Német túraautó bajnokság

Miben különbözik egy túraautó az utcai verziótól?

2017.07.21.

Mattias Ekströmnek, az Audi Sport pilótájának RS5 DTM autóját vethettük össze az ingolstadti gyártó kínálatában szereplő RS5 utcai verziójával. Szakember magyarázta el, miben hasonlítanak és miben nem?

A legnagyobb különbség minden kétséget kizáróan az árban van. Míg a tehetősek számára elérhető Audi RS5 77.700 euróba kerül, a Német Túraautó Bajnokságban induló RS5-nek csak az anyagköltsége egymillió euró.

Külsőre olyan, mint az utcai változat.

Nyugodtan beülhetnek a túraautóba – invitált bennünket egy ingolstadti szakember, mosolyából azonban kiderült, e sorok írója a maga 189 centiméterével és 95 kilogrammjával a következő száz évben sosem ül túraautóba.  Miért? A levehető ajtó mögött ugyanis egy X alakú pánt helyezkedik el, amelynek funkciója, hogy védje a pilótát ütközéskor. Csak a keresztpánt fölött lehetnek beszállni a kocsiba, bizonyos méretek felett azonban ez fizikai lehetetelenség. Döntően ezzel magyarázható, hogy a DTM pilóták között szinte kizárólag alacsony embereket találun. Aki alacsony, súlyra is kevesebb, ez ugyancsak nem elhanyagolható szempont az autó sebességénél. Minél könnyebb a pilóta, annál jobbak az autó versenyképességi feltételei.

A jövő bajnoka a jelen botkormányával. A kisfiúnak tetszett a drink gomb.

Ha már a sebesség szóba került, akkor talán ebben van a legtöbb hasonlóság. Az utcai RS5 motorja 460 lóerős, a túraautó ezzel szemben 500. Valójában 900 lóerőt tudna produkálni a beépített motor, két fojtószelep azonban 900 helyett 500 lóerős teljesítményt enged.

Ez egy egy tonna összsúlyú autó, ami kilencszáz lőerővel gyakorlatilag kezelhetetlen lenne – indokolta kísérőnk, miért kellett két fojtószelepet is alkalmazni.

Tudják ez olyan, mintha egy maratoni fotó csak szívószálon vehetné a levegőt – hallhattuk Ekström taxiautója mellett.

Ezen persze újfent felkapta a fejét mindenki? Jól hallottuk? Taxi változat túraautóban?

Taxiverzió mert van anyósülés.

Hamar kiderült, nem fordítási hiba, a taxi egyébként is ugyanúgy hangzik németül, mint magyarul. Attól texi a túraautó, hogy e megmutatott verzióban volt anyósülés is, a DTM autóban ezzel ellentétben a pilótáén kívül egyetlen ülés sincs, az első ülés helyén komputerek vannak, amelyek mindent mérnek és küldik a boxba a csapat központjába.

A méretekben sincs sok különbség az utcai és a túraautóban. Utóbbi öt méter 1 centi hosszú, 1,95 méter széles és 1,35 méter magas. Az eltérés mindössze három szézalékos ha az utcai RS5-tel vetjük össze.

A DTM autó műszerfala

A motor élethosszában azonban óriásiak a különbségek. Egy RS5 DTM ötezer kilométert bír ki, utána használhatatlan, ha nem is kukába megy, de szétszedik. A hatalmas igénybe vétel miatt bír mindössze ötezer kilométert. A hat autónak, amely futamonként inbdul, mindössze egyetlen tartalékmotor jut. A szerelőkre tehát óriási feladat hárul, hogy egy pluszmotorral megoldják a hat autó teljes szezonját.

A túraautó kormánya az utcai verzióval ellentétében kivehető, csak így tud ki- és beszálllni a sofőr. A botkormány gombjai is különlegesek. A piros gomb megnyomásával indul az autó. A sárga gombbal lehet hűteni a fékeket, a fehér gomb reseteli a számítógépet. Innen kezelhető a három fokozatú ablaktörlő lapát. Van a kormány egy drink feliratű gomb is, a pilóta ezzel tud a szájába folyadékot spriccelni. A kék gombnak pedig az a funkciója, hogy előzéskor ezzel tud a versenyző az előtte haladóra villantani, jelezve szándékát.

A hátsó szárnyra 400 kg nyomás nehezedik. 

Maradva a kormánynál. Innen tud beszólni rádión a boxba, választ azonban az idei szezontól nem kaphat, tiltják hát egyoldaló. a szabályok, a kommunikáció tehát egyoladló.

Kérem, nagyon vigyázzanak a kormányra, hatezer euróba kerül – adja körbe kísérőnk az egyszerűnek, de nagyszerűnek látszó botkormányt.

De térjünk vissza a drink gombra. Versenyenként a pilóták átlsgosan három liter folyadékot vesztenek. Nem csak a stressz, hanem az autóban uralkodó hatalmas hőség is próbára teszi őket. A kocsiban 60-70 fok a belső hőmérséklet – magyarázza kísérónk. Oka az, hogy közvetlenül a pilóta mellett, az ülés és az ajtó között áramlik ki egy csövön a 800-900 fokos kipufogógáz. A fékek hőmérséklete eléri az ötszáz fokot, nyugodtan mondhatjuk, hogy a DTM futam a pilóták számára forró élmény, s mésképpen remélhetőleg a nézőknek is – fogalmazott az Audi Sport képviselője.

Az abroncs speciálisan a DTM futamra fejlesztve. 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....