Mesél a szakértő – Mennyire volt összetörve? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Mennyire volt összetörve?

2017.04.14.

Csupán 62.000 km, az elejét fújtuk…

Februárban Debrecenig mentünk az ügyfelünk által kiszemelt Mazda 2 szemléjére. Mi baja lehet egy nem egészen 62 ezer kilométert futott autónak? Természetesen import autóról van szó, de ilyen fiatalon gazdagéknál sem adnak túl a kocsin, hacsak nincsen bucira törve…

Összetörött Mazda 2 valahol külföldön (Illusztráció forrás: weebly)

Teljesen tipikus

A jó minőségű használt autó tőlünk nyugatra is drága. Amire mi, itt a keleti blokkban vágyunk, az odakint sem létezik, tehát törésmentes, alacsony futású, megkímélt, garázsban tartott, márkaszervizben rendszeresen karbantartott autó olcsón nincsen. Ha az iménti listából töröljük a törésmentes tulajdonságot, akkor már jobbak az esélyeink és autó is olcsóbb.

Éppen az ilyen darabokat vadásszák sokan. Hazahozzák ezeket a törött autókat, majd itthon a Bárdi-kedvezmény, a bontós haverok, ki tudja, honnan származó alkatrészek, számla nélküli fényező és karosszéria műhelyek, no meg egy jó adag legendás magyar lelemény segítségével talpra állítják őket. Az eredmény messziről tökéletes, a hirdetésben remekül mutat az alacsony kilométer meg a szervizkönyv. Aztán vagy megvizsgálja valaki alaposabban, vagy nem.

Nem mindegy, mikor derül ki

Aki nem rohan fejjel a falnak, az nem hiszi el elsőre, ami túl szép, hogy az legyen. A vásárlás előtti átvizsgálás egyik legfontosabb része, hogy felderítsük, volt-e törve korábban a kocsi, és ha igen, mennyire csukták össze és a sérüléseket milyen minőségben javították meg.

Első ránézésre, pláne a HAHU fotókon jónak tűnik

Egyáltalán nem mindegy, hogy mikor derülnek ki a vevő számára a korábbi károkról szóló információk. Ha erre csak a vásárlás után derül fény, például egy szervizben közlik vele a rossz hírt, azonnal elönti a rossz szájíz és utólag már nagyon nehéz bármit érvényesíteni az elszenvedett értékvesztésből, ráadásul ez jobb esetben csak az eladóval való konfrontálódással, rosszabb esetben bírósági perrel lehetséges. És kinek hiányzik ez?

Mit ér ilyenkor az alacsony futásteljesítmény?

Van azonban egy még rosszabb eset. Mégpedig az, hogy ha összetörik később (is) a kocsi, majd a biztosító sok-sok százalékkal avultatja az alkatrészeket, mondván, nem gyári, vagy javított elemekről van szó. (Az avulást a károsult fizeti.)

Minden esetben megállapítható a korábbi gányolás?

Azt szoktam mondani, hogy ha egy kocsi javítva volt (mondjuk más forrásból biztosan tudjuk, hogy így van), de az szakértői műszaki módszerekkel nem kimutatható, akkor a javítás minősége annyira jó, hogy gyakorlatilag nem számolhatunk értékcsökkenéssel. Azoknál a javításoknál, amelyek műszaki színvonala kívánni valót hagy maga után, minden esetben lelephezhető a turpisság, hiszen a spórolós javítás olyan nyomokat hagy a kocsin, amit egy szakértő szemnek, pláne a műszereknek észre kell venniük.

Mondjad már, mi volt a Mazdán!

A szemle a vezérlőegység diagnosztikával kezdődik, mert ez a leghosszabb művelet. A motorvezérlő egység a következő hibát tárolta és mutatta ki most is aktív kódként:

Minduntalan visszadobta a hibát

A keverék túl szegény! Ez azt jelenti, hogy a benzin levegő keverék aránya nem megfelelő. Tehát vagy a benzin, vagy a levegő eljuttatásában vannak problémák. A dolgot egyelőre tegyük félre kicsit, beszéljünk a festékréteg mérés eredményéről!

Csere helyett is javítás

Az autók átlagos gyári festékréteg vastagsága 100-140 mikrométer között mozog, néhány kivételtől eltekintve ilyen értékek mérhetők. Ha ennek pl. dupláját mérjük, akkor színátfújásra lehet következtetni, ilyen javítás kell például mélyebb karcoknál, vagy kavicsfelverődés esetén. Ha ennél is magasabb a műszer által mért érték, akkor minden valószínűséggel korábban egyengetni kellett az elemet, került rá egy adag kitt, visszacsiszolták és újra fényezték.

Így fest belülről

Nos, a Mazda motorház fedelén 190 és 400 közötti értékek voltak, az első ajtókon és sárvédőkön pedig 200 és 370 mikron közötti értékeket mutatott a műszer. Ha kicserélték volna ezeket a sérült elemeket, akkor a gyári értékekhez igen közel eső számok adódtak volna, tehát ezeket javították. Ez nem feltétlenül rossz, ezeknél az értékeknél még hihető, hogy műszakilag megfelelő a javítás is.

