Mesél a szakértő – A remény hal meg utoljára | Autoszektor

használt autó

Mesél a szakértő – A remény hal meg utoljára

2019.06.07.

15 éves, benzines bajor prémium 300.000 km-el. Na persze…

Közeledünk a 100. Mesél a szakértő esettanulmányhoz. Rovatunkban vásárlás előtti használt autó átvizsgálási kalandjainkról eredményeinkről számolunk be meglepő őszinteséggel. Nem egyszer fordult már elő, hogy annak ellenére, hogy az azonosításra alkalmas adatokat és fotó részleteket kitakarjuk, saját portékáját vagy portáját mégis felismeri a kereskedő, és a cikk megjelenése után nálunk jelentkezik, hogy vegyük le cikket. Nem szoktuk. Tessék nagy levegőt venni, kifejtős írás következik!

A hirdetés egy részlete

Más üzletét rontani nem szabad, a célunk a cikkekkel sem ez. Mi nem vagyunk Németország, sem Ausztria, sem más fejlett ország szintjén, hogy a használt autókkal kapcsolatban szóba jövő teendő mindössze annyi legyen: hogyan tüntessük el az országból őket. Nálunk az autósok szörnyen nagy hányada kényszerül arra, hogy beérje a használt piac kínálatával, hiszen csak erre van pénz. Írásaink célja a céges küldetésünk is egyben: ha már a fentiekben vázolt helyzetben vagyunk, minél több autóvásárló figyelmét hívjuk fel a használt autókkal kapcsolatos, sokszor elég jelentős kockázatokra.

Nem csak a vásárlás kockázatos

Persze ott kezdődik minden, hogy megvásárolunk valamit, ami nagyon nem olyan, mint amilyennek hirdették. A másik gond abból fakad, hogy sokszor nem vagyunk tisztában azzal, hogy egy tinédzser korban lévő autó – pláne, ha prémium – milyen fenntartási költségeket követel, feltéve, hogy azt eredeti méltóságának megfelelően szeretnénk üzemben tartani.

Általában azért adnak el egy autót, mert olyan költséghelyek jelentkeznek, amelyeket nem kívánnak tovább finanszírozni. Cserélni kell a vezérlést, a kettőstömegű lendítőkereket, baj van a tüzelőanyag rendszerrel, telítődött a részecskeszűrő és még hosszan sorolhatnám az akár több százezer forintos javítási tételeket. A baj akkor van, ha ezekkel a tételekkel csak a vásárlás után szembesül az új tulajdonos.

Heti 2-3 pórul járt autó tulajdonos

Igazságügyi gépjármű szakértőként minden héten több olyan telefont kapok, hogy nemrég vettek egy autót, és az első szervizlátogatás, vagy komolyabb átvizsgálás után milliós összegű árajánlatokkal bombázták meg őket, annyira rossz állapotban van az autó.

A legutóbbi ilyen egy szombathelyi kereskedésben autóbeszámítással vásárolt Mercedes-Benz C220T CDI esete volt. Műszakilag 300.000,- Ft ráköltésével tulajdonképpen egész jó állapotra hozták a kocsit, de a gyári diagnosztikai lekérdezés kimutatta, hogy a leolvasott futásteljesítménynél jóval több km van a kocsiban.

Ilyen esetben – amikor 3-4 százezres költés után tulajdonképpen jó az autó -, hogy ne húzzuk egymás idejét azt szoktam javasolni, hogy hagyja a szakértőt és az ügyvédet, ne kezdjen bele hosszú és költséges jogi procedúrába, mert attól még nem lesz autója, hanem nyelje le a békát és inkább ne is idegeskedjen, mert egyszerűen nem éri. Újabban azt is szoktam tanácsolni, hogy írjon egy megfelelő hangvételű levelet a kereskedőnek, eladónak, mert terápiás jelleggel az is segíthet, de ez már a pszichológia asztala.

Visszatérve a C Mercihez egy mondatra. Az ügyfél azért cserélte el a menő és jó állapotban lévő GLK-osztályos Mercedes-ét, mert sürgősen készpénzre volt szüksége. A tranzakcióval 900.000,- Ft maradt a zsebében, ebből költött háromszázat a kocsira, azonnal. Már csak hatszáz van meg a pénzből és innen kellene elkezdeni szakértőre és ügyvédre költeni. Azonnal belemenne még háromszázezer és akkor még csak a per kezdetére várunk. Szóval szakértőként két ingyenes jó tanácsom van.

1 – nem érdemes belemenni a procedúrába,

2 – legközelebb vásárlás előtt át kell vizsgáltatni.

Okos ügyfél

A második tanácsra hallgatott az az ügyfelünk is, aki reményteljesen tekintett egy 5-ös BMW megvásárlására, de biztos, ami biztos, megbízott minket a vásárlás előtti, helyszíni járművizsgálattal.

Már a hirdetés is lelombozó volt. 1,3 millió forintért kínált E60-as. Pontosabban egy automataváltós 520i, ami 310.000 km-t mutat. Az új korában minimum tízszeres áron kínált felső-középkategóriás limuzin tehát elveszítette értékének 90%-át. Akkor vajon, milyen állapotban lehet most? Hmm?

