Kína

Moszkvics gyárból támadnának a kínaiak

2014.05.30.

Gyenge hódítási kísérlet, nagyjából így összegezhető az Európába települt első kínai autógyártó eddigi eredménye.

Ünnepélyes rajt, gyenge folytatás

Realistának kell lenni: a Bulgáriában gyártott Great Wall autókkal nem az a baj, hogy nem a legdivatosabb és legkorszerűbbek, hanem az, hogy árban sem versenyképesek. A piackutatások szerint az európai vásárlók legalább harminc százalékos árelőnyt tartanának elfogadhatónak, ettől azonban messze vannak kínai modellek. Akkor meg miért vennék azokat. De ha már idetelepültek újra megpróbálkoznak. Másodszorra rugaszkodik Európa meghódításának a Great Wall, mely első kínaiként immár saját gyártóbázissal is rendelkezik az Unióban. Elsőre nem jött be, pedig a brit Inchape és IM Group már próbálkozott akkor még Kínában gyártott Great Wall autók forgalmazásával az angliai Daihatsu értékesítési hálózat kereskedéseiben. A kudarc nem vette el a kínaiak kedvét: az év elején elindult az első Great Wall szállítmány a bulgáriai Lovecsből, ahol az olasz piacra szánt szállítmány autói készültek.

             

Olasz piacra szánt H6-os modellek                               

Nem jön össze a második műszak

A Great Wall és a Litex Motors 2009. májusában állapodott meg a kínai márka modelljeinek bulgáriai összeszereléséről és forgalmazásáról. Az egykori Moszkvics és Renault telephelyen 2011. november 7-én indult meg a termelés, ekkor gördült le a szalagról a fehér Voleex C10-es kisautó. A hivatalos ceremóniát 2012. januárjában tartották, az első évhez hasonlóan tavaly sem pörgött fel a gyártás, mely messze elmarad az évi 50 ezres kapacitástól: az első évben csak ezer darab készült a 84 munkaállásos szalagon. A tervezett két műszak és kétezer fő helyett egy műszakban 250 embert foglaloztatnak.

Balkáni autóipari történelem                                       

Nem jelentős a Bulgáriába gyártott autók száma, pedig az első próbálkozás már az ötvenes években történt, amikor bemutatták a saját készítésű Balkan modellt, mely tulajdonképpen a Moszkvics 407-es kupénak éppen nem nevezhető kétajtóssá alakított változata volt. Aztán készült néhány Fiat 850-es, majd 1966 és 1970 között farmotoros Renault R8-as és R10-es, valamint Alpine sportkocsi, de igazából soha nem dübörgött a szalag a bulgáriai Lovecsben. Bukásra ítélt próbálkozás volt az 1995. szeptember 8-án beindított Rover-Daru vegyesvállalat, a Rodacar, mely az 1996. április 4-i bezárásáig 2200 Austin Maestro és Montego modellt végszerelt.

Bolgár-kínai CKD, avagy totális manufaktúra

Olyan, mintha csak biorobotok dolgoznnáak a csarnokban, mert a gyártás szinte minden fázisa kézzel történik, de itt nem méregdrága luxuskocsik, hanem tömegmodellek készülnek, még ha nem is tömegesen. Mert a darabszám egyelőre messze elmarad remélttől és a minimálisra tervezettől is. Komótos tempóban termel a többségében fiatal gárda, akiknek vélhetően nem ez a sokadik munkahelye, sőt, ami biztos, ez az első autógyár, ahol dolgoznak. A szalag mellettiek átlagkora 20 év, a mérnököké 26 év. Az egyforma munkaruha alá öltözve védekeznek a hideg ellen a nem éppen túlfűtött csarnokban, ahol tucatnyi csupasz karosszéria vár szerelésre.  Az utolsó állomásokon már bekerülnek az ülések, és a feliratot kivágott fasablonhoz igaíztva ragasztják fel.

Hamar kifutómodell lett a C10-es

Tavaly év végén leálltak az első modell, a C10-es összeszerelésével, mert még a bolgár piacon sem volt versenyképes, jelenleg egy személyautó, egy sportterepjáró és egy pickup szerepel a terméklistán. Nem rossz autók, igaz, formájuk nem a legdivatosabb, de motorjuk Euro5-ös és biztonságuk öt csillagos, még sem tudtak hódítani, még hazai piacukon sem: Bulgáriában 6,5 százalékos piaci részesedéssel tavaly hatodik helyre került a Great Wall, melynek árai nem voltak eléggé alacsonyak ahhoz, hogy legyőzzék a kínai márkákkal szembeni bizalmatlanságot.

Bolgár piaci háttér

Kategóriájában a Ford Fiesta mögött második lett a Voleex C10, a sportterepjárók között a Kia Sportage és a Dacia Duster mögött harmadik a H5-ös Great Wall, melynek listaára 33 ezer Leva, de januártól már 28,7 ezer Leváért meg lehet kapni: a 4,3 millió forint nem sok egy Mazda fazonú kínai modellért, melyet 2,4 literes, 128 lóerős teljesítményű benzinmotor hajt. Kategóriájában első lett és a haszonjárműveknél 32 százalékos részesedést szerzett a Great Wall Steed dupla kabinos és öt személyes pickup, mely 31 ezer levás (4,65 millió Ft) árával megelőzte a VW Caddyt ( 11 %), a Dacia Logan Vant( 10,5 %) és a Renault Kangoot (9 %). A nyolcezer eurós C1-es autóból közel kétezer készült Lovecsben, ahol jelenleg a H6-os és Pickup Steed mellett C2-eseket gyártanak, utóbbi egy korábbi Toyota Corolla. Már megérkezett az első szállítmány az olasz piacra és tervezik kereskedés elindítását Görögországban, Makedóniában és Szerbiában.

Hazai pályán is csak tizenharmadik

Bulgáriában 2013-ban 23,5 ezer autót helyeztek forgalomba, ami egy százalékkal több az előző évinél, ám erősen árnyalja a képet, hogy más keleti piacokhoz hasonlóan a teljes mennyiség közel ötöde re-export, hála az európainál jóval alacsonyabb nettó áraknak. A modellek listáját közel ezerrel a Dokker vezeti, a márkáknál is a Dacia az első (2500 db), majd a Renault (2400 db) a Peugeot (1700 db) és a Škoda (1600 db) következik, hétszáz darabbal a Great Wall csak 13-ik a bolgár piacon.

Great Wall

1976-ban alapított Great Wall 2013-as 900 ezer darab autójával Kína kilencedik járműgyártója, mely 100 ezer darabot exportált. Hamarosan üzemelni kezd harmadik kínai gyára. Great Wall összeszerelő üzemek: Bulgária, Egyiptom, Etiópia, Indonézia, Irán, Nigéria, Szenagál, Vietnam, Oroszország, Ukrajna. 2015-re készül el 800 millió dolláros beruházás keretében a 10 ezer embert foglalkoztató új K+F központ.

Kínai premier Frankfurtban A szerző felvétele

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....