Mesél a szakértő – A mi autónk | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – A mi autónk

2015.09.11.

Suzukit vizsgáltunk.

A közelmúltban egy Suzuki Swift-et vettünk górcső alá. Megbízónk egy középkorú házaspár, akik a gyermekek kirepülése után elhatározták, hogy – bár eddig nem volt autó a családban – belevágnak a jogosítványszerzésbe, és ezzel együtt vásárolnak maguknak egy kisautót, amellyel meg tudják oldani a napi rohangálást és kettesben nyaralni vagy telelni is el tudnak utazni vele.

Álljunk is meg egy szóra!

Az előző bekezdésben nagyon fontos dolog van leírva, aki csak átfutotta, az ugorjon vissza és olvassa el figyelmesen. Megbízóink ugyanis tökéletesen átgondolt céllal indultak a járművásárlás felé, mi több, pontosan látták saját maguk anyagi korlátaikat, azt, hogy mire fogják használni a kocsit, és kezdő vezetőként mi az, ami fontos lehet számukra.

A tanácsadás autó-ügyben nem egyszerű feladat. Nem győzőm hangsúlyozni ügyfeleimnek, hogy bár szép és jó a nagy, az újabb kocsi, nem biztos, hogy ez találkozni fog a valós igényekkel, vagy a valós anyagi teljesítőképességgel. A házaspárról már első telefonbeszélgetés alkalmával kiderült, hogy tudatos, átgondolt döntést hoztak, és első körben három Suzukit (két Ignis-t és egy Swift-et) néztek ki a használtautó palettáról.

A Piroska becenév jól állna neki

Lássuk a medvét!

A Swift, a mi autónk az enyém, meg a banké – hangzik a ma már klasszikussá érett kabarévicc, amelynek alapja az volt, hogy régebben gyakorlatilag a személyi igazolványra is lehetett Swift-et kapni, igaz, ennek az időszaknak már régen vége. Komolyra fordítva a szót, a Swift hálás kis gép. Az első modell, amelyet Esztergomban gyártani kezdtek, többek között a „sales” stratégiának köszönhetően szerintem a gyár számításait felülmúlva is sikeres lett. A 90-es években végre nem kellett már 6-8 évet várni egy új kocsira. Aztán 2005-ben jött a vérfrissítés, ami egy teljesen új Swift modellt jelentett, sokkal korszerűbb alapokon, sokkal naprakészebb technikával, erősebb kasztnival, jobb minőségben.

Egy ilyen, 2007-es, piros „egyhármas” került most a kezeink közé. Mielőtt még előhozták volna az autót az egyik zuglói márkakereskedés használtautó lerakatából, kulcsait és papírjait már megtekinthettük. A szervizkönyv tisztességesen, a helyi márkaszerviz által vezetve, végig pecsételve. Két darab eredeti gyári kulcs: rendben, akkor jöjjön az autó.

Külcsín

Mi tagadás, nem egy múzeumi darab. Az értékesítő elmondása szerint egy idősebb úré volt a kocsi. Lelki szemeink előtt máris megjelenik egy joviális nagypapa képe, aki féltő gonddal ápolgatja, garazsírozza szeme fényét, és ha lehet, akkor a sakk-klub előtt is kivárja, amíg megüresedik egy hely az árnyékos oldalon. A valóság ezzel szemben az, hogy idővel minden autón keletkeznek kisebb-nagyobb külsérelmi nyomok. Egy idősebb embernél, akinek a korosztálya nem a parkolóházak és mélygarázsok világában tanult vezetni, vagy akik nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy minden parkolóhelyet 1 méteres „láthatatlan” oszlopok vesznek körül, bizony oda-odaveri a lökhárítókat, vagy a kedves feleség az anyósülésről kiszállva lekoccolja az ajtóval a beton virágládát.

Aztán ott van még a telekre- / kertbejárás, a vele járó szerszám, műtrágya, faanyag és ki tudja még mi szállításával, amelyek pakolása közben nem célfüggvény, hogy semmihez se érjünk hozzá a kocsin. Ennek megfelelően a Swift-en összesen a 13 külső burkolóelemből (2 vészhárító, 4-4 sárvédő és ajtó, csomagtér ajtó, motorház fedél és tetőlemez) ötöt fényezni, további négyet lakatolni is kellene. Ezen kívül a vezetőoldali küszöb is annyiszor látta a korábbi tulajdonos cipőtalpát, hogy fémig kopott róla a festékréteg.

Belbecs

A képzeletbeli nagypapa láthatóan nem bajlódott az utastérrel (sem). A kárpitokba az évek alatt szépen beleívódott a por, amely, amikor nedvességgel találkozik, száradás után örökre mutatja meddig terjedt a nedvesség eredetileg. A műanyag elemek erősen karcosak voltak. A csomagtérbe érkezvén több dolog is szemet szúrt, megbízóim – akik természetesen jelen lehettek a vizsgálatnál – azonnal mondták is, hogy ők ezeket a hibákat és hiányosságokat nem vették volna észre. Miről van szó?

