használtautó átvizsgálás

Miért ne vegyél fűről autót

2018.01.12.

Nagyjából mindegyik kérdezz-felelek beszélgetés forgatókönyve azonos: milyet vegyek, mit kell megnézni és mire figyeljek, hogy ne verjenek át.

Ritkán nézünk alá, pedig a biztonság miatt is fontos lenne                           A szerző felvételei

Pedagógiai csőd

Vannak sejtéseim arról, hogy társasági összejövetel vendégeként egy orvos mennyire örül annak, amikor két pohár bor között komplett diagnózist kérnek tőle. Nagyjából hasonlóan érezhetnek mint én, amikor autókról és különösen használtakról kérdeznek, meg kérnek tanácsokat.

Őszintén örülök és megtiszteltetésnek érzem, mert bizalmukat fejezik ki ezzel a hozzám fordulók.

Nagyjából mindegyik kérdezz-felelek beszélgetés forgatókönyve azonos: milyet vegyek, mit kell megnézni és mire figyeljek, hogy ne verjenek át. Egyszerű kérdések, egyszerű válaszok, aztán jön a neheze. De ahogy a mondás tartja: senki sem próféta a saját hazájában, vagy családjában és persze baráti körében, pedig a képlet egyszerű, csak megfogadni nehéz.

Alaptétel

Leginkább anyagi lehetőségeinknek megfelelő autót kell venni, lehetőleg újat, de ha ilyenre nem futja és fázunk a hitelfelvételtől akkor jöhet a használt megoldás. Ebben a műfajban az a legfontosabb, hogy alaposan átnézzük, méghozzá tapasztalt és megfelelő eszközökkel jól felszerelt szakemberrel a kiválasztottat. Lehet helyszíni vizsgálatot csinálni, de lehet márkaszervizben ellenőriztetni a jármű műszaki állapotát, előéletét. Egyik sem ingyenes, de megéri.

Általános képletként igaz, hogy érdemes pénzt tartalékolni az esetleges hibák javítására, ez az összeg a megvásárolt használt-kocsi vételárának minimum 25-30 százaléka, ez 10 éves és kétmillió forintos modell esetében nagyjából 500-600 ezer forintot jelent, ami ijesztőnek hangzik, de gondoljunk csak egy klímakompresszor javítására, kipufogódobok, vagy lengőkarok cseréjére és máris feléltük a tartalékot. Márpedig tinédzserkorú autónál ezek egyáltalán nem ritkák. És akkor még nem beszéltünk hibás katalizátorról, vezérlőelektronikáról, légzsákról.

A gazda és lova

Fontos a járműszemle, de nem kevésbé fontos, hogy ki és hogyan használta, tárolta, gondozta az autót. Ahogy egy lónál is lényeges a tartás, csutakolás, úgy az autónál sem elhanyagolható, hogy mennyire ápolták, tartották karban, a különbség csak annyi, hogy egy állat képes belerúgni durva gazdájába, az autó legfeljebb nem indul el, vagy később, utazásközben áll meg az úton.

Nem a legideálisabb reggel mélygarázsból indulni, hiszen hideg motorral erős emelkedőn felfelé menni nem éppen a legkíméletesebb rajt. Úgy egyébként kifejezetten előny a fedett helyen parkolás, és nem csak kényelmi, hanem tartóssági szempontból is. A lényeg, hogy száraz legyen és lehetőleg beton, vagy aszfalt alapú, tehát szilárd alapú és semmiképen sem virágföld, mező, vagy sóderes telep.

Megtalálni az igazit

Hiába egyszerű a képlet, az autó is olyan mint a szerelem: ha valaki belezuhan a verembe, akkor nehezen mászik ki belőle. Mert amikor az ismerősök, barátok megkérdeznek, hogy milyet is vegyenek, akkor általában már megvan kiválasztottjuk, csak lelki támogatást várnak és igazolást döntésük helyességéhez.

