Opel

Monza Concept: az Opel útja a jövőbe

2013.08.21.

Atletikus könnyedség kívül, egyedülálló vetítőtechnika belül, a felhasználó által meghatározható csatlakozási lehetőségekkel és fenntartható, modul hajtásrendszerekkel – az Opel Monza Concept maga a testet öltött szépség és modern hatékonyság, sőt a következő generációs Opelek előképe. Az iránymutató koncepciójármű a Frankfurti Autószalonon, szeptember 12. és 22 között (sajtónapok: szeptember 10. és 11.) ünnepli világpremierjét, megmutatva, hogy mit várhat a holnap Opel vásárlója.

„A Monza Concept a holnap Opelje“, mondta a márka igazgatója, Dr. Karl-Thomas Neumann. „Egyrészt képviseli mindazt, ami már ma jellemzi az Opelt: a németes precizitást és innovatív technikát, megnyerő designnal ötvözve. Másrészt hatalmas lépést tesz előre, jelzi a következő generációs Opelek fő fejlesztési irányait: a kommunikációs lehetőségek maximalizálását és a legmagasabb fokú hatékonyságot.“

„A kommunikáció lehetőségeit a műszerek és a szórakoztatás-tájékoztatás teljesen újszerű, úttörő jellegű fénydiódás vetítőtechnikája mutatja be. A hatékonyság többféle tekintetben is megnyilvánul: a levegősen könnyed designban, az optimális helykihasználásban és a fejlett hajtástechnikában. A Monza Concept hatótáv-hosszabbítója és tüzelőanyagcellája számot vet az elektromos hajtás terjedésével a mindennapi közlekedésben, új, karcsú és atletikus megjelenítése pedig a karosszériát teszi hatékonnyá. Az Opel Monza Concept tehát nem kevesebb, mint a mi látomásunk az autózás jövőjéről.“

Könnyedség: nyers izomerő helyett atletikus design

Egyszer már debütált Frankfurtban egy Opel Monza – 1977-ben, mint nagy kupé, finom járású hathengeres motorral. 1986-ig készült a Monza, és már régóta kultikus autónak számít. Az új Monza Concept ennek a nyomába lép. Formás géptetejének középső „vasalt” éle legendás hagyományt követ, nagy, bumeráng-alakú légbeömlői a kerékívek előtt és a hűtőnél hatásosan ellenpontozzák a márkaemblémát öntudatosan viselő, elegáns krómlécet.

Mark Adams formatervező gárdája a Monza Concepttel újrafogalmazta azt a designt, amelyet először az Insignia mutatott fel sorozatgyártásban. A szoborszerű szépségre és a németes pontosságra építő designfilozófia középpontjában továbbra is a kiválasztott karaktervonalak, a precíz kidolgozás és a lendületes ívek állnak, de új, atletikus megközelítés utal a központi témára: a hatékonyságra. „Ez a következő, magabiztos lépésünk a jövőbe, miközben hűek maradunk a designunkhoz, és következetesen továbbfejlesztjük – ebben biztosak lehetnek!“, ígéri az Opel designfőnöke, Mark Adams.

A 4,69 méter hosszú, négyüléses Monza Concept felületeit a tenger hullámzása ihlette. Egymásba átfolyó részei könnyűnek mutatják az autót, és ezt a hatást tovább erősítik a hátsó kerékívek felé elkeskenyedő küszöbök. A forma mintájaként az agár testalkata szolgált: a karcsú derék, az erőteljes elegancia, a lábujjhegyen száguldás könnyedsége. Ráadásul ez a kialakítás elöl és hátul egyaránt megkönnyíti a be- és kiszállást, miközben a sárvédők megalkuvást nem ismerő sportossággal domborodnak – mind a két tengelyen egyforma a nyomtáv.

Különösen rafinált a Monza Concept tetővonala – eleinte félkörívű, mint egy klasszikus kupén, hogy röviddel a csomagtartó-fedél előtt fellendüljön. Így, a rendkívül sportos és alacsony sziluett ellenére (a magasság csak 1,31 méter), nem veszett el az innovatív „Sports Brake” belső tágassága, fejmagassága, vagy poggyásztere. Épp ellenkezőleg, az utóbbi 500 literes, és bőven marad hely az utasok feje fölött is. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a teljes vezetőhelyet jó 15 centivel lejjebb helyezték el a szokásosnál. A Monza Concept utastere éppoly tágas, mint egy középkategóriájú személyautóé.

A jókora szárnyas ajtók maximálisan megfelelnek a célnak, és nyitásukkor nem marad el a látványhatás sem. Úgy csapnak fel, mint egy kondorkeselyű szárnyai, szabad bepillantást nyújtva az utastérbe (vagy onnan kifelé), mivel nincs B-oszlop, amely eltakarna valamit.

Kapcsolattartás: jövőbe mutató hatékonyság és kommunikáció

Az Opelek következő nemzedékének fejlesztésekor jól láthatóan központi szerepet kapott a hatékonyság és a kapcsolattartás. E téren lenyűgöző kilátásokkal kecsegtet az Opel Monza Concept: volánja mögött helyet foglalva teljesen újszerű, páratlan műszer- és szórakoztató-tájékoztató világra esik a tekintet. Digitális kijelzőjével már a 35 évvel ezelőtti, eredeti Monza is megelőzte a korát.

