Mini Clubman

Mini Cooper S Clubman: sok ló, sok ajtó

2019.03.16.

A Mini hatajtós kombija már nem a prémium kisautó kategória legnagyobbja, hanem a prémium kompakt középkategória legkisebbje. Izmos benzines motorral tettük próbára.

Újra van kombija a Mininek. Az ötajtósnál is nagyobb Clubman kivételes felszereltséggel, gazdag technikával, egyedi megoldásokkal, erős motorral és magas árral keresi a különlegességre vágyó gazdáját.

Hogy néz ki?

A Clubman a második legnagyobb Mini, tengelytávja 2670 milliméter, a kocsit a BMW keresztmotoros UKL2 platformjára építik. Ez már a harmadik generáció, annak is a ráncfelvarrott változata. Nem a kompromisszumok autója, hanem a mindennapi sokoldalúságé, egyedisége és prémium kialakítása azonban megmaradt.

A Clubman nemcsak tradíciót jelent a Mininél, hanem a jövő záloga is egyben. Soha nem készült még ilyen fényűző és kényelmes autó a márkánál. A hívogató smaragd szürke külső és a marasztaló burgundi belső kivételes ízlésre vall. Nagy boci szemeiből értelem sugárzik, minden fényforrása LED-es, a külsők a biztonságot, a belsők a pompát szolgálják. A kompakt prémium kategóriában méretei, tudása, kényelme, motorja, vezetési élménye miatt egyáltalán nem hagyható figyelmen kívül. Hogy miért? Mert van stílusa.

Elegáns minden porcikája, főleg, ami az utasteret illeti. A burgundi bőrkárpit látványos, az ülések elöl-hátul kényelmesek. A szépség mellett a minőség is hangosan beszél, a dizájnorgia szerencsére nem megy a felhasználhatóság rovására. Az ergonómiát segítik a jól csoportosított gombok és kapcsolók, rontja ugyanakkor, hogy a kilométeróra és a benne található apró képernyő információi vezetés közben nehezen olvashatók. Megoldás lehet a lapkára vetítő HUD, azaz head-up display, felára mintegy 200 ezer forint.

Utastere jól szigetelt, a sebességérzet csak 100 kilométer/óra feletti tempónál tudatosul bennünk. A belső hangulatvilágítás több misét megér. Az hagyján, hogy élő organizmusként a középső kerek kijelző kerete folyamatosan pulzálva változtatja színeit és egyéniséget ad az utazásnak. Ezt már ismerjük a megújult Miniből (minden kapcsolásra, tekerésre átalakulnak a színek; a hőmérséklet változtatásával irányt adunk a színfolyásnak). Ebbe a diszkó életérzésbe most becsatlakoztak az ajtókarfák belső borításai, amelyek ugyanúgy színesben pulzálnak. Olyan az egész, mintha folyamatosan egy stúdióban lennénk, ahol a hangulatunknak megfelelően állítják színeket. A fények játékát és orgiáját nyújtja, szinte tapinthatók a fények. A műszerfal nagy része puha, néhány betét könnyen karcolódó és fényes.

Innovatív vezetői segédrendszerekből mindent megad a jócskán felszerelt tesztautó: szélvédő-kijelző, parkoló-asszisztens, tolatókamera, kameraalapú aktív sebességszabályzás, gyalogosérzékelő és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer fékező funkcióval, távfény-asszisztens és közlekedési táblák felismerése. A hátsó kétszárnyú ajtó érintés nélküli nyitható, akár láblendítéssel is, kétzónás az automatikus légkondicionáló berendezés; van ülésfűtés; online kapcsolódásra is van lehetőség, elektromosan fűthető és behajthatók a külső visszapillantó tükrök; automatikusan sötétednek a belső és külső visszapillantó tükrök; a hifi Harman Kardon. Oxfordban gyártják, a többi modellel azonos gyártósoron, amelyeket a jövevény érkezésére felkészítettek.

Térkínálata és stílusa tekintetében elődjénél jól érzékelhetően érettebb és felnőttesebb karakterű a Mini Clubman. A tágas érzetet a keskeny üvegfelületek rontják. Négy személynek kimondottan kényelmes, de öten is beférnek. Bár a márka modelljei egyértelműen uniszex modellek, a Clubman férfias jelenség. Az ötajtóshoz képest 27 centivel hosszabb (4253 milliméter), 9 centivel szélesebb (1800 milliméter), tengelytávja 10 centivel nőtt (2670 milliméter). A dupla padlós csomagtér térfogata 360 liter, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla lehajtásával pedig akár 1250 liter lehet.

