Mesél a szakértő – Ezt nevezem körültekintő vásárlásnak | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Ezt nevezem körültekintő vásárlásnak

2019.11.27.

Végre egy ügyfél, aki nem sajnálta az időt és energiát, mielőtt megvásárolta volna az autóját.

Bár a vállalkozásunk Tudatos használt autó vásárók nevű Facebook csoportjába minden nap jelentkezik egy-két új tag, a tudatosság még mindig nem egy magától értetődő dolog, ha használt autó vásárlásról van szó.

Sajnos továbbra is tapasztalhatók a klasszikus hibás magatartások, úgy mint a szerelembe esés (autóval), a birtoklási vágy, a kapkodás, és persze a tájékozatlanság is. Azok, akik pedig már elindultak a tudatosság útján inkább a korábbi saját, vagy jobb esetben más kárán tanul óvatosságot.

Most azonban egy olyan vásárló-ügyfél kért segítséget, aki egy elejétől a végéig átgondolt autóvásárlást akart végrehajtani, úgyhogy mi is a szokásosnál is több ötlettel és segítséggel tudtunk szolgálni. Az eredmény egy jó műszaki állapotú, a legtöbb kockázatot nélkülöző beszerzés lett, ami bár jóval több időbe került, mint egy spontán vásárlás, de az is biztos, hogy a lehető legkevesebb kockázatot is hordoz.

Első lépés, a típus kiválasztása

Az ügyfél a felesége 15 éves, alapfelszereltségű Golf 5-ösét szerette volna egy korszerűbb járgányra cserélni. A márkát nem szerették volna leváltani, mert az öreg Golf műszakilag nagyon jónak bizonyult. (A VW Golf általában is jó választás, a korabeli modellek közül pedig a 4-es és 5-ös különösen jónak bizonyult. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy 2005 körüli modellek (Golf 5 1.6; 1.6 FSI) még mindig bőven 1 millió Ft felett cserélnek gazdát.)

Visszatérve, nem csak a VW maradt, de a típust sem szerették volna leváltani. Ami a korszerűséget illeti, az utolsó szériás (7-es) Golf kínálatban már megtalálhatók a turbós benzines és dízel modellek mellett a tisztán elektromos (e-Golf – teszt itt) és a feltölthető hibrid (Golf GTE) változatok is. Ez utóbbi két variáns között még a vásárlás előtt sikerült megingatnom az ügyfelet, végül az eredeti elképzelés, a GTE mellett maradtak és kezdték el szűkíteni a kört.

Amíg a takaró ér

A vásárlásra szánt kb. 6 millió forintos keret azért sok mozgásteret enged a nézegetésre. Jelentősen szűkül azonban a kör, ha kifejezetten Golf GTE-t keresünk. A 2014-ben bemutatott modellből a következő évben csak Németországban több mint 17 ezer darabot értékesítettek. Ez az első évjárat (tehát a 2015-ös), amiből megfelelő kínálat van. A szűkítés végül azt adta, hogy a vásárlásra szánt pénzhez valószínűleg hozzá kell majd tenni, mert bőven hatmillió forint feletti kínálati árakkal találkoztak a legnépszerűbb használt autós portálon.

A 6.390.000,- Ft-os irányáron meghirdetett GTE km órája 115.000 km-t mutatott, küllemre a fotók alapján tökéletesnek bizonyult. Ez volt a sok közül az első lépés, amit ügyfelünk helyesen csinált. Jól lehet szűrni ugyanis a hirdetések megfogalmazása alapján, amelyet aztán tovább finomíthatunk egy telefonhívással.

Induljon a kockázatcsökkentés

Ahogyan minden ügyfelünknek javasoljuk, ha egy mód van rá, Gábor személyesen tekintette meg az autót. Fontos ugyanis, hogy testközelből is szimpatikus legyen a kocsi. Ez még nagyobb szerephez jut, ha előtte nem volt dolgunk a szóban forgó modellel.

Lehet, hogy nem férünk el benne, vagy nem tudjuk megfelelően beállítani az ülés, vagy a kormányt. Ezen kívül még laikusként is beleakadhat a szemünk esztétikai hibákba, vagy a kezünk egy nem működő ablakemelőbe, vagy tükörállításba, szakadt váltószoknyába, esetleg, repedt lámpatestekbe és így tovább.

A másik szempont az eladó személyének megismerése. „Vajon olyan ember, akitől szívesen vennék használt autót?” – és ez a kérdés egyaránt felmerülhet kereskedőnél és magánszemélynél is. Szóval elengedhetetlen a rokonszenv is.

Mivel a megtekintés és kipróbálás nem hozott olyan körülményt, ami alapján ne lehetne megvenni a GTE-t, Gábor hozzánk fordult segítségért, és rendelt egy teljes körű helyszíni állapotfelvételt. Ezt természetesen egyeztette az eladóval, akinek nem volt kifogása az átvizsgálás ellen és ez újabb jó pont mellette.

A vizsgálaton aztán az alapvetően pozitív tapasztalatok mellett néhány körülményre rá kellett világítanunk. A diagnosztikai lekérdezés alapján a jobb hátsó kerékfordulatszám jeladó nem elfogadható jelét mutatta ki, a hibát mechanikai hibának minősítette. Nem gondoltuk, hogy fatális hibáról lenne szó, hiszen a műszerfalon az ABS hibájára figyelmeztető jelzés nem világított, márpedig egy kerékfordulatszám jeladó meghibásodása a rendszer tiltását vonná maga után. A hibát törölni nem lehetett, ez lett az első dolog, amivel kezdeni kell valamit.

