F1

Monacói Nagydíj - Akár nyerhetnek is a Red Bullok az istálló korábbi magyar mérnöke szerint

2018.05.24.

Akár a győzelemre is esélyesek lehetnek a Forma-1-es Red Bull pilótái a hétvégi Monacói Nagydíjon - Kling Sándor, az istálló korábbi mérnöke szerint.

A 32 éves szakember, aki több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bullnál, az MTI-nek adott interjúban kifejtette: mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések.

"A Forma-1-ben három pályát húznak nagyjából egy kaptafára: Monte-Carlót, a Hungaroringet és a szingapúri helyszínt" - mondta Kling. "Ezeken a versenyhétvégéken kap igazán nagy szerepet az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek."

A Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán doktorált szakember a Red Bullnál töltött időszak alatt másfél évig csak az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, és bár szerinte hatalmas szerepe van ennek az elemnek a versenyautók teljesítményében, mégsem tartja fontosabbnak, mint a hátsó légterelőt.

"Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián" - avatott be a részletekbe Kling Sándor. "Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz."

A magyar szakember elárulta, az angliai Milton Keynesben található bázison a dolgozók nagy többsége hétköznap végezte a feladatait, a versenyhétvégékre nem is utaztak el a csapattal. Vannak ugyanakkor az istállónál olyan szakemberek, akik hétvégén, az úgynevezett "operatív szobából" segítik az adott verseny helyszínén dolgozó csapattagokat.

"Volt szerencsém egy alkalommal végig követni egy futamot ebből a helyiségből, és valóban elképesztő, hogy a világ bármelyik pontján versenyeznek is az autók, az összes szenzor adatait, a teljes telemetriát és a rádiós kommunikáció minden részletét azonnal látták, hallották az operatív szobában dolgozó kollégák" - mondta Kling Sándor, aki néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy hazaköltözik a családjával és saját projektjének fejlesztésén dolgozik tovább.

 

"Abban maradtunk a Red Bull-lal, hogy a tervezés szempontjából igazán sűrű, novembertől januárig tartó időszakban külső, szerződött partnerként segíteni fogom a csapatot, erre vonatkozóan szóbeli megállapodásunk van" - nyilatkozta a mérnök, aki munkatársaival közösen immár öt éve fejleszti - a Forma-1-ben tanultak és tapasztaltak felhasználásával - azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.

"A prototípusunk második verziója készül most, ezzel már a legkomolyabb teszteket is el lehet majd végezni, a célunk pedig az, hogy ne csak versenyzési célra, hanem a szükséges engedélyek birtokában közúti használatra is forgalmazhatóvá váljon" - mondta Kling Sándor, és hozzátette: a sorozatgyártás milliárdos projekt, ezért ahhoz befektetőt kell majd találniuk.

"Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése" - fejtette ki a szakember.

MTI - Nyitókép: MTI archív

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.20
Európa egyik legnagyobb autós felmérésében folytatja sikersorozatát a Peugeot 3008. Több tízezer....
2019.05.20
- A hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére alkalmas....
2019.05.20
A Scania működési bevétele 2019. január-márciusa között 27 százalékkal, azaz 4207 millió (3315)....
2019.05.20
- Elfogadta a német törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) az....
2019.05.20
Tovább szigorítja az ellenőrzést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.: már menet közben is....
2019.05.20
Megkezdték Japánban a sinkanzen szuperexpress legújabb prototípusának tesztelését, a szerelvény....
2019.05.20
Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe....
2019.05.20
A kétszeres Forma-1-es világbajnok spanyol Fernando Alonso nem indulhat a vasárnapi, 103.....
2019.05.20
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a....
2019.05.20
- Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését - jelentette be a....