zöldautó

Mini robbanásoktól lesznek biztonságosabbak a villanyautóink?

2019.11.23.

Gondolkoztál már azon, hogy mi lesz a villanyautókkal egy komoly baleset során? Noha gyerekcipőben jár az elektromos autózás, már most érdemes ügyelni az akkumulátorok védelmére, és a Bosch éppen ezt is teszi.



Méghogy a villanyautókban nem lesznek robbanások, mint belsőégésű társaikban. Haha, dehogynem. Legalábbis ez a tendencia látszik beigazolódni miután a világ egyik vezető autóipari beszállítója, a Bosch is bemutatta saját akkumulátorvédő technológiáját. Fejlesztésükben az a különleges, hogy egy esetleges baleset esetén mini robbanásokkal csatlakoztatja le az akkumulátort a villanyautó áramköréről. Ugyanis hiába sokkal biztonságosabb egy villanyautó a hagyományos társakhoz képest, egy esetleg akkumulátor gyulladás sajnos továbbra is a legrosszabb, ami előfordulhat.

Pedig itt alapvetően nincs egy óriási vasblokk a motortérben, ami frontális ütközéskor könnyedén beköszönhet az utastérbe is. Egy villanyautónak ugyanakkora a gyűrődőzónája jobb esetben, viszont a merevítőknek nem kell egy súlyos motort is megfoniuk baleset esetén. Ott van viszont az akkumulátor, ami ha lángra kap, a világ legnehezebben oltható autó alkatrésze lesz. Sokáig és nagy tűzzel ég, és sajnos már több esetben is bebizonyította, hogy a tűzoltóknak tud fejfájást okozni. Elég az egy évvel ezelőtt kiégő Hyundai Kona Electric-re gondolni, ami egy komplett garázst tett a földdel egyelővé, illetve még híresebb eset, amikor a Grand Tour egyik műsorvezető, Richard Hammond egy hegyiverseny alkalmával bukott a Rimac sportautójával.

Utóbbi eset is jól mutatta, hogy csak a szerencsén múlott, hogy végül egyben kiszállt a műsorvezető, a lángokat ugyanis órákon át nem sikerült eloltani a villanyautó körül. De akkor miért kacérkodnak mégis mini tüzekkel az akkumulátor körül? Nos, az idő a fő ok. Csak így tudják elérni, hogy a megfelelő gyorsasággal reagálva csatlakozzon le az autó alatt elhelyezett akkumulátorcsomag az áramkörről, mielőtt az sérülne. Ehhez persze különböző szenzorokat is be kellett vetniük, amik időben érzékelik az ütközést, így kontrolláltan tudják apró robbanásokkal lecsatlakoztatni az akkumulátor összes vezetékét.

A chip elhelyezéséhez kellett találniuk egy autó alkatrészt, amely szoros összefüggésben van egy balesettel. Ez pedig mi más lenne, ha nem a légzsákokban, ezekben helyezték el ugyanis a CG912 nevezetű chipet, amely a légzsáknyitással egy időben érzékeli, ha balesetet szenved az autó. Az egész chip kisebb, mint egy ujjköröm és tranzisztorok millióival gondoskodik róla, hogy a másodperc tört része alatt képes legyen reagálni egy balesetre és egy robbanással lecsatlakoztatni a kábelköteget.

A technológiát a hagyományos belsőégésű motorokkal szerelt autókéhoz hasonlítják, ahol a benzináramlást állítják meg egy baleset során, hogy ne táplálja az tovább az égést. A Bosch rendszerében viszont van csavar, méghozzá az, hogy a robbanás során a vezetékek megsemmisülnek, a későbbiekben egyáltalán nem használhatóak majd az akkumulátorcsomag csatlakoztatására. Ennek ellenére továbbra is ez lehet a jelenleg elérhető legbiztonságosabb megoldás az óriási akkuk védelmére.

Nem is csoda, hogy állítólag már több autóipari szereplő is rendelt a technológiából, noha azt egyelőre nem hozta nyilvánosságra a beszállító, hogy mely cégek ezek pontosan. „Egyre nagyobb számban vannak jelen a villanyautók a közutakon, így egyre nagyobb az esély, hogy ütközés áldozatai lesznek. A miénkhez hasonló rendszer fontos szerepet játszhat abban, hogy csökkentsük a baleseti halálesetek számát, és a lehető leggyorsabban reagálhassunk az ütközésre.” – tette hozzá a német tűzoltóság alelnöke, Karl-Heinz Knorr, a technológiával kapcsolatban. Ez a technológia ugyanis legalább annyira segíti a tűzoltóság dolgát, mint védi az utasait. Hogy mikor tud széles körben elterjedni a technológia, esetleg kiváltja-e valamilyen modernebb megoldás, az még a jövő zenéje.

Forrás: 
Bosch

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.13
Michelisz Norbert mindkét időmérőt megnyerte a túraautó-világkupa (WTCR) szezonzáró malajziai....
2019.12.13
Mi lesz, ha vidékre utaznánk? Egy villanyautó csak városba való. Hangzatos mondatok, amiket a....
2019.12.13
George Russel helyzete a Forma 1-ben különleges. Első szezonját pont nélkül zárta, azok a pilóták....
2019.12.13
Sun Chen Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2019.12.13
November közepén az egész országot megrázta a szlovén viadukton tragikus balesetet szenvedett, 53....
2019.12.13
Az óriási érdeklődés, illetve a megtelt gyártási kapacitások miatt a Volkswagen (VW) konszernhez....
2019.12.13
200 000 jármű 39 hónap alatt: a Volkswagen Haszonjárművek gyárában, a lengyel Września városában ez....
2019.12.13
New York-i Autószalon visszhangja októberre kiforrta magát, nemrég érkezett meg a keleti parti....
2019.12.13
Tokaji Vilmos váltotta a hazai gumiabroncs-gyártók szakmai szövetségének (HTA) elnöki székében....
2019.12.13
Az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és Bunkoczi László a Közel-Keletre készül!  ..