Nem ennél a kocsinál, de több esetben tapasztaljuk, hogy az amúgy csavarozással rögzített elemek is a végtelenségig vannak javítgatva, 500, sőt bőven 1.000 mikron feletti értékekkel is gyakran találkozunk.

Nézzük meg jobban

Amikor a motorház fedél korábbi javítására fény derül, meg kell nézni közelebbről a jármű első részére eső alkatrészeket. Ilyen például a ventilátor és a hűtő. A takarékos javítás ennél az autónál jól tetten érhető volt, ugyanis a ventilátor ház kisebb sérülésekkel megúszta a korábbi balesetet, ezért azt visszatették. A hűtő nem eredeti gyári volt, hanem szerényebb minőségű utángyártott.

Itt-ott hiányos, de azért megteszi?

A lámpák is hordoztak némi információt. A fényszórók felirata szerint nem gyári alkatrészekről beszélünk, hanem utángyárottakról. A ködfényszórókon is jól kivehető volt a „DEPO” felirat.

"DEPO"

Lényeges továbbá, hogy a korábbi sérülés meddig hatolt be a motortérbe. Ennek vizsgálatakor lettünk figyelmesek a szívósornak nevezett műanyag alkatrészre. A keresztben beépített motor menetirány szerinti első részén elhelyezkedő csőrendszer elülső felületén is találtunk egy kis sérülést.

A képen is jól látható, hogy a 3. hengerhez tartó csövön 6-7 cm-es átmérőben, utólagos műanyag javítással hárították el a korábbi törést és próbálták biztosítani a tömítettséget. Lehet, hogy ez nem sikerült, mert a motor a keverék nem megfelelő minőségére panaszkodott a diagnosztikának. Az ügy minden esetre további vizsgálatot igényelt volna, mert ha szelelne a szívósor, akkor inkább dúsulna a keverék a logika szerint, valószínűbb, hogy a befecskendezéssel is probléma van.

Toldozott-foltozott szívósor - Nein, danke!

Kiszállás és vizsgálat feleslegesen?

A kocsit ezek után nem vette meg az ügyfelünk, neki nem fért bele ez a kockázat, amit egyébként tökéletesen megértek. Amikor a Facebook oldalunkra két kép társaságában kitettük János (az ügyfél) levelét, 138 követőnk fejezte ki tetszését. A cikk végén álljon itt a levél, ha pedig Ön is autóvásárlás előtt áll, ajánlom magunkat!

"Azt kell mondanom, hogy beváltották az Önökhöz fűzött reményeimet: a GOR-CAR munkatársa - akinek ezúton ismételten köszönöm a segítségét - rendkívül alapos és kiváló szakértői munkát végzett, kiderítette, hogy a kinézett gépjármű bizony csúnyán össze volt törve, ennek több árulkodó jelét is észrevette és bemutatta. A teljesség igénye nélkül: törött és újrafényezett első ajtók, törött hűtő, hamarosan elromló generátor, utángyártott első lámpák, nem megfelelő befecskendezés... és a szálszakadt abroncsról, a törött belső műanyagokról, és a szintén sérült hátsó ajtóról még nem is beszéltünk. :) Laikusként én ezeket nem biztos, hogy észrevettem volna (mint ahogy korábban vásárolt autóim hibáival is rendre csak a vásárlás után szembesültem).

Önök megmentettek egy több, mint 2 millió forintos, számomra biztosan rossz vételtől. Ezek alapján bizton állíthatom, hogy még a kiszállási díjjal együtt is bőven megérte Önöket választanom. Azt külön szeretném megemlíteni, hogy egy eredetileg kinézett, ám végül át nem vizsgált gépjárműről is őszintén kezdett el beszélni a jelenlegi tulajdonos, miután kiderült, hogy Önök fogják átvizsgálni az autót. Őszintén elmondta, hogy szivárog az autóból az olaj, és kuplungot is kellene cserélni az egyébként épphogy 65.000 km-t megtett autóban...

Erre szokták mondani, hogy két legyet egy csapásra.

Azt hiszem, a jövőben csak Önökkel fogok autót vásárolni.

Köszönettel,
János"

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....
2017.07.25
Bahman Jalali Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.07.25
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó legfrissebb előrejelzése szerint a következő 20 évben 2,1 millió....
2017.07.25
Utólagos frissítési programot kínál az Audi akár 850 ezer Euro 5, illetve Euro 6 minősítésű V6-os....
2017.07.25
A kormány határozott célja, hogy megerősítse a Magyarország biztonságát garantáló honvédséget -....
2017.07.25
Rohambicikli-párral jöttek a tűzoltók, a Kova-Kövi család marhabőr-tető alatt lábbal hajtotta Frédi....