busz

Milyen a jó busz?

2017.05.09.

Lelkes fiatalok a betonon, komoly szakemberek a konferencián, ilyen volt az idei Busexpo is.

 

 

 

Premiermodellek és veteránok                                                 Fotók: szerző és Nit Hungary

Ahogy a korábbi években, úgy idén nagy volt az érdeklődés és az egyre bővülő szakmai jelentkezők miatt a drivingcamp Hungary betonjára telepített kétszintes konténerben is tartottak szekcióülést.

A nagyközönséget persze leginkább a buszok érdekelték, a legújabbak és a múltat idéző darabok. Mindegyikből jutott bőven, ahogy bemutatókból és hírességekből, meg persze elismert szakemberekből, és szakpolitikusokból sem volt hiány. Bemutatkozott a Bova FDD2 emeletes távolsági óriásbusza és a magyar Credo Econell 13 City nyújtott, alacsony-padlós, modellje, mely éppen tesztkilométereit futja. Érezhető volt az erős török jelenlét.

Audis tini és motoros világbajnok buszvezető

A Shell kenőanyagok nagykövete, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző Volvo 9900 háromtengelyes turistabuszt, az Audi Sport Racing Academy egyetlen magyar és legfiatalabb tagja, Keszthelyi Vivien női gyorsasági autóversenyző pedig Neoplan Tourlinert vezetett a pályán. A prémium kategóriás modelleken a meghívottak is utazhattak a vezetéstechnikai pályán, már aki felfért, mert az alkalmi járatokra többszörös volt a túljelentkezés.

Plenáris ülés

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) által szervezett V. Busexpót idén is az ország legkorszerűbb közlekedésbiztonsági pályáján, a Zsámbék-ringen rendezték meg. A közel hatezer négyzetméteren kiállított rekordszámú jármű között mutatkoztak be a legújabb hazai és külföldi személyszállító járművek. A drivingcamp Hungary komplexum termeiben és a betonra épített kétszintes konténerben a szakemberek találkoztak, a XXIII. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencián a személyszállításról és a magyar buszgyártás jelenéről, jövőjéről is szó volt.

Az esemény házigazdája és moderátora Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára volt, Füle László elnök a plenáris ülés megnyitója után a hazai közlekedéspolitika aktualitásai, és a közlekedésfejlesztéssel összefüggő kormányzati tervekről, valamint intézkedésekről adott elő Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára.

Turizmus és biztonság

Dr. Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese a turisztikai célú autóbuszos személyszállítás helyzetéről és szerepéről beszélt. A közforgalmú közlekedés hazai trendjeiről Dr. Vereczkey Zoltán, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója tartott előadást.

A szekcióülések témái között szerepelt olyan témák, mint a személyszállítási közszolgáltatások szervezésével és szabályozásával összefüggő aktuális feladatok, az állami tulajdonú Közlekedési Központok (VOLÁN jogutód társaságok) munkaerő helyzete, de szó volt a költségmegosztás terjedéséről és természetesen a közlekedésbiztonsági helyzetről. Aktuális és minden külföldön is működő buszos társaság gondja a regisztrációs és minimálbér-fizetési kötelezettség szabályozása.

Kormányzati elvárás

Természetesen kiemelt téma volt az autóbuszos diákutaztatás: a veronai tragédia utáni kormányzati elvárásokról tartott előadást Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma oktatásért felelős államtitkára. Az iskoláknak pontosan rögzíteniük kellene a kirándulás résztvevőit és a többnapos tanulmányi, valamint külföldi iskolai kirándulások esetében - külön jogszabályban meghatározott - felelősségbiztosítást kell kötni az iskolának, vagy a szervezőnek, amelynek kedvezményezettje a tanuló.

„Meg kell nézni alaposan a buszok műszaki alkalmasságát is, amihez persze pénz kell. A kormányzat szándéka, hogy folyamatosan újítsuk a buszparkot és egy iskolai kirándulás alkalmával olyan buszt használjanak az iskolák, amit Magyarországon gyártottak. Az biztos, hogy ez többe kerül majd, így nő a kirándulás költsége is, de megéri, annak érdekében, hogy ilyen balesetek ne történjenek” – mondta el Dr. Palkovics László.

Legyen pihent a sofőr és az utas is

Szigorítani kell a gyermekeket szállító járművek, iskolabuszok műszaki alkalmassági követelményeit. Az iskolásokat szállító járművek és vállalkozások, utazásszervezők kiválasztása során a jogszabályoknak való megfelelésen túl fokozott figyelemmel kell eljárni a vezetést támogató rendszerek, valamint a gyermekek biztonságát célzó szolgáltatások, aktív és passzív rendszerek megkövetelésekor. Az iskolások szállításának megtervezésénél is fontos, hogy mind a járművezetők, mind pedig az utasok, például a tanulók is kipihenten közlekedjenek, az államtitkár szerint kerülni kell az éjszaka történő utazást és rendszeressé kell tenni a közlekedés biztonságát szolgáló nevelést, felvilágosítást.

Ébredő erő

A magyarországi buszgyártás perspektívái és az azzal kapcsolatos gazdaságpolitikai célok előadója Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkára volt.

