modellek

Miért Trabiring?

2014.04.28.

Véleményünk szerint a technikai sportok iránt érdeklődő fiataloknak a modellezés egy olyan elfoglaltságot jelent, ahol a testi épségük kockáztatása nélkül az igazi versenyekkel és verseny autókkal közel azonos környezetben tölthetik el a szabadidejüket. A modellezésben “érdekelt” korosztály a 6-80 év közzötti tartományba sorolható. Az érdeklődő fiatalok egy olyan támogató, baráti közösségbe tartoznak, ahol a közösen végzett munka és a közös sikerek kovácsolják össze a csapat tagjait.

Trabiring Modellező Egyesület bemutatkozás:

Egyesületünk egy baráti társaságként kezdte a működését 2008-ban. A csapat tagjai a Magyarországon méltánytalanul elhanyagolt 1:5-s méretarányú off-road autókkal modelleztek. Akkoriban kezdett elterjedni ez a kategória Európában. Azokbanaz években a magyarországi csapatok az Európai márkakupákon nagyon szép helyezéseket értek el. Négy év alatt egy első, egy második és egy harmadik helyet ért el a magyar csapat.

Arra gondoltunk, hogy építünk egy olyan pályát, ahol ezekkel az autókkal lehet gyakorolni és versenyeket rendezni. A pályát Szigetszentmiklóson sikerült felépíteni, ahol egy helyi vállalkozó biztosította számunkra az ingatlant.

2012-ben megrendeztük a Modell&Hobby támogatásával a négy versenyből álló Magyarországi Baja Kupát. A verseny első négy helyezettje lehetőséget kapott az Európai Baja Kupán az indulásra. Párhuzamosan futott a hat versenyt magába foglaló Trabiring Baja Kupa, ahol a tuning autók versenyeztek. Ezen kívül rendeztünk még két három órás endurance csapatversenyt is.

A képre kattintva egy korábbi verseny videóját tekintheti meg.

Egy nem átlagos pillanatkép az egyik versenyünkről

2013-ban egy hat futamos bajnokságot rendeztünk. Ezenkívül 2 hosszútávú csapatverseny megrendezésére is sor került.  Ezekről a versenyekről képeket és videó anyagokat a www.trabiring.hu oldalon lehet megtekinteni. A 2013-s év volt az első, amikor az off-road szakág mellet az on-road irányában is tettünk lépéseket. Megrendeztük az első endurance versenyt, amire addig még Magyarországon nem volt precedens. A versenyzők nagyon élvezték a három órás non-stop versenyzést és következő években is szeretnénk ilyen versenyeket rendezni.

2014-ben újabb mérföldkőhöz érkezett az Egyesület, mert az addigi pályánkat sajnos nem használhattuk tovább. A Merkapt Rt. telephelyén a Maglódi út 12. szám alatt kaptunk lehetőséget, hogy felépíthessük az új off-road pályánkat. Igyekeztünk felhasználni a tapasztalatainkat valamint a már meglévő infrastruktúránkat és a Merkapt RC szakosztályának segítségével elkészült Magyarország eddigi egyetlen szőnyeggel borított off-road pályája. Elsőre ez nem biztos hogy olyan nagy dolognak számít, de aki már volt ilyen versenyen az tudja, hogy mekkora port vernek fel az autók. Ha a pályát locsoljuk, hogy a port elkerüljük, akkor a talaj fellazul és 3-4 lóerő körüli teljesítménnyel rendelkező autók a futamok során 30-40cm mély gödröket ásnak ki, ami nagyon látványos nézői szemmel, de szinte lehetetlenné teszi az autók versenyzését.

Elkészült a versenypálya, ahol 2014. április 13-án megtartottuk a 1:5 Off-Road Magyar Bajnokság idénnyitó versenyét. Az egyesület a Magyar Modellező Szövetségbe belépve, megkapta a lehetőséget hogy hivatalos Magyar Bajnoki futamokat rendezzen, így ebben az évben először fogunk a szezon végén Magyar Bajnokot avatni 1:5 Off-Road kategóriában.

Az eddigi és a elkövetkezendő  versenyekről további információk az Egyesület honlapján és a Facebook oldalán találhatók. Ezen az oldalon az autómodellezéssel kapcsolatos információk, eddigi tapasztalatok és más hasznos olvasnivaló is fellelhető.

Egyesületünket a Nagy Sportágválaszó-ra a rendezők rendszeresen meghívják, hogy bemutathassuk a modellezés szépségeit az érdeklődőknek. A 2013-s SportExpó-ra is kaptunk meghívást, ahol a “D” pavilonban a modellezést népszerűsítettük a látogatók körében.

Kép a Sportágválasztókról, ahol a gyerekek és az apukák “kedvencei” voltunk:

A fő attrakció a szimulátor volt, ahol a kezdők a számítógépen futó szimulátor programmal kipróbálhatták a képességeiket:

Miért Trabiring?

Ezt a kérdést már sokan feltették nekünk, köztük az Egyesület bejegyző hivatal is. A válasz nagyon egyszerű. Az első pályánk, mielőtt még modellpálya lett volna, egy parkoló volt. A parkoló kapujánál a tulajdonos egy vastraverzre egy Trabantot tett fel, hogy felhívja a figyelmet a parkolóra. Az Egyesületünk ennek a Trabant-nak az árnyékában született meg. Amikor a névválasztásra került a sor, akkor a Trabant adta az elejét , a versenypályákat pedig a világ minden táján Ring-nek hívják (pld. Hungaroring), a körbe futó vonalvezetés miatt, szóval szinte magától jött a Trabiring elnevezés.

