szervíz

Mesél a szerviz – Bontott féltengely, HASZNÁLT fékpofák

2017.02.13.

Érdekes történet érkezett egy autóvásárlásról és az azonnali javításokról

Péter frissen nősült, ráadásul a gyermekáldás is megérkezett hamar. A családban nem volt autó, de úgy gondolták, jó lenne egy egyszerűbb járgány orvoshoz rohangálni, gyereket hazavinni, ilyesmi. Mint az általában lenni szokott, sajnos az anyagi lehetőségek szerények voltak, végül félmillióért vettek egy Skoda Fabia-t, ami bizonyítottan képes akár egymillió kilométer feletti teljesítményre is.

Autóvásárlás

Az Autószektoron jó ideje külön rovatot szenteltünk annak, hogy esettanulmányokkal támaszuk alá, hogy mennyire fontos egy használt autó vásárlás előtti teljes körű átvizsgáltatása, lehetőleg valaki olyannal, aki független és hozzáértő egyszerre.

A családi költségvetés jelentős része megy rá amúgy is a kocsi vételárára, amivel persze legtöbben egyébként is túlvállaljuk magunkat. Péterék a lehetőségeiken belül maradtak, 500.000 Ft-juk volt a mutatványra, ennyiért vettek kocsit.

Ez a Fabia túl van az 1.000.000 kilométeren, mégis működik, vajon miért?

Persze lehet fordítva is csinálni. Megveszem a megfelelő áron kínált kocsit, amivel aztán első utam a szervizbe vezet. Péter is ezt választotta és szűkebb pátriájában, a XV. kerületben keresett szervizt, hogy átnézesse a kocsit.

Egy Skoda alkatrészes bolt konkrétan javasoltak egy javítót, mégpedig szószerint így:

…nagy Skodás az öreg!

Lezsíroz, levajaz

Péter felkereste az „öreget”, aki gyorsan át is nézte a kocsit, majd azt javasolta, hogy bontsák ketté a teendőket, mert nem kis összeg lesz a javítás. Első körben a baloldali féltengelyt cserélték, mert recsegett-ropogott menet közben. Ezen kívül a (figyelem!) a fékdobot szabályozták fel hátul – erre később még visszatérünk…

Képünk illusztráció, de nem trükk: néhányszor felszabályozták majd gyakorlatilag eltüntették a féktárcsát!

2 hónap telt el, mire összegyűlt a keret a második etapra. Ebben sor került a jobboldali féltengely cseréjére és a fékcsövek cseréjére, természetesen a fékfolyadékkal együtt. A két rész így már összesen több mint 100.000 Ft-ba került, amiről számla „természetesen” nem született. De mindegy, mert a tünetek megszűntek, Péter abban a biztos tudatban várták első gyermeküket, hogy az autó már viszonylag jó állapotban van.

Három hónap múlva

Péter járt kelt az autóval és az ismerős féltengely ropogás újra előjött. Maga nézett alá a gépnek és azt látta, hogy a féltengely gumiharangja ki van szakadva. Aki hirtelen nem látná át a dolgot: a gumiharang védi a féltengelycsuklót a kosz ellen, mert ha porszem kerül a gépezetbe, az csaknem azonnal hazavágja a technikát.

A megoldás az új féltengely lett volna...(Forrás: SKF)

Visszament az „öreghez” reklamálni, de szó szerint elhajtották azzal, hogy biztosan kivágta azóta egy kavics, úgyhogy ők semmit nem vállalnak ebből.

Másik szerviz

Végre igazi szakemberek vették kezelésbe a kocsit, akik indulásként újabb állapotfelmérést végeztek, hogy lássák egyáltalán, mivel van dolguk. Azonnal kiderült, hogy a Nagy Skodás Öreg bontott, kopott féltengelyt épített be, ráadásul utángyártott alkatrészt, amiért persze az új árát kérte el anno.

Ígértem, hogy visszatérünk még a fék kérdésre. Nos, az ékes működtetésű dobfék esetében ilyesmi nincsen, ki is derült, hogy ehelyett szintén bontott fék alkatrészeket kapott az autó, amivel nem csak Péter és családja, hanem mindnyájunk életét veszélyeztette a szerviz!

