környzetvédelem

Miként lehet ökológiai mumus az autóipar?

2019.05.14.

Ha lenne egy olyan számítógépes program amely képes lenne összeszámolni, hogy a világban az elmúlt évtizedekben hány cikk, riport, elemzés, publicisztika szólt az autóipar környezetszennyező mivoltáról, akkor valószínűleg egészen döbbenetes, több milliós darabszám jönne ki. Viszont ha ugyan ezt a globális számvetést elvégeznénk az energiaiparról, a húsiparról, a bányaiparról és a légiközelekedésről valószínűleg összességében is csak e szám töredékét kapnánk. Kétségtelen tehát, hogy környezetvédelem vonatkozásában a legtöbbet "bántott" iparág az autóipar. Ez azonban két okból is igazságtalan. Az egyikről viszonylag sok szó esik mostanában, mégpedig arról, hogy az autógyártás és az autós közlekedés részaránya a globálsi környezetterhelésben arányait tekintve nagyságrendekkel kisebb, például a fentebb felsorolt iparágakénál. Ami viszont ennél sokkal fontosabb - és igazságtalanabb - , hogy azt a legritkább esetben vizsgálják, hogy egy-egy iparág milyen mértékben, és milyen gyorsan képes az átalakulásra, a változásra, a zöldülésre. Ha azt mondjuk downsizing, hybrid technológia, katalizátor, részecskeszűrő, elektromos hajtás, vagy éppen hidrogén üzemmód. Akkor csak néhányat emeltünk ki azokból a néhány évtized alatt lezajlott, korszakos hatású ökológiai fejlesztésekből, amelyek szinte teljes mértékben átformálták és a jövőben tovább alakítják az autóipart. Pontosabban az egyik legfontosabb változás lényege éppen az, hogy sok, nagy gyártó ma már nem is szereti az autógyártó kifejezést, sokkal inkább mobilitás szolgáltatónak tartják magukat. És valóban, ha megnézzük például a Toyota és az Uber nagyszabású, közös, globális terveit, kipróbáljuk a BMW és a Volkswagen elektromos rollereit, esetleg a Mercedes e-bike-ját, vagy a Peugeot villanyrobogóját akkor számotvethetünk azzal az óriási ökológiai változással, amivel az autóipar reagál a környezeti kihívásokra. Ráadásul úgy, hogy termékeivel és megoldásaival divatot teremt a környezettudatosságnak, trendivé téve a fenntartható mobilitást. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Csak az összehasonlítás kedvéért: ha csak ehhez hasonló mértékű és léptékű változások zajlottak volna környezetvédelmi okokból az energia iparban, már réges régen csak napenergiával termelnénk áramot, ha az autóiparhoz hasonlóan komolyan venné az élelmiszeripar az ökológiai kihívásokat, mára a világ vegán módon élne, de a világ óceánjait járó súlyosan környezetszennyező óriás tankereket is villanymotorok hajtanák, mint ahogy egy repülőgépen utazva sem szennyeznénk a földet több tucatszor annyit, mint ugyan azon távon autóval közlekedve.

Szóval miközben egyáltalán nem gondolom, hogy a diesel botrányon átesett autóiparnak ne lenne még ökológiai szempontból hova fejlődnie, azért amikor beülünk egy hybrid, elektromos, vagy éppen egyszerűen csak kis fogyasztású benzines, diesel autónkba, a bolygóért érzett aggodalom mellett az a jó érzés is eltölthet, hogy az autóipar megértette az idők szavát és folyamatosan jó példával jár elől abban, hogy miként lehet fejlődni, változni sőt akár teljes mértékben átalakulni bolygónk védelme érdekében. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....