Na ez a legnehezebb, mert ha nem vagy igazán őszinte, akkor becsapod őket. Mert ők már határoztak, és azt szeretnék hallani, hogy jól döntöttek. Nehéz helyzetbe kerülsz, ha nem akarod áltatni őket, úgy mint a kereskedők, papok, politikusok és persze az autókereskedők.

És hiába sorolod érveidet, mondod tapasztalataidat, meséled mások által elszenvedett átvágásokat, akkor is úgy gondolják, hogy őket nem verik, nem verhetik át.

Átverés-show

Pedig millió, sőt, szinte végtelen módja van a trükközésnek. A legenyhébb a visszapörgetett futásteljesítményű kilométeróra. Sokszor a szervizkönyv ellenőrzése és a mikronmérő sem segít, mert hiába mutatja meg a fényezés vastagságát, vagyis jelzi, hogy bizony sérült már a karosszéria. Ráadásul ezzel a módszerrel csak a kívülről látható dolgok mérhetők, miközben rejtett hibák százai lapulhatnak a gépben, hiszen szerényen számolva is tízezernél több alkatrészből áll egy autó.

Szenzorok, számítógépek, övfeszítők, légzsákok, fogaskerekek, többlépcsős kipufogórendszerek, katalizátorral és szűrőkkel.

Hányan másznak alá?

A legalaposabb vizsgálathoz be kell mászni az autó alá, ehhez olykor elég egy emelő, a lényeg, hogy alaposan szemre lehessen vételezni a futóművet, a hajtásláncot és a főtartó elemeket. A németektől és osztrákoktól behozott használtkocsik többségének fényezése tényleg csábító, karosszériájuk sokszor még karambolmentes is, de ha már alsó részüket is megvizsgáljuk., ijesztő meglepetéseket találunk. Az erősen korrodált tartóelemek pedig komoly baleseti kockázatot rejtenek, miközben arra is esély van, hogy a következő műszaki vizsgán már megbukik az autó, amit olykor már csak alapos lakatosmunkával, több karosszériaelem és főtartó cseréjével lehet biztonságossá tenni. Ilyenkor már sokba kerül a forgalomban való részvétel és gyakran felmerül, hogy a vásárlási árnál drágább a legatyásodott jármű rendbetétele.

Kis felverődés, nagy baj

Hiába a gyártók komoly alvázvédelme, idővel és használattal az is lekopik, sérül, mert az elmúlt évtized környezetvédelmi előírásainak megfelelően több európai országban már zúzalékkal történik az utak csúszásmentesítése, ami legalább akkora károkat okoz az autóban, minta sózás.

Az apró kavicsok gyorsan leverik a kocsi aljáról a védőréteget, majd a fényezést, a nyers fémelemeket pedig falja a rozsda. Szóval bármennyire is furcsa, nem kidobott pénz az alvázvédelem évenkénti ellenőrzése és hibáinak javítása. Erre a felvetésre még azok is alaposan rácsodálkoznak, akik egyébként odafigyelnek autójukra.

Csak fűről ne!

Nem kevésbé árt az autóknak a füvön parkolás, vagy a nyers földön történő tárolás, mert a pára szabályosan dunsztolja a küszöböket, ajtókat, hiszen réseiket álló helyzetben nem tisztítja a menetszél. Persze az is csak akkor, ha ellenőrizzük és tisztíjuk az erre kialakított nyílásokat, levegőáramlási járatokat. Klasszikus hiba a motortér réseiben hagyott falevél, mely elporladva eltömíti a lefolyókat, emiatt elindul a rozsdásodás, de az sem ritka, hogy a szélvédő alatti árokban összegyűlt sáros hordalék miatt leég és működésképtelen lesz az ablaktörlőmotor.

És akkor még nem beszéltünk az árvizekben alaposan átázott, majd a lehetőségekhez képest helyre pofozott darabokról, melyek aztán tényleg tudnak meglepetést és komoly csalódást okozni. Márpedig jutott belőlük bőven a használtautó piacra...  

Nem mindegy, hogy hol parkolt a kiszemelt

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....