busz

Milyen a jó busz?

2017.05.09.

Lelkes fiatalok a betonon, komoly szakemberek a konferencián, ilyen volt az idei Busexpo is.

 

 

 

Premiermodellek és veteránok                                                 Fotók: szerző és Nit Hungary

Ahogy a korábbi években, úgy idén nagy volt az érdeklődés és az egyre bővülő szakmai jelentkezők miatt a drivingcamp Hungary betonjára telepített kétszintes konténerben is tartottak szekcióülést.

A nagyközönséget persze leginkább a buszok érdekelték, a legújabbak és a múltat idéző darabok. Mindegyikből jutott bőven, ahogy bemutatókból és hírességekből, meg persze elismert szakemberekből, és szakpolitikusokból sem volt hiány. Bemutatkozott a Bova FDD2 emeletes távolsági óriásbusza és a magyar Credo Econell 13 City nyújtott, alacsony-padlós, modellje, mely éppen tesztkilométereit futja. Érezhető volt az erős török jelenlét.

Audis tini és motoros világbajnok buszvezető

A Shell kenőanyagok nagykövete, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző Volvo 9900 háromtengelyes turistabuszt, az Audi Sport Racing Academy egyetlen magyar és legfiatalabb tagja, Keszthelyi Vivien női gyorsasági autóversenyző pedig Neoplan Tourlinert vezetett a pályán. A prémium kategóriás modelleken a meghívottak is utazhattak a vezetéstechnikai pályán, már aki felfért, mert az alkalmi járatokra többszörös volt a túljelentkezés.

Plenáris ülés

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) által szervezett V. Busexpót idén is az ország legkorszerűbb közlekedésbiztonsági pályáján, a Zsámbék-ringen rendezték meg. A közel hatezer négyzetméteren kiállított rekordszámú jármű között mutatkoztak be a legújabb hazai és külföldi személyszállító járművek. A drivingcamp Hungary komplexum termeiben és a betonra épített kétszintes konténerben a szakemberek találkoztak, a XXIII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencián a személyszállításról és a magyar buszgyártás jelenéről, jövőjéről is szó volt.

Az esemény házigazdája és moderátora Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára volt, Füle László elnök a plenáris ülés megnyitója után a hazai közlekedéspolitika aktualitásai, és a közlekedésfejlesztéssel összefüggő kormányzati tervekről, valamint intézkedésekről adott elő Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára.

Turizmus és biztonság

Dr. Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese a turisztikai célú autóbuszos személyszállítás helyzetéről és szerepéről beszélt. A közforgalmú közlekedés hazai trendjeiről Dr. Vereczkey Zoltán, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója tartott előadást.

A szekcióülések témái között szerepelt olyan témák, mint a személyszállítási közszolgáltatások szervezésével és szabályozásával összefüggő aktuális feladatok, az állami tulajdonú Közlekedési Központok (VOLÁN jogutód társaságok) munkaerő helyzete, de szó volt a költségmegosztás terjedéséről és természetesen a közlekedésbiztonsági helyzetről. Aktuális és minden külföldön is működő buszos társaság gondja a regisztrációs és minimálbér-fizetési kötelezettség szabályozása.

Kormányzati elvárás

Természetesen kiemelt téma volt az autóbuszos diákutaztatás: a veronai tragédia utáni kormányzati elvárásokról tartott előadást Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma oktatásért felelős államtitkára. Az iskoláknak pontosan rögzíteniük kellene a kirándulás résztvevőit és a többnapos tanulmányi, valamint külföldi iskolai kirándulások esetében - külön jogszabályban meghatározott - felelősségbiztosítást kell kötni az iskolának, vagy a szervezőnek, amelynek kedvezményezettje a tanuló.

„Meg kell nézni alaposan a buszok műszaki alkalmasságát is, amihez persze pénz kell. A kormányzat szándéka, hogy folyamatosan újítsuk a buszparkot és egy iskolai kirándulás alkalmával olyan buszt használjanak az iskolák, amit Magyarországon gyártottak. Az biztos, hogy ez többe kerül majd, így nő a kirándulás költsége is, de megéri, annak érdekében, hogy ilyen balesetek ne történjenek” – mondta el Dr. Palkovics László.

Legyen pihent a sofőr és az utas is

Szigorítani kell a gyermekeket szállító járművek, iskolabuszok műszaki alkalmassági követelményeit. Az iskolásokat szállító járművek és vállalkozások, utazásszervezők kiválasztása során a jogszabályoknak való megfelelésen túl fokozott figyelemmel kell eljárni a vezetést támogató rendszerek, valamint a gyermekek biztonságát célzó szolgáltatások, aktív és passzív rendszerek megkövetelésekor. Az iskolások szállításának megtervezésénél is fontos, hogy mind a járművezetők, mind pedig az utasok, például a tanulók is kipihenten közlekedjenek, az államtitkár szerint kerülni kell az éjszaka történő utazást és rendszeressé kell tenni a közlekedés biztonságát szolgáló nevelést, felvilágosítást.

Ébredő erő

A magyarországi buszgyártás perspektívái és az azzal kapcsolatos gazdaságpolitikai célok előadója Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkára volt.