Különlegessége a csomagtérajtó, amely a Clubman szériához méltóan kettéosztva oldalra nyílik. A kisebb csomagok csak egy ajtó nyitásával is bepakolhatók a poggyásztérbe. Az ajtó kialakításának megvannak a hátrányai: teljesen használhatatlanná teszik a belső tükröt, kilátni alig lehet, a két kicsi ablaktörlő is sokat serénykedik, amíg letakarítja az osztott üvegfelületet.

Hogy megy?

A BMW kétliteres, négyhengeres, változó szelepvezérléses, direktbefecskendezős, ikerturbós motorja 192 lóerős a Cooper S-ben. Legnagyobb forgatónyomatéka 280 Nm (már 1300-as percenkénti fordulattól él). Teljesíti a tavaly szeptember óta kötelező Euro-6d temp normát, ami egy tizeddel vette vissza a gyorsulását és a gyáriak szerint 0,4 literrel növelte a fogyasztást 100 kilométerenként. A Mini Cooper S Clubman álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,2 másodperc alatt gyorsul fel, maximális sebessége 228 kilométer/óra.

15 mázsa a kocsi tömege, az élénk benzinmotor nagy gázra fel-, majd túlpörög, ahogy az első kerekek is rendszerint minden elindulásnál fölöslegesen kaparnak. Ennek legnagyobb vesztese az automatikus váltó, amellyel nehéz finoman adagolni a nyomatékot a folyton izgő-mozgó első kerekekre. Kézi váltóval minden bizonnyal jobban járunk, ha szeretünk sportosan vezetni autópályán kívül is. Az automata padlógázra jelentős késéssel reagál, kis tempónál bizonytalan, takarékos módban (green ennek a neve a Mininél) képes a vitorlázásra. 

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, teljesen független felfüggesztésű. A biztonsági és fedélzeti elektronikai berendezésekkel nem bőkezű a Mini. Ami jár a BMW-vásárlóknak, az nem mind jár a miniseknek. Sávtartás, automatikus parkolás például nem kapható még felárért sem, de távolságtartós radar, érintőképernyő, szövegbevitelre alkalmas tapipad és fejlett mobiltelefonos funkciók elérhetők.

Milyen vezetni?

A Mini Clubman változatban is erősen tolja az orrát, igazán gyorsan nem lehet vele autózni még a Mátra szerpentinjein sem. Sokkal élvezetesebb vele a rohanás autópályán, ott a hétfokozatú duplakuplungos automata kedvére elnyújthatja a fokozatokat.

A sportos, közvetlen kormány kedvünkre való, a futómű persze a szokásokhoz híven túl feszes, emiatt kissé idegesnek érezzük az aszfalton. A keménységét a 18 hüvelykes defekttűrő Pirelli abroncsokkal is magyarázhatjuk, felárért adaptív futóművet választhatunk. Fékezéskor a feneke könnyül el, így a hozzáértők könnyedén kiprovokálhatnak egy kis farolást. Kiválóan kanyarodik az autó, a méretei ellenére megőrizte minis gokart érzetét, futóműve bírja a hirtelen irányváltást. Naturális, nyers a vezetése, közel érezzük magunkat az aszfalthoz, a kormány érzékeny és pontos. Sport módban vörösben izzik az utastér, megelevenednek a motor legvégső tartalékai, a kormányzás feszesebb, a gáz érzékenyebb – a világból is kiszaladna ilyenkor. Én csak a Mátrába szaladtam ki vele, a jeges, havas útburkolat ellenére élveztem vele az autózást. Tud gyorsan menni, de minek? A váltó nem partner a sportos autózásban, fölösleges erőltetni.

Mennyibe kerül?

A Mini Cooper S Clubman alapára 8,4 millió forinttól rajtol, a tesztautó sok extrával ennek majdnem a duplája, mintegy 14,5 millió forint. Fogyasztása visszafogott használatban 8 liter alatt tartható. Nekem sikerült 7,6 literes átlagot (100 kilométerenként) elérnem több mint 600 kilométeres tesztelés alatt, téli üzemben, sok autópályás szakasszal.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....