Sok mindenre jó a bontott alkatrész, de a fékhez nem. Csak újat! (Képünk illusztráció)

A kiszerelt alkatrészek megvannak ugyan, de Péternek se ideje, se energiája nincsen arra, hogy utána menjen a dolognak, hiszen számlát nem kapott a munkáról, nincs semmi a kezében, hogy megszorongathassa a sufniszerviz nyakát.

Összefoglalva

Első körben jó lett volna, hogy ha Péter is pontosan tudja, hogy mire adja ki az összespórolt félmillió forintját. Nem ördögtől való az, hogy egy ilyen olcsó autó megvétele után meg kell csináltatni ezt-azt a kocsin, sőt azt mondom, hogy a kiadott 100.000 Ft nem egetverően nagy összeg, de ha figyelembe veszem, hogy mit kapott cseréje (a nagy SEMMIT), akkor ablakon kidobott pénz és meglehet, hogy 600 ezerért kapott volna ennél sokkal jobb állapotban lévő autót is.

Szegény embert még az ág is húzza – tartja a mondás, és ahogy látom, nem alaptalanul. Nyilván azért nem vitték elsőre márkaszervizbe, vagy nevesebb független javítóhoz, mert ezzel is kímélni akarták a pénztárcájukat. Csak a szerencsének köszönhető, hogy Péterék nem szenvedtek balesetet az időzített bombának is beillő autóval.

Egy Fabia féltengely gumiharangja a használt autó vásárlás előtti vizsgálaton (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

Még mindig kérdés, hogy hogyan találjunk magunknak, illetve az autónknak megfelelő szervizt. Péter azt a hibát követte el, hogy egyetlen vélemény alapján beadta a kocsit az „öreghez”. Én nem tudom, hol és milyen körülmények között dolgoztak ott, de talán az alapján ki lehetett volna fordulni és máshová menni. Az okos szervizválasztásról itt írtunk bővebben.

Vélemény

Tudjuk és sokszor is írunk róla, hogy a szervizeknek mennyi törvényi előírásnak kell megfelelniük, és hogy a legális keretek között működő szervizeknek mennyi olyan költsége van, amit az ügyfelek sokszor nem is látnak – kezdve az előírások betartásához szükséges infrastruktúra fenntartásával, folytatva a munkatársak folyamatos oktatási költségével, egészen a legális szoftverek fenntartásáig. A számlaadás pedig alapvető követelmény és a mi, vagyis a megbízó érdekeit szolgálják inkább.

Én mindent megértek, de a történetben a legrosszabb, hogy mindemellett gyalázatosan hitvány munkát végezve, az ügyfelet többszörösen átverve, életüket veszélyeztetve jártak el, ami erkölcsileg is megbocsáthatatlan, úgyhogy ha a törvény nem is, hát sújtsa őket a dolgozó nép megvetése!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.15
Az 1929-es gazdasági válság következtében számos autót leállítottak, s rengeteg kereskedés csődbe....
2017.12.15
Nikolay Tchobanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.15
A Magyar Bohócok a Betegekért Alapítvány bohócdoktorai december 14-én a Heim Pál Gyermekkórházban....
2017.12.15
Az új Skoda Octviák, Mercedes B-osztályok, Volkswagen Caddy-k, Audi A3 Sedanok és Suzuki Vitarák....
2017.12.15
Oldalról ütközött a busz a Daewoo Matizba, a vezető is súlyos sérüléseket szenvedett. ..
2017.12.15
A leendő autóipari tesztpályához és az önvezető járművek fejlesztéséhez szükséges 5G informatikai....
2017.12.15
Remek reklámfilmmel emlékezteti ügyfeleit a zord télidőre való felkészülés szükségességére a Toyota....
2017.12.15
A német autógyártó vezetősége és a munkavállalók képviselői megállapodtak a költségek mérséklését....
2017.12.15
Mai bemutatónkban a manapság olyan nagyon népszerű multirotoros helikopterek közül, az LRP cég....
2017.12.15
Az üléseket gyártó autóipari cég új üzemcsarnokát pénteken avatták fel. ..