Ide bizony nem lesz elég a porszívó

A hátfal műanyag burkolatának oldalsó patentjei mindössze a szép emlékű egyforintos méretével vetekednek, mégis hiányuk világítótoronyként ötlik szembe annak, akinek a feladata, hogy hibákat keressen egy kocsin. A hátfal műanyag burkolatát megmozgatva ki is derült, hogy ez bizony nincs rögzítve. Egy fejbiccentéssel arrébb a csomagtér ajtó belső burkolata mutatott egy repedést, ismét lejjebb tekintve pedig a kalaptartó „fáradásos” törése tűnt szembe. Filléres tételeknek tűnhetnek ezek a hibák, pláne egy Swift-ben, de ha vásárlás előtt nem vagyunk tisztában velük, akkor később nagyon kellemetlen lesz, amikor a kalaptartóra helyezett friss kenyér gondol egyet és az amúgy deformált padlókárpitú csomagtérbe zuhan.

Majd elválik...

De éppen ez keresték

A vizsgálat következő része a diagnosztika volt. Ne szépítsük, egy ilyen Swift nem kényeztet el sok ezernyi szenzor kinyerhető adatával, mindössze öt főegység hibakódjait lehetett olvasni, de nekünk ez is megfelelt. Ez a kocsi az órája szerint majdnem 91.000 km-t futott és az állapot és a papírok alapján semmi okunk nem volt feltételezni, hogy ez nem igaz, ráadásul egy márkaszervizben jártunk, ahol nyilván nem ez a kiindulási alap – aki másmilyen történetre vágyik, az szemezgessen itt, vagy itt.

A motorvezérlés nulla hibakóddal felelt, és a többi egységben is az az 1-2 hiba leginkább az akkumulátorcsere közben beállt áramszünet miatt kerülhetett a rendszerbe.

Következhetett a próbakör. A környéken sem nehéz hepehupás, össze-vissza foltozott utat találni, ahol a futóműhibák legtöbbje azért kimutatja a foga fehérjét. Rángattam, cibáltam, ahogyan a forgalom engedte, de semmi különös nem történt. Négy emberrel megterhelve is fogott a fék, szépen, egyenesen futott, egy harkály sem kopácsolt a kocsi alatt.

Végre valami

Már visszaértünk a telephelyre az autóval, amikor a már menet közben is gyanússá vált kuplungot próbálgattam. Heuréka, végre találtam valamit, amibe műszakilag is bele lehet kötni. Persze egyáltalán nem a kötekedés a cél, de a reménybeli tulajdonosnak minden olyan dologról tudnia kell az autóval kapcsolatban, amely kockázatot és így költséget rejt magában. A kuplung bizony csúszott. Nem volt még banánhéj kategória, talán a Normafára is fel lehetne menni égett szag produkálása nélkül, de ez már csak rövid ideig lesz így. Azonnali kérdésként merült fel, hogy mennyibe fog kerülni, ha egyszer megadja magát a rendszer. Nos, gyors becslésként 50.000 forintot tippeltem.

Kis dolgokban a lenagyobb

És tetszett nekik. Jó volt, hogy minden észlelhető hibáról tájékoztattuk őket. A külső leharcoltság pedig egyáltalán nem zavarta a vevőket, hiszen helyénvaló önkritikával ők is úgy tippelték, hogy a kezdő vezetői engedéllyel bizony becsúszhat egy-egy koccanás, lesznek szűk behajtók és a többi…

Ami a kocsi belsejét illeti, azt tanácsoltam, hogy alkudjanak az árba egy új vezetőülést, egy kalaptartót, a hiányzó patentokat és egy alapos belső takarítást.

Ügyfeleim az autót másnap megvásárolták.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.22
A vállalat és az Üzemi Tanács közötti, tavaly december óta tartó tárgyalások keretében a felek....
2019.02.22
Június 7-étől közvetlen légi járat indul Budapest és Sanghaj között, a Shanghai Airlines gépei....
2019.02.22
A második világháború után a BMW termékei többféle módon találtak utat a hazai piacra. 1971-ben....
2019.02.22
A közlekedés nem egy biztonságos tevékenyéség. Az utóbbi egy évben több, mint 1,3 millió ember halt....
2019.02.22
Francisco Juska Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.22
A közlekedési rendszerek fenntarthatósága és a környezet védelme, vagyis a káros anyagok....
2019.02.22
A csomagszabályzat átláthatatlansága miatt 3 millió euróra bírságolta a Ryanairt és egymillió....
2019.02.22
Szilárd útburkolattal látják el a budapesti földutakat egy négyéves útépítési program keretében,....
2019.02.22
Az Audi Sport ügyfélsport programja sokoldalú pilótákkal száll harcba 2019-ben. Tizenkét férfi....
2019.02.22
Hitelre vette első Scania kamionját és azóta hű a márkához, az ’56-os születésű Kovács Pál. A....