javítás

Mi kerül ezen ennyibe? 3. rész

2018.08.15.

Szóval mitől drága egy mai, modern autó? Lássuk csak…

Úgy jó 30 évvel ezelőtt ha volt egy autóban ABS, vagyis blokkolásgátló fék, nagy szám volt (és jelentősen többe került). Ez volt a mai asszisztens rendszerek alapja, ezzel kezdődött minden úgy a múlt század 80-as évei táján. Aztán ahogy a gyártók tovább gondolták ezt, többféle asszisztens rendszert is ráépítettek az ABS-re. A hatóságok pedig – például az Európai Unióban – kötelezővé tették először a blokkolásgátlót, majd később a belőle illetve ennek alapjain kifejlesztett ESC (németesen ESP) rendszert.

Teves II ABS-egység a 2-es Golfban és a Passatban 1986-ban. Nagy, nehéz és drága.

Nézzük meg, milyen plusz kell ehhez az autóba, hogy élvezhessük áldásos hatásait:

A blokkolásgátló fékhez kell először is minden keréknél fordulatszám-jeladó. Ez ma már nem drága, viszont az érzékenysége sokkal jobb, mint hajdanán. Aztán kell egy szelepblokk, ami szabályozza a kerekekhez kivezérelt fékfolyadék nyomását – ez már egy kicsit többe kerül, különösen akkor, ha figyelembe vesszük a fokozódó követelményeket. Vagyis azt, hogy régen a 2-3 Hz-cel (másodpercenként 2-3 ciklussal) szabályozó szelepek helyett ma már akár ennek a tízszeresére is szükség van – gondoljunk elsősorban a motorkerékpárokra, de az autóknál is szükség van már közel ilyen sebességű működésre. Na ez sem teszi olcsóbbá a dolgot. És végül, de talán elsősorban a sokat tudó szoftverrel felvértezett elektronika, és a működéshez szükséges nyomást előállító elektromotoros szivattyú.

Ha most ezt kiegészítjük még néhány szuperérzékeny jeladóval, például ami figyeli az autó perdületét (a függőleges tengely körüli elfordulását) és a kormányelfordítás-érzékelőt, akkor megfelelő szoftverrel már előttünk van az ESC. Ez a perdületérzékelő eleinte igen drága alkatrész volt, ma már kisebb, olcsóbb és beépítik az ESC elektronikába. Ha az elektronika kap jelet a fékpedál-elmozdulásról és a hidraulikus rendszerben a nyomás hirtelen megnövekedéséről, akkor ez már a vészhelyzeti fékasszisztens – amely a vezető szándékát időben felismerve nála gyorsabban kivezérli a teljes féknyomást és ezzel rövidíti a fékutat. Ha megtanítjuk az elektronikát arra, hogy ha az egyik hajtott kerék kipörög, be kell avatkoznia (fékezéssel) a stabil hajtás érdekében, akkor ez az elektronikus differenciálzár-funkció. Ha pedig arra tanítjuk, hogy mindkét kipörgő kerékre reagáljon, az a kipörgésgátló.

Bosch ESP9 a 2015-ös Q7-es Audiban, szivattyúmotor, szelepegység és elektronika egy blokkban, fejlett szoftverrel, nagyon kompakt.

A 2013-as Audi A3 ESC-rendszere – kevés alkatrész, magas színvonalú szoftverrel, CAN-hálózatban

 

Folytathatom a sort a felborulásgátlóval, ami a magas súlypontú valamint nyitható tetejű autók stabilitását hivatott megőrizni az időben és a megfelelő keréknél végrehajtott fékezéssel, vagy a pótkocsi-stabilizálással, amely a vontatáskor fellépő szitálást – ami rövid idő alatt veszélyes lehet – szünteti meg. De most csak arra utalok, hogy a sok funkcióhoz meglepően kevés „hardver” kell, sokkal inkább a szoftvert kellett nagyon fejleszteni. Hogy akkor mi a drága ezen? Hát pont az! Nem beszélve arról, hogy amit még fejleszteni kellett, az a hibadiagnosztika, amit a műhelyek számára kellett megcsinálni, hogy eséllyel találják meg a felmerülő hibákat. Tehát a megfelelő tudású diagnosztikai készülék elengedhetetlen a javítás, karbantartás során. A fejlődés sebességét látva pedig kiemelném annak a fontosságát, hogy a diagnosztikai készülék szoftverfrissítésére ma már gyakran van szükség éppen emiatt. Ez feltételezi az állandó online-kapcsolatot a gyári szerverekkel.

Most csak egy asszisztens-körbe tartozó berendezéseket vettük sorra, de ez a rövid áttekintés is mutatja, milyen bonyolult lehet egy mai autó. Hát ezért kerül annyiba a vásárláskor, és később a szervizben is. De megvéd minket, megkönnyíti az autó vezetését és biztonságossá tesz azt.

Legközelebb folytatjuk más rendszerekkel.

Papp László

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....