A Magyar Buszgyártók Szövetsége (MaBuSZ) szekcióján „Az ébredő erő” címmel beszéltek a szakemberek gy elfelejtett iparág új perspektíváiról, a moderátor Dr. Vincze-Pap Sándor elnök volt.

A dicső régmúlt és napjaink hazai reprezentánsai a betonon állták az érdeklődők rohamát, mert idén is több ezer lelkes buszrajongó zarándokolt a Zsámbékringre, ahol a magyar buszgyártás történelmi művei parkoltak. A törzsvendégek mellett idén igazi ritkaságok is szerepeltek a kollekcióban: a közelmúltban került elő a japán alapokra épített Ikarus: az Isuzu-alvázast Ikarus 506-os midibuszt egy használtautós portálon találta új tulajdonosa, aki azonnal rácsapott a ritkaságra.

A régi időket idézték a veteránbuszok, melyek között több Ikarus szerepelt, volt a kollekcióban három faros, szakszerűen 55-ös, 280-as csuklós és nyitott városnéző 630-as, valamint két Robur.

Made in Hungary, 2017

Felvonult az ágazat legtöbb beszállítója és a szakmai találkozókon szó volt a szektort érintő új kihívásokról, de kiállítottak több hazai darabot is. A legtöbb újdonságot a Credo buszokat gyártó Kravtex mutatta be: a győri és mosonmagyaróvári üzemmel rendelkező magyar cégcsoport városi és városközi Econelljei igazán divatosak és kényelmesek. A csuklóst is pótló modell 13 méteres.

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó standján a már ismert kék színű és villamos hajtású modell előtt parkolt az ugyancsak kompozit szerkezetű és zöld színű CNG-hajtású Modulo C88G, melyet külföldön is teszteltek 17-18 kg/100 kg-os fogyasztással.

Igazi kuriózum volt az olasz Iveco Daily 70C17-alvára alapokra épített Compacto: a Kapos Járműgyártó és Javító Zrt által készített midibusz első változatát négy éve mutatták be. A legújabb és immár negyedik generációs és harminc üléses modell hossza 8,8 méter, csomagtere 4,5 köbméteres, motorja 170 lóerős.

Itáliai művek

Az Iveco hazai forgalmazója, a DanubeTruck Magyarország Kft. három újdonsággal jelent meg: az Urbanway soros, hibrid hajtáslánca 40 százalékos üzemanyag-megtakarítást hozhat, miközben dízeles vetélytársaihoz képest szén-dioxid-kibocsátása 33 százalékkal, nitrogén-oxid kibocsátása 40 százalékkal, hajtásláncának tömege 30 kilóval kevesebb. Tector 7-es motorja 20 kilométer/óra alatt tempónál kikapcsol, és csak villanymotorral közlekedik.

Igazán utasbarátra sikeredett a Crossway magas-padlós változata, a Evadys: a helyközi- és távolsági utasszállításra tervezett modell második ajtajánál kialakított peronlift megkönnyíti a babakocsis és kerekesszékes utasok fel-é, és leszállását. A csehországi Vysoké Mýto-ban készülő Evadays-hez tartozó extra-felszerelések között műszerfalba építhető hűtőrekeszt, kávéfőzőt, minikonyhát, LCD-képernyőt és routert is találunk.

Török invázió

Az Anadolu Korona Bus állította ki az Isuzu Visigót: a 9,5 méter hosszú mellett parkolt a 7,3 méteres Novo Ultra iskolabusz. Török fejlesztésű és gyártású a 31 üléses Karsan Star és Jest, valamint a Temsa Maraton. A Mercedes magyarországi képviselete, az EvoBus Hungaria állította kis a Mercedes Conectót.

Megjelent Zsámbékon a formatervezési díjjal kitüntetett Neoplan Tourliner, az MAN Lion's City, a Setra S515HDH, a Scania Irizar i6-os és a Volvo 9900-as turistabusz. A Makedóniában is gyártó holland járműipart a VDL Bova FDD2-es és az új, 10,6 méteres FHD-106-osa képviselte.

A NiT Hungary szervezésű hazai autóbuszos szakkiállítás 5000 négyzetméteren 47 cég mutatta be 30 autóbuszát.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.02.19
Múlt, jelen és jövő közlekedési eszközeit, valamint azok tervező mérnökeit mutatja be a Magyarok a....
2018.02.19
A Volkswagen 2018 januárjában összesen 533.500 gépkocsit szállított ki ügyfeleinek. Ez 7,1....
2018.02.19
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a havazással várhatóan érintett területeken valamennyi hóeltakarító....
2018.02.19
Zbigniew Piszczako Lengyelországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.02.19
A tél legerősebb lehűlése közelít – hívta fel a figyelmet hétfőn a meteorológiai szolgálat, amely....
2018.02.19
Még nem végleges, de látványos design-nal, kevésbé feltűnő halo-val, és trükkös megoldásokkal....
2018.02.19
Stockholmban nyitotta meg a francia gyár az első úgynevezett Renault Electric Vehicle Experience....
2018.02.19
Csökkenti bruttó 2-2 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát....
2018.02.19
Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezetője a....
2018.02.19
Tíz autós közül kilencen mérlegelnék egy alternatív meghajtású autó beszerzését, a többség pedig....