A Monza Concept pilótája hiába keresne egyedi kijelzőket, amelyekről különböző információkat olvashat le. Ehelyett az egyik oldali ajtótól a túlsóig nyúlik el az egyöntetű vetítőfelület, amelyet igényei, illetve ízlése szerint szabhat testre a tulajdonos. Az információk mellett dekoratív elemek jelennek meg az összesen 18 fénydiódás vetítő segítségével létrehozott multifunkciós képernyőn – amely világújdonság az autóiparban. Az Opel tervezői voltak ugyanis az elsők, akik személyautóban alkalmazták a rendezvényközvetítésben, például az angol királynő koronázási jubileumán is sikeres módszert. Elképesztők a háromdimenziós grafikák, amelyek minden fontos funkciót mutatnak, a jármű adataitól az internetes és kommunikációs opciókig. Mind a tájékoztató monitor, mind a háttér szabadon konfigurálható; kezelésére hangvezérléssel és a kormánykerék gombjaival van lehetőség.

Itt is a hatékonyság és az áttekinthetőség állt előtérben: a tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legjobban, személyre szabhatóan kínálják a legfontosabb információkat. Jelszavuk „a sokféleség leegyszerűsítése” volt, így az autó, a navigáció, a mobiltelefon és a hálózat adatai csak akkor láthatók, ha szükség van rájuk, vagy úgy akarja az ember. Sokféle információ áll az autós rendelkezésre, anélkül, hogy szövegek vagy képek terhelnék túl. A Monza Concept a jövő HMI-rendszereiből (Human-Machine-Interface), tehát az ember-gép kapcsolatból ad ízelítőt, hiszen az egész belső tér e terület legújabb kutatási eredményeit tükrözi.

Ugyanez áll az átfogó hálózatba kapcsolásra, amelyet az okostelefon útján tesz lehetővé a Monza Concept. Három élményvilág révén – nevük ME, US és ALL, azaz én, mi és minden – teljesen a vezetési élményre összpontosíthat az autós, vagy pedig, ha úgy tartja kedve, családjával és barátaival, illetve az internet teljes közösségével léphet kontaktusba. ME módban kizárólag a saját vezetési élménnyel összefüggő valamennyi információt nyújtja a rendszer, némiképp korlátozva a telefonkapcsolatot. Az US esetében személyek egy kiválasztott körével, például barátokkal és családtagokkal kapcsolódhatnak össze az utasok, mégpedig úgy, hogy mindenki a saját eszközével jelentkezhet be a Monza Concept szórakoztató-tájékoztató rendszerébe, majd információkat, zenéket és képeket cserélhetnek, üzenetet hagyhatnak, stb. Még tovább megy az ALL mód: a teljes külvilággal kapcsolja össze a vezetőt, aki megteheti például, hogy táblagép vagy telefon segítségével felteszi útvonaltervét az internetre, úgyhogy mások út közben beszállhatnak hozzá – újszerű, azonnali módja ez az autó megosztásának. Ezekkel az úttörő technikákkal a Monza Concept megmutatja, milyen messzire előre gondolkodva teszik alkalmassá az Opel tervezői a következő járműgenerációkat ahhoz, hogy egy harmonikus, kapcsolatokban gazdag társadalmat szolgáljanak.

Ám még ennél is többre képes a Monza Concept jövőbe mutató technikája: bepillantást enged a „Car-to-Car“ (autók közötti) és a „Car-to-X“ (autó és bármi közötti) rendszerek továbbfejlesztésébe, amelyen már ma teljes gőzzel dolgoznak a márka kutatói, megteremtve a jövő autonóm közlekedésének alapjait. A közlekedés résztvevőinek összekötése nemcsak az egymás közötti kommunikációt javítja, hanem fokozza a biztonságot is, hiszen korábban és pontosabban teszi felismerhetővé a veszélyes közlekedési helyzeteket.

Flexibiltás: sokféle hajtásrendszer, modul szerkezettel

A Monza Concept modul felépítése sokféle motorizálást tesz lehetővé, például az egyre nagyobb jelentőségű elektromos hajtás révén. A Frankfurtban kiállított kocsiban például CNG hatótáv-hosszabbítós (CNG = Compressed Natural Gas = sűrített földgáz) villamos hajtás van, az Ampera technikájának továbbfejlesztése. Áramfejlesztőként a szintén Frankfurtban debütáló, legújabb generációs, háromhengeres 1.0 SIDI Turbo szolgál, de gázüzemre átállítva, hogy tovább javítsa a jármű CO2-mérlegét. Ezzel a megoldással az Opel összekapcsolja az elektromos hajtás és a belsőégésű motor előnyeit.

„Világos elképzelésünk van arról, milyenek lesznek a jövő Opeljei, és világos a stratégiánk ennek megvalósítására. A Monza Concept ezt a stratégiát szemlélteti“, mondta Dr. Karl-Thomas Neumann. „Megmutatja, mit várhatnak tőlünk néhány éven belül a vásárlóink, nemcsak designban, hanem hatékonyságban és kommunikációban is. A Monza Concept előrevetíti a jövő autózásának mindennapjait, és nem csupán az Opelnek ad fontos impulzusokat az oda vezető úton.“

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....