Tesla

Mire képes a Tesla Model Y versenytársaival szemben

2019.04.18.

Nagyszerű hatótáv adatokkal, de mégis élhető árcédulával boríthat asztalt a divatos crossoverek piacán a Tesla legfrissebben bejelentett villanyautója. Nézzük kikkel kell szembenéznie 2021-es debütálásakor.

Már két hete, hogy hosszú felvezetés után végre leleplezték a Tesla kisebbik, megfizethetőbb crossoverét, a Model Y-t. Rögtön négy változatot is bejelentettek: a Standard Range 2021 tavaszán várható, és átszámítva mindössze 11 millió forintról indít, ami elképesztően kedvező egy alapvetően prémium felé kacsintgató, nagy hatótávval rendelkező villany-crossoverért. Felette a 13 milliós Long Range ül majd, akár 482 kilométeres hatótávval, aminek jelenleg mindössze egyetlen ellenfele van az európai riválisok között.

Érkezik még a Dual Motor AWD verzió, ahogy neve is mutatja, tengelyenkénti villanymotorral, némi (20 km) hatótáv vesztéssel a Long Range változathoz képest, de komolyabb teljesítményadatokkal. A paletta csúcsán a Performance ül majd, aminek 3,5 másodperces 0-100-as gyorsulást ígérnek, és 450 km hatótávot, noha utóbbi valószínű nem a folyamatos padlózással lesz lehetséges. Végsebességét 241 km/h-ban határozták meg, ami elektromos autóknál nem megszokott magaslatokat jelent. A legjobb az egészben, hogy állítólag még a Performance változat is 17 millió alatt tud majd maradni.

Látva a legnyűgöző adatokat, gondoltam érdekes lenne összevetni, hogy milyen ellenfelekkel találná szembe magát a Tesla Model Y, ha idén lépne piacra. Noha a Model Y inkább a megfizethető kategóriát képviseli, leginkább a prémium szegmensben néztem körül, hiszen ott találni méltó ellenfeleket. Kivétel ezalól a Hyundai Kona Electric, ami kirívóan szép adatokkal rendelkezik, így őt is bevettem a buliba.

Kezdjük az egyetlen autóval, ami hatótávban labdába rúghat, a 2019-es Európa Év Autója díj győztesével, a Jaguar I-Pace-szel. Már az új WLTP-ciklus szerint is 480 km hatótávot ígérnek a brit gyártó első tisztán elektromos autójának, amit igyekeztek a legtöbb ma divatos hullámra felültetni. Így kaphatott kupé formavilágot, mégis emelt hasmagasságot. Amolyan villany-kupé-SUV, ami ráadásul a tesztek alapján, terepen vagy épp versenypályán sincs elveszve, nem hogy a közúti forgalomban. Persze árcédulja is borsosabb, Amerikában 69 500 dollárról, azaz átszámítva közel 20 millióról indít. Cserébe alapból is gazdag ellátmánnyal: aktív légrugókkal, összkerékhajtással, sávtartóval és nagy infotainment rendszerrel.

Szintén erős ellenfél lehet az Audi e-tron, ami az ingolstadtiak első dedikált villanyautója. WLTP szerint 400 km a hatótávja, légellenállási együtthatóját pedig a minimumra csökkentették ennek érdekében, már amennyire a SUV test engedte. Az e-tron még drágább, 21 milliós alapváltozattal lépett a piacra, pedig ebben még benne sincs a menő kamerás visszapillantó.

A prémium gyártók végére maradt a csak frissen piacra lépett, ám szintén nagy reményekkel várt Mercedes-Benz EQC, amihez egyelőre csak NEDC-ciklus szerint mért érték érhető el. E szerint 450 km hatótávja is lehet az első dedikált Mercedes villanyautónak. Ahogy a legtöbb gyártó, a Mercedes is a hagyományosabb formavilághoz nyúlt, állítólag ma már inkább ez a piaci elvárás. Modern vezetéstámogató rendszerek, 10,21 colos infotainment rendszer és digitális műszercsoport jellemzi majd.

Egyébként valamivel később érkezik a BMW dedikált villany-crossovere is, illetve teljesen elektromos hajtásra vált a Porsche Macan is. Előttük viszont érdemes megvizsgálni a Hyundai Kona Electric-et, ami az egyetlen nem prémium gyártó autója, viszont még WLTP szerint is közel 450 km hatótávra lehet képes. Persze ritkán rendelkezésre álló, ideális körülmények között. Az viszont mindenképp lenyűgöző, hogy a dél-koreaiak elsőként volt képesek ekkora tudású városi terepjárót hadba állítani a hagyományos gyártók között.

Jól látszik tehát, hogy a Tesla nagyot domborít a Model Y-nal, azonban ezek csak száraz adatok maradnak még egy jó ideig. A Model Y első példányaira egészen 2021 tavaszáig várni kell, addigra viszont jó eséllyel a nagyobb gyártók is beérik, mi több, megelőzik a tudását. Persze a siker így is garantált, az amerikai családok amerikai szabadidő-autóba szeretnének ülni, de ismerve a Tesla késlekedéseit, ez korántsem biztos, hogy már két év múlva megvalósul.

Forrás: 
Tesla

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....