utánpótlás

Miért nőttek ekkorát az új autók?

2019.12.22.

Jól nyomon követhetjük az autómárkák ikonikus modelljein, hogy az elmúlt években milyen méretbeli növekedéseken mentek keresztül. Vajon a növekvő karosszéria méretek valóban a változó igényeket szolgálják? Vagy csupán a nagyobb jobb elvet követve lesznek egyre terebélyesebbek a népszerű típusok legfrissebb darabjai​?

flickr.com

Régen minden jobb volt?

Európa egyik legnépszerűbb kompaktjának méretnövekedésével lehet jól érzékeltetni a változást. A VW Golf első generációja mindössze kb. 3,7 méter hosszú volt, és a lassan leköszönő legújabb generáció már közel fél méterrel lett hosszabb az eltelt néhány évtized során. Ha megnézünk egy korabeli filmet, akkor egy mai fiatalnak már nagyon mókásnak tűnik, ahogy az átlagos méretű család bepasszírozza magát az akkoriban etalonnal számító új népautóba, és nyakukba veszik vele Európát. De ki ne emlékezne azokra a daliás időkre, amikor nálunk Trabantokkal vágtunk neki a Balatonnak. Nekem még volt hozzá szerencsém, és lehet, csak az emlékek szépítik meg a történetet, de nem érzem, hogy bármiben is hiányt szenvedtem volna utazás során, hiszen megvolt az utcára néző ablak, nem áztunk be, és még zenét is tudtunk hallgatni, ráadásul, ha apa megengedte, hogy feltérdeljünk a hátsó ülésre, akkor még integethettünk is a többi autósnak. De közben sokat változott a világ, és a technika már nem csak a komfortot, hanem a biztonságot is szolgálja. Fel is tűnik azonnal mindenkinek, ha egy idősebb autóban utazik, hogy mennyire elkezd hiányozni a „bunker” érzés, és milyen fura, hogy az ablakok mélyen vannak, az üléspozíció pedig olyasmi, mint amikor a nyakunkba vesszük a lábunkat, na meg persze a műszerfal kialakítása sem a mostani repülőgép irányító kabinra emlékeztet.

live.staticflickr.com

A válasz a biztonság

Ahogy haladunk előre az időben, az életünket körülvevő tárgyaknak egyre nagyobb biztonságot kell adniuk. Milliók életét mentette már meg a biztonsági öv, és tízezrek köszönhetik az életüket a légzsákoknak is. De ez önmagában még nem lenne elég, hiszen az autók karosszériájának is nagy szerepe van a védelemben, ezt pedig a legegyszerűbben úgy lehet hatékonyabbá tenni, ha azok mérete is növekszik, ez által képesek a gyűrődő zónák is nagyobb energia elnyelésére. Ugyanezért a biztonságért kell feláldoznunk a jó kilátást is, hiszen a nagyobb tetőoszlopok több helyet takarnak ki, és növelik a sofőr előtt lévő holttér nagyságát,  és a magas övvonal miatt az autó mellett sem látjuk úgy a környezetet. Természetesen az autóban utazók védelme van az első helyen, de a mértékletes méretnövekedés mellett szólhatna egy nagyon fontos érv, mégpedig az, hogy a legtöbb baleset abból adódik, hogy későn, vagy egyáltalán nem észlelte a sofőr a környezetében lévő tárgyakat, járműveket, esetleg embert.

upload.wikimedia.org

Nagyobbak az autók, és egyre szűkösebbek a parkolóhelyek

Természetesen máris megérkeztünk az egyik legnagyobb problémához az autók növekedésével összefüggésben, ez pedig nem más, mint hogy egyre szűkebbek a parkolóhelyek, és a közutakon sem férnek már el egymás mellett olyan „szellősen” mint korábban. Egy német kutatás szerint 1990 óta 12 centiméterrel lettek szélesebbek a németországi gépjárművek. Ez mindennapos problémát jelent, hiszen a szabvány parkolók szélessége 2,3 métertől 2,5 méterig terjed, és biztos vagyok benne, hogy ez nem követte az autók méretének növekedését. Tehát mindennapos probléma, hogy a nagyobb terjedelmű autókkal, egyszerűen, és gyorsan leparkolhassunk. Ettől függetlenül egy-két kivételtől eltekintve a legtöbb parkolóházban, ha nem is tágas, de megfelelő a parkolóhelyek mérete. Sokszor inkább itt is, - mint ahogy az élet más területein- a gépjárművezető lustasága, nemtörődömsége okozhat bosszúságot, hiszen sokszor látjuk, hogy egy nagyobb méretű, vagy nagyobb értékű autó másfél, vagy akár két helyet is elfoglalva szabálytalanul parkol. Kérdés, hogy ha a szabálytalanul várakozó, de parkolójeggyel rendelkező autóra rákerülne egy bírság, (hiszen plusz egy helyet foglalva várakozik) akkor vajon megváltozna e ez a slendrián, és nemtörődöm hozzáállás az érintettek körében?

upload.wikimedia.org

Az igényeknek megfelelő autóval nem csak a környezetünket óvjuk

A szűkebb, és tágabb környezetemben sajnos a mai napig látom azt a trendet, hogy nagyon sokan még mindig a szomszédnak, vagy az utca emberének vásárolnak autót. A legjobb példa erre az SUV mánia. Hiszen ezekkel az autókkal szinte soha nem hagyják el a közutakat, viszont folyamatosan „fizetik” a kialakításból adódó többletköltséget a használatuk során. Hiszen többet fogyasztanak, drágább a gumiabroncs a nagyobb méretű kerekekre. De persze jobban ki lehet látni belőle, viszont ez is csak ideig-óráig tart, mert ha már mindenki magasabb autókra váltott, akkor egy idő után ez az előny is elveszik. Végül és nem utolsó sorban pedig beszélnünk kell a környezetkímélő üzemmódról is, amit manapság nagyon sokan, és sokféle vonatkozásban hangoztatnak. De témánál maradva lehet bármennyire is környezettudatosan „downsizeingolt” az autót hajtó erőforrás, ha egy nagyobb méretű járművet kell mozgatnia, akkor pont annyival éget el több tüzelőanyagot, és jutat ez által több káros széndioxidot a levegőbe, amennyit már a motor takarékossága, és a gyártási technológia zöldre kapcsolásával sem lehet ellensúlyozni.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....