tudtok nézni?

Amikor a sötét fellegek egész hada sorakozott fel a fejük felett, felkerestek, hogy a kocsiból próbáljuk meg kiolvasni a tárolt futásteljesítményeket. Februárban járt bent nálam az autó, amellyel akkorra már mentek vagy ezer kilométert.

A vizsgálat pillantanában ezt mutatta a km-óra

Rátettük a diagnosztikát. Rövid kutatás után meg is mutatta a kocsi valószínűleg igaz futásteljesítményét. Az aktuálisan kijelzett 75.229 km-t két helyen ellenőriztük le a jármű komputerében. A jármű műszercsoportja által tárolt érték a diagnosztikával is megegyezett, de a motorvezérlésben (és más helyeken is) elfelejtették manipulálni a rendszert, így gyorsan kiderült az igazság: az autóban 149.136 km volt éppen.

Felül a műszerből, alul a vezérlőegységből kiolvasott érték - nem egyeznek. Nagyon nem.

Ha nem látszana rendesen a képen, a vezérlőegységben tárolt futásteljesítmény 149.136 km! Térjünk kicsit vissza akkor az abroncsokra. A 150 ezer km mindenképpen nyomott hagyott volna a gumikon, tehát azokat megfelelő profilmélységű kerekekre kellett cserélni az eladás előtt. Figyelni kell még arra is, hogy a gyártási idő (DOT szám) megfeleljen a kocsi forgalomba állítás időpontjának. Megfelelt. Ügyes.

A profilmélység is megfelelő

Mindez megelőzhető

Kérdeztem a barátomtól, hogy miért nem a vásárlás előtt kerestek meg? A válasz persze az volt, hogy nem volt idő ilyesmire, mert gyorsan kellett a kocsi. Ez a vizsgálat nagyjából 10 percet vesz igénybe, az átverés miatt pedig, azóta is álmatlan éjszakák, szervizekbe és kereskedésbe járás viszi a drága időt és persze a pénzt is. Megint csak oda tudok kilyukadni, hogy a használtautó vásárlás nem játék, és sajnos hazánkban nagyon egyszerű a csalók hálójába akadni. Legyünk okosabbak és vizsgáltassuk át még a vásárlás előtt a hőn áhított csodát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.15
A Mol emeli 7 forinttal a benzin, és 5 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán - értesült....
2019.07.15
Félszázzal kevesebb ember vesztette életét az év első felében, mint tavaly ugyanebben az időszakban....
2019.07.15
A McLaren idei fejlődése a szezon talán legmeglepőbb és legpozitívabb hozadéka. Biztosak lehetünk....
2019.07.15
Levkovskiy Nikolay Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.07.15
Továbbra is azt tesszük, ami a feladatunk: gépjárműveket - köztük hazánk legnépszerűbb autóját, a....
2019.07.15
2019. július 15-től Reinhard Münster (56) veszi át a Mercedes-Benz Hungária Kft. vezetését. Az....
2019.07.15
A Széchenyi István Egyetemen 17 mérnökhallgató vesz részt a Development Camp elnevezésű négyhetes....
2019.07.15
Az akkumulátorok hosszabb élettartama érdekében a Bosch új felhőalapú szolgáltatásokat fejleszt,....
2019.07.15
Vajon rá tudja-e venni az autósokat a BMW, hogy kiszálljanak volánjaik mögül, s a zsúfolt városi....
2019.07.15
A NOVOFER Alapítvány Kuratóriuma kéri a gazdasági tevékenységet folytató társaságok-, a kutatással....