A 2004-es 520i kínálatot elnézve abszolút első helyen találtuk meg az autót, tehát ez a legolcsóbb. A legdrágább, szintén ennyi futással 2 millió forint. Hát, ha ez sem gyanús, akkor tényleg érdemes vizsgálatot rendelni.

Több, egyenként is halálos sérülés

Ezt a bűnügyi magazinokban, esetleg a krimikben szokták mondani a halottkémek, de akár a mi címünk is lehetett volna. Ugyanis a vizsgálatunk több olyan kizáró okot tárt fel, ami miatt ez a BMW abszolút rossz választásnak tűnik.

A két leginkább rettegett tényező a tekert kilométeróra és a korábban összetörött jármű. Mivel előbbi beigazolódását már a címben sejtettem, kezdjük most a karosszéria állapotával!

Ahol sárga az állapotmező, az nem megfelelő, ahol a piros keretű a festékréteg, ott nem gyári a fényezés

Az, hogy a külső burkolati karosszériaelemek közül csak a bal hátsó ajtó tűnik eredeti fényezésűnek még elfogadható lenne. 15 év alatt egy autó mindenképpen összeszed jónéhány kisebb-nagyobb sérülést, ami után könnyen indokolttá válik egy „telifény” is, azaz, hogy a járművet körben újra fényezik, mert így elkerülhető, hogy a friss szín elüssön az eredetitől. De az A-oszlopon mért festékréteg vastagsági eredmények azonban már aggasztóbbak, a várt értékek kétszeresét mértük.

Annak ellenére, hogy ennyi helyen fújták a kocsit rengeteg esztétikai hiba van rajta. Tulajdonképpen mondhatjuk, hogy teljesen indokolt egy „telifény”, az pedig a hibajavítással együtt nincs meg 400.000,- Ft alatt.

Utastér

Itt van egy két elgondolkodtató részlet. Például, hogy az üléslapok és a hátsó ülés háttámlája miért nem egyező kivitelű és mit keres még két ülés a csomagtartóban?

Első ülések kompletten, hátsók részben cserélve. Hátsó fejtámlák?

Miért nincs rögzítve a vezetőülés(!) biztonsági öv feszítője és miért világít a légzsákrendszer meghibásodására figyelmeztető lámpa a műszerfalon. (A két dolog nyilván összefügg.)

A kormány viszont erősen kopott, pedig ezt viszonylag olcsón lehet jó állapotra hozni. A hátsó szélvédő elektromos naprolója nem működik. A navigáció DVD-je nincs meg. Most mit írjak, mennyiből áll helyre egy ilyen utastér?

A motor

A fedélzeti számítógépen is látható üzenet szerint a gyújtógyertyák cseréje 8.000 km-el ezelőtt lett volna esedékes, ezeket egy időszakos karbantartás társaságában mindenképpen ki kell cseréltetni. A gyertyák költségéhez vegyük hozzá a motorolaj és szűrő, légszűrő, pollenszűrő cseréjének költségét is és hát jó gazdaként nem lehet elkerülni egy vezérléscserét sem. Összegeket már nem írok. Van még egy kis olajfolyás a szelepfedél környezetében és néhán csövön, de tekintsük ezeket bagatell hibának.

Kerekek

Egy prémium autó küllemét alapvetően határozza meg, hogy milyen felni van rajta. A 17 collos gyári alumínium kerekek közül egy volt elfogadható állapotban, a két jobboldali fénysérült, a bal első peremsérült is volt. Ha kimaxoljuk a felnijavítást és igényesen újíttatjuk fel őket, akkor már meg is van a következő (minimum) százezer helye.

A gumik minőségi besorolása sem volt köszönőviszonyban a BMW márkával. Három éves, 3 mm profilmélységű téli gumik voltak az autón, de csak tengelyenként azonosak, ráadásul az egyik első abroncs oldala sérült volt, tehát elkerülhetetlen a csere. A 17-es abroncsgarnitúra közepes minőségben, szereléssel legyen jó esetben 150.000,- Ft, és akkor ez még csak az egyik szezonra való készlet.

Ezek mind nem számítanak

Az a baj, hogy amiket eddig soroltam, sok autóvásárló szemében megoldható problémának tűnik, pedig ha összeadjuk, akkor itt is könnyen adódik egy vételárnyi költség. Nem is beszélve a sok bosszúságról és vesződségről, ami a helyreállítással jár.

De ha azt mondom, hogy a kocsiban a hirdetés 310.000 km-ével szemben legalább 524.000 km van, na, akkor az már baj!

A BMW-t végül egy ablakemelő vezérlőegység letárolt hibája buktatta le, ahol a hiba bekövetkeztekor eltárolt üzemi állapot adatai között találtunk egy 524.280 km-es állást. Nem tudjuk, pontosan mikor volt ennyi az autóban, de hogy most már ennél is több van benne az biztos.

De állapotot veszünk nem? De igen. Mennyivel másabb volna a helyzet, ha 524.000 km-t jelezne ugyan az autó, de látni lehetne rajta a folyamatos karbantartást, a törődést.

Próbaút és emelés már nem volt

Az ügyfelünk eleget látott így is, nem volt szükség további vizsgálatokra. Persze egy álommal szegényebb lett, de legalább nem sétált bele egy csapdába, amitől – többek között ezzel az írással is -  másokat szeretnénk megóvni.

Segíthetünk?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..