Az autómodellezés kategóriái:

Az autómodellezés olyan sok alfajra bontható, hogy nehéz lenne mindet felsorolni. Az alábbi összefoglalóban igyekszem egy áttekintő képet adni az olvasónak, ami segít az eligazodásban.

A kategorizálás lehet méretarány, energiaforrás, felhasználás jellege és autó típus szerint. Természetesen szinte minden mératarányban van minden féle autó. Az energiaforrás a legegyszerűbb, így azzal kezdem. Alapvetően három fajta motort találunk az autókban.

1: Nitromethánnal hajtott, ún. nitrós autók, 2.1cm3-8cm3 lökettérfogatú motorok. Napjaink modellautóiban egyre kevéssé használatosak, mert nem egyszerű a motorok beállítása. Elég zajosak és az üzemanyag sem nevezhető bőr- és környezetbarát anyagnak. Jellemzően 1:10 és 1:8 méretarányú autókba építenek ilyen motorokat. A profi versenyzők kedvencei ezek a motorok, mert szinte hihetetlen teljesítmény leadására képesek.

2: Elektromos autók nagyon népszerűek, azt lehet mondani, hogy az autók jelentős többsége kefés vagy - a modernebb autók - kefe nélküli motorokkal rendelkeznek. Ennek a meghajtásnak a LiPo (lithium-polimer) akkumulátorok hirtelen fejlődése nagy lökést adott, a nitrós motorok nagy versenytársa,1:16,1:12,1:10, 1:8 és az utóbbi években már az 1:5 kategóriát is meghódította.

3: Belsőégésű, benzin motorral hajtott autók. Gyakorlatilag egy fűkaszában használatos 23-32cm3 méretű motort kell elképzelni, ami 2.5-8LE közötti teljesítmény leadására képes. Tuningolástól függően változik a teljesítmény. Ezek a motorok szinte kizárólag az 1:4, 1:5, 1:6 méretarányú autókban, ezeket hívjuk idegen szóval “Largescale” modelleknek, lelhetők fel. Vannak extrém változatok, két hengeres, 65cm3-s lóerőgyárak is, de azok inkább a tengerentúlón terjedtek el, Európában nem jelemzőek.

Méret arány szerint besorolás:

Itt a szempont a valós méretű autókhoz – ha létezik egyáltalán hasonló – viszonyított méretek. Mivel az RC autózásban nem makettekről van szó, az élethűség nem mindíg szempont. Napjainkban azonban az RC autók egyre jobban az utcai vagy a verseny autók hű másai, erre ékes példa a triálozás, ahol már szinte maketteket megszégyenítő pontossággal készülnek az autók. De térjünk vissza a mératarányra.

Léteznek 1:16,1:12,1:10,1:8,1:6,1:5 és 1:4-s méretarányok. Ha vmi esetleg kimaradt volna, elnézést kérek, de itt szinte lehetetlen minden precizen felsorolni. Az autók nagy többsége azonaban a három klasszikus mératarányú autók közé tartozik, úgymint 1:10,1:8 és 1:5.

A felhasználás módja alapvetően a hobby és a verseny kategóriákra bontható. Az eltérés óriási lehet a két véglet között, hiszen egy profi verseny autó nem csak az árával lóg ki a sorból, hanem a benne alkalmazott műszaki megoldások bőséges tárházával is. A profi autók a mérnöki munka csodái, hiszen minden olyan paramétert be lehet állítani rajtuk, mint az igazi verseny autókon. Ezen kívűl az alkalmazott anyagok is a verseny sportból jöttek, 7075-s aluminium és karbon a kedvelt építőanyag. A hobby autóknál általában műanyag alkatrészeket alkalmaznak, aminek az olcsó pótalkatrész a következménye. Ez nagy előny, ha egy a semmiből előugró padka vagy fa kerül az autó elé. Ilyenkor a törött alkatrészek relatív olcsón pótólhatók.

Az autó típusa szintén két fő kategóriára bontható, on-road és off-road. Az on-road autók a síma terepet kedvelik, alacsony hasmagasságúak és leginkább aszfalton (betonon) vagy szőnyegen érzik jól magukat. Az off-road autókra a nagy hasmagasság és nagy méretű kerekek a jellemzőek. Szinte bárhol el lehet velük menni, ezért is olyan népszerűek. Az off-road autókra jellemző, hogy nagyokat lehet velük ugratni és roppant látványos mutatványokkal lehet szórakoztatni a nézőket! Nem igényelnek épített modellpályát, akár a réten is lehet velük játszani. De a komoly versenyket mind a két kategóriában épített pályákon rendezik. A két fő típus között helyezkedik el a rallye kategória, ami ízlés szerint sorolható ide vagy oda is. Az utóbbi években egyre népszerűbb és már európai szintű versenyeket is rendeznek ebben a kategóriában is.

A fő kategóriákon belül is rengeteg típus különböztethető meg. On-Road-n belül lehet sebességi, kör pályán haladó autókról beszélni, vannak a klasszikus túraautók – ez a leginkább elterjedt típus -, vannak drift autók és még sok más variáns létezik ezeken kívül is.

1:5 méretarányú túra autó

Az off-road műfaj kedvelői a buggy, short course (SC), monster truck (Amerikában nagyon népszerű műfaj), ill. a buggy és az monster kategóriák keveredéséből kialakul truggy vagy a trál autók közül választhatnak.

Rudolf Antal

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....