A 18 colos könnyűfém keréktárcsák nem voltak kifogástalan állapotban. Hát igen, ekkora kerék nem magyar utakra való, könnyen sérülnek a peremek. Persze, jobb esetben nyilván „csupán” esztétikai hibáról van szó, azonban egy nagyobb ütés könnyen okozhat ovalitást a felnin, ezt majd legkésőbb egy gumisműhelyben ellenőrizni kell.

Mivel kevesebb, mint 100 km hiányzott a 120.000-es futásteljesítményhez felhívtuk ügyfelünk figyelmét, hogy a közelgő (az ajtón dörömbölő) időszakos karbantartás nem egy szimpla olajcsere lesz.

Cserélni kell a vezérlést, a gyújtógyertyákat, az összes szűrőt, a DSG váltó olaját és így tovább. Az olcsóbb helyeken is inkább 200 ezer forintos költségről lehet beszélni, érdemes ezt figyelembe venni, ha az árról tárgyalunk.

A titkos információ

Miután lezárult a vizsgálat és minden eredménye az ügyfélnél volt, telefonon egyeztettünk a teendőkről. Gábor nyugtalanította az ABS jeladó hibája. Azt találtuk jó megoldásnak, hogy az eladó vizsgáltassa, sőt, szükség esetén javíttassa is ki a hibát. A későbbi viták elkerülése érdekében ezt meg is ígérte, sőt, meg is tette és úgy tűnik, megnyugtatóan rendeződik ez a része az ügyletnek.

Mindeközben az ügyfél valahogyan kiderítette, hogy ez az autó hivatalos márkaszervizben csak egyszer járt életében, mégpedig a 60.000 km-es nagyszervizen. A szervizkönyv bejegyzései egyébként a „Volkswagen Partner” feliratot mutató pecséttel kerültek bejegyzésre. A két évvel ezelőtti Citroen-es ügyünk után azt javasoltam az ügyfélnek, hogy nézze meg az interneten, létezik-e ilyen cég. A keresés pozitív eredménnyel szolgált, a szerviz él és virul (létezik).

Csak azt nem értem, hogy a 60.000-nél elvégzett (DSG váltóolaj cserét is tartalmazó) karbantartás miért volt elérhető adatbázisban és a többi miért nem, ha egyszer ugyanaz a szerviz csinálta? Jó kérdés…

Áll az alku

A mozaikok végül összeálltak és szép lassan kiderült, hogy minden erőfeszítésünk (az ügyfél és a mi erőfeszítéseinkről beszélünk) ezzel az autóval nincs egetverő kockázatunk, úgyhogy elindult az alku folyamata.

Úgy tűnik, hogy az eladó sem árulni, hanem értékesíteni szerette volna a portékát. Ezt mutatta a példás hozzáállása, hogy első szóra hajlandó volt foglalkozni fennálló hibával, sőt az időszakos szerviz költségét is javarészt elengedte a vételárból.

Így végül 6.150.000,- Ft-ban állapodtak meg.

Az átvétel öröme

Hogy még egy pirospontot beírjunk az eladónak, a kocsit Gáborék lakása elé vitte, így történt meg az átadás-átvétel. Ügyfelünk még egy képet is küldött, ahogyan a GTE elfoglalta új helyét a teremgarázsban, ahová már megkezdték a gyorstöltő telepítésének szervezését.

Azt hiszem mindenkinek csak ilyen autóvásárlást kívánhatok. Soha nincs 100%-os biztonság, hogy nem fog hibát tartalmazni az autó – ezt talán még új autó esetében sem jelenthetnénk ki. Azonban az, hogy egy vásárló minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy kizárja a bizonytalan tényezőket a tranzakcióból nagyon helyes magatartás.

Így persze tovább tart az autóvásárlás, de sokkal nyugodtabban aludhatunk. Örülünk, ha segíthettünk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.11
A nagy médiafelhajtások közepette minap bemutatott Ford Mustang Mach-E csupán az amerikai autómulti....
2019.12.11
A 90-es évek gyermekeinek mindennapjait tették boldoggá, és most úgy tűnik, készen állnak arra,....
2019.12.11
Santiago Cornejo Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.11
A következő esztendőtől érvényes, de már idén decembertől megvásárolható éves e-matricák iránti....
2019.12.11
Egymilliónál is több új terepjárót és városi terepjárót (SUV) állítottak forgalomba az év eleje óta....
2019.12.11
A Herczig Norbert, Ferencz Ramón egység 2020-ban is teljes szezont teljesít majd a rali Európa-....
2019.12.11
Jelentős mérföldkőhöz ért az Útinform: idén ünnepli fennállásának 45. évét a Magyar Közút Nonprofit....
2019.12.11
Sok motoros a műszerfalhoz rögzíti okostelefonját, hogy használni tudja a navigációs....
2019.12.11
Több mint egymilliárd forintos beruházásban, új technológiával fejlesztett ki autó oldalüveget....
2019.12.11
A közösségi autószolgáltató 10 darab új Mercedes-Benz CLA Coupé és 10 darab Mercedes-Benz CLA....