Ferrari

Mi lesz veled Ferrari?

2018.08.24.

Ismét versenyképes a Forma 1-es VB-címért folytatott versenyben a Ferrari, miközben töretlenül hódít az utcai autók piacán és további kapacitásbővülést tervez, de mibe kerül majd a növekedés.

 

 

Maranello: próbaút előtt az első Ferrari 125S                                          Forrás: FCA/Ferrrari

Nem költ reklámra

Értékálló, sőt, egyre értékesebb, vagyis jó befektetés a veteránautó, pontosabban a ritka darab, pláne, ha híresség vagy versenysiker is kapcsolható történetéhez. Ezt bizonyítják az aukciós számok, melyekkel rekordokat döntöget a legendás olasz márka. A nagy kérdés csak az, hogy mennyire képesek folytatni majd ezt a hagyományt napjaink maranelloi modelljei.

A tőzsdei bevezetés jót tett a márkának, az egyre nagyobb volumenű gyártás viszont veszélyeztetheti az értékállóságot, hiszen elvész a ritkaságjelleg, de ez most legkevésbé érdekli a céget, mely évről évre értékesítési rekordokat döntöget és profitja is az egekben van, miközben mérlegét az is javítja, hogy egy fillért sem kell reklámra költenie. Mert mind a pénzügyi, mind az autós, mind a versenysportos, pláne a pletykalapos megjelenés is hír, ha szerepel benne a Ferrari név.

Ferrari 166 Sport Coupé tervrajz                                                              Forrás: FCA/Ferrari

Örökifjú hetvenéves

Megszűnnek és feltámadnak márkák, az autótörténelem 131 éve alatt négyezer született, napjainkban nagyjából kétszáz működik. Nem a legöregebb, de talán a legtöbb sportsikert aratott a Ferrari, mely már hetvenéves, de még legrégebbi darabjai sem tűnnek öregnek. Nem véletlenül, hiszen legyen akár együléses versenykocsi, akár négyüléses kupé, az ágaskodó paripás jelvény mindig sportos géneket garantál.

Ünnepel a Ferrari, az egyetlen csapat, mely az első versenytől, pontosan 1950-től rajthoz állt minden Forma 1-es szezonban.

Minden darab kelendő és drága                                                                  Forrás: FCA/Ferrari

Nem csak ringharcos

Abban is úttörő, hogy nem csak a ringeken, de a hétköznapi autók piacán is állandó versenyző, pedig ez is egyre keményebb, mert egyre népesebb a rendszámos, vagyis közúton is használható szuper-sportkocsik mezőnye, pedig fejlesztésük és gyártásuk csillagászati összegeket emészt fel, ahogy az autósport is, melynek létét sokszor indokolták azzal, hogy ez az utcai autók kísérleti laboratóriuma.

Vérre menő csatákat láthatunk a világbajnoki a pontokért. Be is vetnek mindent. Több eszköz és anyag is a repülőgéptechnikából szállt a versenyautókba: ilyen a blokkolásgátló fékrendszer, az alumínium, a titán és a karbon. A formula technikával közúti közlekedésre épített szuper-sportkocsik sorát még a kilencvenes évek közepén kezdte a Ferrari: az F50-esből 349 került piacra, a 350-ik a Maranello-i múzeum kollekcióját gyarapította.

Forma 1-es technikával épített Ferrari F40                                              Forrás: FCA/Ferrari

Milliárdos példány

Minden Ferrari méregdrága és jó befektetés. Tavaly az egyik őszi árverésen egymilliárd forintnyi euróért kelt el az 1955-ös Ferrari 750 Monza, melynek első tulajdonosa Bruno Sterzi milánói gróf volt. A 760 kilogrammos sportkocsit háromliteres, 250 lóerős teljesítményű motor hajtotta.

Nem csak a maranellói autók érnek sokat: májusban egy firenzei aukción 36 ezer euróért (11 millió forintért) kelt el Enzo Ferrari 142 szerelmes levele, melyeket 1958 és 1970 között írt Fiamma Breschinek, az 1958-as francia Forma-1-es futamon balesetben elhunyt Luigi Musso özvegyének. Kapcsolatuk halálukig baráti maradt, mert Breschi nem fogadta el Ferrari házassági ajánlatát, pedig aranygyűrűt is kapott a múzsa. A megözvegyült Fiamma Breschi 2015-ös haláláig hű maradt férjéhez.

Enzo Ferrari 90 évesen, 1988-ban halt meg, és rendkívüli örökség maradt utána.

A márka legendás darabjai Maranello-i múzeumban                              Forrás: FCA/Ferrari

Alfával kezdett

Enzo Ferrari 1939-ben távozott az Alfa Romeótól és alapította meg az Auto Avio Contruzionit, melynek első autója, a 125S 1947-ben indult tesztútra Maranelloban, majd bemutatása után néhány héttel két versenyt is nyert, ezzel megindult a márka karrierje. A sikeres rajtot és hetvenedik évét idén folyamatosan ünnepelte a Ferrari, melynek tulajdonosa, a FIAT-Chrysler többször felvetette a legendás gyár eladását, miközben részvényeit a tőzsdére is bevezette. A sikertelen első kísérlet után mostanság az veszélyezteti a Ferrari értékének megőrzését, hogy az anyacég tovább akarja növelni termelését, amivel csökkenthet a márka exkluzivitása, miközben a világbajnoki sorozatban sem biztos favorit.

Ferrari 488 GTB                                                                                    Forrás: FCA/Ferrari

Harmincnál több VB-cím

Pedig a Ferrari az egyetlen csapat, mely az első versenytől rajthoz áll minden Forma 1-es szezonban: a Scuderia 1950-től a Forma 1-ben 16 konstruktőri és 15 egyéni világbajnoki címet szerzett.

Miközben Sebastien Vettel és Kimi Raikonen a ringeken harcol a VB-címért, Ferrari biztos befutó a piacon: tavaly 8014 autót adott el, az idei terv 8400, a 2019-es cél már kilencezer darab, és egyáltalán nem látszik elérhetetlennek az évi tízezer sem.

A márka hetvenéves történetét lehetett megismerni a londoni Design Museum csarnokában, a Ferrari: Under the Skin című kiállításon, melyen az olasz cég formatervező stúdiója is bemutatkozott, de láthatók voltak a Commendatore személyes tárgyai, a legendás modellek tervrajzai, vázlatok, prototípusok, valamint agyagmodellek és több fénykép is: az egyiken Mick Jagger 288 GTO-t, a másikon Steve McQueen 275 GTB Ferrarit vesz át Maranellóban.

 

„A versenyautók nem szépek és nem is csúnyák. Akkor válnak széppé, amikor nyernek.”

Enzo Ferrari

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....