támadás

Minél okosabb az autónk, annál inkább támadható?

2019.11.21.

Az autóipar igyekszik tartani a tempót a technológia fejlődésével, de vajon tényleg alulbecsülték egy potenciális kibertámadás lehetőségét? Erre keresték a választ.

Emlékszem, amikor kicsi voltam, apukám nagyon féltett az internettől. Valahogy úgy éreztük, hogy megnyitjuk a mi kis privátszféránkat a nagyvilág felé, kitárulkozunk, és mindenünk láthatóvá válik. Eleinte óvatosak voltunk, mindenféle vírusírtókkal és tűzfalakkal próbálkoztunk és nagy pánikba estünk, ha valaki mégis átjutott a rostán és furcsa dolgokat tett a számítógépünkkel. Aztán a kezeinkbe adták az internetet okostelefonok formájában, és valahogy elfelejtettünk aggódni. Pontosabban inkább rá lettünk kényszerítve, hogy kompromisszumot kössünk. Egy mai okostelefont nem is lehet elindítani anélkül, hogy el ne fogadnánk, hogy mostantól minden lépésünket figyelik. Ez állítólag a mi javunkat szolgálja, ami addig igaz is, hogy segít a telefonunk személyre szabásában, illetve így célzottabb hirdetésekkel tud telespamelni minket.

De mit jelent ez az autós világ értelmezésében? Nos, egyre többet, hiszen az autóink egyre okosabbak és egyre többet szeretnének tudni rólunk. Mi vásárlók pedig egyre nagyobb képernyőket, minél széleskörűbb kapcsolatteremtési lehetőségeket keresünk az autóinkban a vezetési élmény, vagy éppen a praktikum helyett. Ez van, erre tart ma a világ: a képernyőméret fontosabb lett, mint a futómű viselkedése. Erre pedig igyekeznek reagálni az autógyártók is, például különböző tech cégek bevonásával, akik épp úgy szippantják magukba az információkat rólunk és a vezetési szokásainkról, mint teszik azt a telefonunk esetében.

Mostanra ért el arra a pontra az autóipar, hogy a kisautó szegmensben is az alapvető felszereltség részét képzik olyan kiegészítők, mint az okostelefon-tükrözés vagy éppen a Wi-Fi. Nem sokkal kell feljebb lépni, hogy előkerüljenek a felhő alapú szolgáltatások, amik arra szolgálnak, hogy az autó minden paraméterét ránk szabják, és ennek az sem szab határt mostantól, ha autót cserélünk, hiszen az új termék egy pillanat alatt lehúzza az adatainkat a felhőből, és máris úgy kapcsol az az új automata váltó, ahogy nekünk kényelmes, hiszen a korábban összegyűjtött vezetési szokásaink ezt alakították ki a szoftver számára.

Amibe viszont kevesen gondolnak bele, hogy ahogy a számítógépünk régen, úgy az autónk is támadható lett a számtalan elektronikának köszönhetően, méghozzá áthatóbban, mint valaha. Egy friss tanulmány szerint, amit az IntSights tett közzé, mind hardware, mind szoftver oldalról egyre támadhatóbbak lettek az új autómodellek. Mi több, ők egyenesen az autógyártókat tartják felelősnek ezért, hiszen állításuk szerint a gyártók alulbecsülték a fenyegetettség mértékét a fejlesztés során. „A nyomás, hogy minél gyorsabban új modellel álljanak elő az autógyártók, egyértelműen a jármű biztonságának rovására megy. Az ipar szereplői azóta kezdenek rájönni, hogy jóval nagyobb a fenyegetettség, mint az először gondolták.” – teszi hozzá a tanulmány.

Még csak mélyre sem kellett kutatnia az IntSights csapatának, hogy találjanak bárki számára, a nyílt weben elérhető online boltokat, akik autólopásra szakosodtak, és egy sor céleszközt értékesítenek. Létezik olyan, amelyik szétkapcsolja az immobilájzert vagy amelyik megszerzi a feloldó kódot, de találtak fórumokat is, ahol készséges eszmecsere folyik arról, hogy hogyan kell ellopni autókat. Néha még videóval is illusztrálták a folyamatot. Innen tudták meg például, hogy a kulcsnélkül nyitható és indítható autók mára nem jelentenek extra kockázatot, a legtöbb gyártó megoldotta a biztonsági lyukat. Van azonban más, ami potenciális veszélyt jelent. Ilyen például minden, ami kábel nélkül csatlakozik az autóhoz.

2015-ben például egy bemutatót is tartottak Amerikában, ahol megmutatták, hogy mennyire könnyű akár elindítani az autót, használni a fékjeit, vagy éppen manipulálni a sofőrt szimpla telefonkapcsolaton keresztül. A korábban említett felhő alapú szolgáltatások különösen azért lehetnek veszélyesek, mert minden információt egy helyen tárolnak, így az autógyártó szerverének feltörésével nem egy, hanem számtalan autó adataihoz férhetnek hozzá a hackerek. A felelősség az autógyártók vállán csücsül, még akkor is, ha az adott szoftver fejlesztéséhez nincs sok közük. Noha egyelőre nem volt példa rá, hogy valaki teljesen átvegye az irányítást az autónk felett, az önvezetés térnyerésével pontosan e felé haladunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.07
A dél-koreai autógyár 51,35 milliárd dollárt szán erre a célra a következő hat évben. ..
2019.12.07
Mit tud kezdeni az európai autóipar azzal az ellenérzéssel, amely a klasszikus –belsőégésű –....
2019.12.07
A világ legnépesebb országa állami támogatást nyújthatna a jövőben az ott gyártott Tesla autókért,....
2019.12.07
Csökkenhetnek a torlódások, mert újra megnyitják mind a három sávot. ..
2019.12.07
Túlterhelt járműszerelvényt állítottak le a rendőrök Békés megyében, az M44-es autóúton. ..
2019.12.07
Három autó ütközött össze Budapest III. kerületében. ..
2019.12.07
Két új taggal tízre nőtt azoknak a magyar sportdiplomatáknak a száma, akik a Nemzetközi Automobil....
2019.12.07
Véget ért a 2019-es Forma1 szezon, a rajongók nagy bánatára, ugyanakkor ha valaki, Sebastian Vettel....
2019.12.06
A termékkínálat elektromos alapokra helyezésének következetes folytatása azt jelenti, hogy a szén-....
2019.12.06
Vajon melyik jobb? A környezetbarát zöldként reklámozott UX 250h 4WD jelű hibrid Lexus, vagy a....