A Magyar Buszgyártók Szövetsége (MaBuSZ) szekcióján „Az ébredő erő” címmel beszéltek a szakemberek gy elfelejtett iparág új perspektíváiról, a moderátor Dr. Vincze-Pap Sándor elnök volt.

A dicső régmúlt és napjaink hazai reprezentánsai a betonon állták az érdeklődők rohamát, mert idén is több ezer lelkes buszrajongó zarándokolt a Zsámbékringre, ahol a magyar buszgyártás történelmi művei parkoltak. A törzsvendégek mellett idén igazi ritkaságok is szerepeltek a kollekcióban: a közelmúltban került elő a japán alapokra épített Ikarus: az Isuzu-alvázast Ikarus 506-os midibuszt egy használtautós portálon találta új tulajdonosa, aki azonnal rácsapott a ritkaságra.

A régi időket idézték a veteránbuszok, melyek között több Ikarus szerepelt, volt a kollekcióban három faros, szakszerűen 55-ös, 280-as csuklós és nyitott városnéző 630-as, valamint két Robur.

Made in Hungary, 2017

Felvonult az ágazat legtöbb beszállítója és a szakmai találkozókon szó volt a szektort érintő új kihívásokról, de kiállítottak több hazai darabot is. A legtöbb újdonságot a Credo buszokat gyártó Kravtex mutatta be: a győri és mosonmagyaróvári üzemmel rendelkező magyar cégcsoport városi és városközi Econelljei igazán divatosak és kényelmesek. A csuklóst is pótló modell 13 méteres.

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó standján a már ismert kék színű és villamos hajtású modell előtt parkolt az ugyancsak kompozit szerkezetű és zöld színű CNG-hajtású Modulo C88G, melyet külföldön is teszteltek 17-18 kg/100 kg-os fogyasztással.

Igazi kuriózum volt az olasz Iveco Daily 70C17-alvára alapokra épített Compacto: a Kapos Járműgyártó és Javító Zrt által készített midibusz első változatát négy éve mutatták be. A legújabb és immár negyedik generációs és harminc üléses modell hossza 8,8 méter, csomagtere 4,5 köbméteres, motorja 170 lóerős.

Itáliai művek

Az Iveco hazai forgalmazója, a DanubeTruck Magyarország Kft. három újdonsággal jelent meg: az Urbanway soros, hibrid hajtáslánca 40 százalékos üzemanyag-megtakarítást hozhat, miközben dízeles vetélytársaihoz képest szén-dioxid-kibocsátása 33 százalékkal, nitrogén-oxid kibocsátása 40 százalékkal, hajtásláncának tömege 30 kilóval kevesebb. Tector 7-es motorja 20 kilométer/óra alatt tempónál kikapcsol, és csak villanymotorral közlekedik.

Igazán utasbarátra sikeredett a Crossway magas-padlós változata, a Evadys: a helyközi- és távolsági utasszállításra tervezett modell második ajtajánál kialakított peronlift megkönnyíti a babakocsis és kerekesszékes utasok fel-é, és leszállását. A csehországi Vysoké Mýto-ban készülő Evadays-hez tartozó extra-felszerelések között műszerfalba építhető hűtőrekeszt, kávéfőzőt, minikonyhát, LCD-képernyőt és routert is találunk.

Török invázió

Az Anadolu Korona Bus állította ki az Isuzu Visigót: a 9,5 méter hosszú mellett parkolt a 7,3 méteres Novo Ultra iskolabusz. Török fejlesztésű és gyártású a 31 üléses Karsan Star és Jest, valamint a Temsa Maraton. A Mercedes magyarországi képviselete, az EvoBus Hungaria állította kis a Mercedes Conectót.

Megjelent Zsámbékon a formatervezési díjjal kitüntetett Neoplan Tourliner, az MAN Lion's City, a Setra S515HDH, a Scania Irizar i6-os és a Volvo 9900-as turistabusz. A Makedóniában is gyártó holland járműipart a VDL Bova FDD2-es és az új, 10,6 méteres FHD-106-osa képviselte.

A NiT Hungary szervezésű hazai autóbuszos szakkiállítás 5000 négyzetméteren 47 cég mutatta be 30 autóbuszát.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.20
A Bosch víziójában a városi elektromobilitás nem csupán a nagyobb méretről és hatótávolságról szól....
2017.09.20
A Datahouse adatai szerint 2017 első nyolc hónapjában összesen 84 815 új személygépkocsit és....
2017.09.20
- A Ryanair öthetes járattörlési időszakában érintett mintegy 315 ezer utasból szerdáig 238 ezren....
2017.09.20
- Súlyos sérülése után alig több mint három héttel "megpróbál versenyezni" a hétvégi Aragóniai....
2017.09.20
Atefeh Yaryan Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.09.20
- Egerben pótolják a ralibajnokság szeptember elején elmaradt futamát - jelentették be szerdán....
2017.09.20
Német techológiával élesztené újra a legendás Land Rover Defender terepjárót egy brit befektető -....
2017.09.20
- Alig 79 nap alatt körbekerékpározta a Földet egy skót férfi, ezzel bekerült a Guinness Rekordok....
2017.09.20
Sokak szerint a nagyvárosi közlekedés jövője Európán belül mindenképpen Londonban fog kezdődni. Szó....
2017.09.20
– A skót házaspár, Chris és Julie Ramsey csapata a Plug In Adventures szeptember 9-én szelte át a....