Mesél a szakértő – Ha már a Focus-nál tartunk | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Ha már a Focus-nál tartunk

2015.07.28.

Rossz, vagy hiányzó katalizátor? Derítsünk ki minél több dolgot még vásárlás előtt!

Ma rövid mésémben egy esettanulmányt írok le. A történet nem a képzelet szüleménye, hanem egyike azoknak a megtörtént eseteknek, amelyek a rovat indulása óta hozzánk futottak be. Előző mesénkben is a Focus modelleket jártuk körbe, a modellel kapcsolatos műszaki és piaci információk ott már egyszer elhangzottak.

Egy kellemetlen üzenet 1000 km után

A modell népszerűsége miatt egyáltalán nem csodálkozom, hogy a nagy számok törvénye alapján nemrégiben ismét egy Focus megvétele utáni meghibásodás sztorija érkezett a szerkesztőségbe. Bizonyos Varga Úr hívott fel telefonon, és arról érdeklődött, hogy vajon milyen lépéseket tehet saját ügyében.

Ez a műszerfali jelzés sok jóval nem kecsegtet

Varga Úr használt autót vásárolt. Választása egy 1.6-os benzinmotoros, gyakorlatilag alapkivitelű Ford Focus-ra esett, amelyet boldogan vett birtokba. Körülbelül ezer kilométer megtétele után a jármű műszerfalán hosszú sípolás kíséretében megjelent a rettegett CHECK ENGINE jelzés. Múltkori írásunkban már szóltunk néhány szót arról, hogy mi is lehet a hátterében ennek a jelzésnek, nem minden megokolás nélkül a következő tényező kimaradt az akkori felsorolásból.

A kémiai reakciókért felelős összetevők és a finom kialakítás miatt olyan drága a katalizátor

Irány a szerviz

A szervizben természetesen az ilyenkor szükséges járműdiagnosztikával kezdték a hibafeltárást. A számítógép a katalizátor (vagy teljes nevén katalitikus átalakító, esetleg konverter, amelyről bővebben itt olvashat) és csatlakozó szondáinak meghibásodását mutatta ki.

A kocsit felemelték, alaposan átnézték a katalizátor környékét, majd a kimondták az ítéletet: a katalizátort és mindkét szondáját cserélni kell.

Műszakilag elfilozofálhatnánk arról, hogy miért döglik be egy viszonylag fiatal autó katalizátora. Ennek elég sokféle oka lehet, a leggyakoribb a katalizátor úgy nevezett mérgezése, vagyis, amikor a focipályányi belső felületen olyan lerakódás képződik, amely meggátolja, hogy a kipufogógáz fizikai érintkezésbe lépjen a felülettel. Elsőszámú ellensége a katalizátoroknak az ólom, éppen ezért írtak elő immár évtizedekkel ezelőtt ólmozatlan benzineket a korszerű motorokhoz.

Sokan rosszul használják az ólmozatlan kifejezést a benzinekkel kapcsolatban és hibásan ólommentesnek nevezik. Ez a német nyelvterületen használatos „bleifrei” szó fordításából eredhet, amely szó szerinti fordításban valóban menteset jelent, a tény azonban az, hogy az ólom, illetve ólom tartalmú vegyületek régebben a finomítás során, direkt kerültek a benzinbe és a kompressziótűrést javították, illetve a kopogás csökkentésében játszottak szerepet.

A másik - napjainkban gyakoribb - ok, hogy elégetlen keverék hagyja el a kipufogórendszert, amely azonnal lerakódik a katalizátorban, és/vagy ott meg is gyullad.

Mennyibe kerül ez?

Ha tudatos (és környezettudatos) vásárlók vagyunk, akkor az új, minőségi alkatrészeket választjuk, és azokkal javítatjuk meg a kocsit. A DAT járműjavítási programban a két szenzor és a katalizátor cseréjének költsége több mint 300.000 Ft-ra adódott.

A rendszer (csupán) nettó 6000 Ft-os óradíjal és gyári alkatrészárakkal kalkulált

Ha a járművet még a vásárlás előtt átnézeti a vevő, akkor egy megfelelő mélységig látó diagnosztikai berendezéssel, jó eséllyel megtalálható ez a veszélyforrás is, amelyre a szakértő még a tenyérbecsapás előtt felhívja ügyfele figyelmét, aki ezáltal meggondolhatja magát, vagy a feltételezett javítási költségeket eleve az árba alkudhatja.

A pénztártól való távozás után persze még mindig ott a törvények által előírt jótállási idő, de a rengeteg bosszúság és macera az esetek többségében egy kis előre látással és előre gondolkodással megelőzhető.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....