garancia után

Mire figyeljünk gumiabroncs csere előtt?

2017.09.15.

A magyar piacon a Magyar Gumiabroncs Szövetség tagjainak közel 70 gumimárkájából lehet válogatni, a kínálat zavarba ejtően nagy. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:

 

1.       Időjárástól függően október közepén, végén érdemes gumiabroncsot váltani; ismét itt a téli abroncsok ideje.

2.       A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az adott felhasználó számára legideálisabb abroncsokat. „Fontos kiemelni, hogy ne vásároljanak bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat, valamint ne vegyenek használt gumiabroncsot, mert az ilyen gumiknak lehetnek olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái, amik akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek”- hívja fel a figyelmet a veszélyekre Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke.

3.       Miért fontos a jó gumiabroncs? A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legideálisabb feltételeit.

4.       Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyék figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méret ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autóznak a téli időszakban!

Fotó: Bridgestone

5.       Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről néhány fontos paraméter leolvasható.

6.       A legfontosabb, hogy mind a nyári, mind a téli szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni.  Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: Ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni!

7.       Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van-e szó.

8.       A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak - erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.

9.       A hatósági előírások szerint a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.

10.   Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át, és ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.

11.   A leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva rajtuk.

12.   Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, - amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.

13.   Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt pedig megnövekszik a hajtóanyag-fogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.

14.   A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. Hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat ún. rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

15.   A hivatalos szakszervizek készségesen adnak felvilágosítást az általuk forgalmazott abroncsokkal kapcsolatban felmerülő bármilyen, a gyártásra, szerelésre, javításra és tárolásra vonatkozó kérdésre.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....