felúíjtás

Motorfelújítás (1. rész) - A motorblokk felújítása

2017.07.07.

Ha a motorblokkot az előző részben taglaltaknak megfelelően előkészítették, akkor elkezdődhet a mérések elvégzése, és azok eredményei alapján a felújítási folyamatok elindítása. Cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakoribb meghibásodási okokat, az elvégzendő méréseket és a felújítási lehetőségeket.

A hő- és mechanikai terhelés hatása – deformáció

A motormeghibásodások egyik lehetséges fajtája a túlmelegedés, amely termikus terhelés a vasöntvények maradandó deformációjához is vezethet. A modern motoroknál egyre többször alkalmaznak alumínium-öntvény blokkokat, melyek mechanikai szilárdsága kisebb, mint a vas-öntvényeké, hőtágulási együtthatója pedig nagyobb, mint a vasból készült változatoknak, így sokkal érzékenyebbek a mechanikus és termikus okokból bekövetkező deformációra.

 

 

A nyugvó csapágyfészkek egytengelyűsége szükségszerű a főtengely megfelelő ágyazásához. Ennek ellenőrzését minden felújításkor el kell végezni, ugyanis az alsó csésze lemunkálása, majd az összeszerelt csapágysor újrafúrásával helyrehozhatók a nyugvócsapágyak túlméreten belüli hibái. Ebbe nem csak az egytengelyűségi hiba, hanem a berágódás is beletartozik.

 

 

A nyugvócsapágy-fészkek középvonalának és a hengerfúrási felület bázisvonalának párhuzamosságát is ellenőrizni kell, hogy a dugattyúk ne feszüljenek a hengerhüvelyekben a motor összeszerelése után.

 

Normális és rendellenes kopások

A motorblokk élettartama nagymértékben függ a megfelelő karbantartástól, de minden hengerfal és csapágy elszenved normális kopást. A hengerpalást kopásának csökkentésére egyre kisebb előfeszítettségű dugattyúgyűrűket alkalmaznak, valamint a hengerpalást megmunkálására új technológiákat fejlesztettek ki.

 

 

Az új technológiáknak sajnos van olyan hátránya, hogy javítóműhelyi körülmények között nem reprodukálhatók. A lézerhónolás és a plazmaszórásos hengerhüvely-felület kialakítás sem javítható, ráadásul a hengerfalon sem hagynak a gyártók többletanyagot, hogy a túlméretes hengerhüvellyel is elég vastag legyen a fal az őt érő mechanikai behatásokhoz.

A hengerhüvely kopását minimum 10 helyen célszerű ellenőrizni a furatmérő műszerrel, és az eredményeket a kopáslapon tüntetjük fel. A kopási kép alapján következtethetünk a túlzott kopás okára is, így elkerülhető a hiba kiújulása a felújított motor beüzemelése után.

 

 

Korrózió

A motorblokk több járatot is tartalmaz, melyben hűtőfolyadék áramlik. A nem megfelelő minőségű vagy szabványú hűtőfolyadék károsíthatja a blokk felületét, valamint az eltérő anyagból készült blokk és hengerfej-párosítás miatt elektrokémiai korrózió léphet fel.

A korrózió a legtöbb esetben nem javítható vagy visszafordítható, így azok a felületek, melyek olyan mélyen oxidálódtak, hogy a javítási technológiákban leírt túlméreten túlesnek már nem hozhatók helyre.

 

Hengerfúrás, hónolás

A hengerfúráshoz a fent leírt méréseket és ellenőrzéseket el kell végezni, hogy a blokk tájolása megfelelő legyen a fúráshoz. A túlméretes átmérő beállítása után a gépműhelyben elvégzik a fúrást, amit egy ellenőrzés követ. A túlméretes henger hónolása során kerülnek a felületbe az olajtartó „hornyok”, melyek nem engedik a motorolaj lefolyását az olajteknőbe, ezáltal biztosítják a dugattyúgyűrű és a hengerhüvely közti folyamatos kenést.

 

 

A motornak összeszerelt állapotban kell az előírt méret és alaktűréseknek megfelelni, ezért a hengerfúrás és hónolás során szükséges lehet egy hengerfejt szimuláló egység felcsavarozása a blokkra. Fontos, hogy ugyanazokat a meghúzási nyomatékokat és sorrendet alkalmazzuk, mint a tényleges hengerfej esetén, hogy a blokk a megmunkálás során ugyanolyan előfeszített állapotban legyen, mint amikor a járműben van összeszerelve.

 

 

 

„Perselyezés”

A régebbi személygépjármű-motorok és a haszongépjárművekben található motorok jellemzője a cserélhető „hengerpersely”, aminek köszönhetően a túlméretek elfogyása esetén a hengerhüvely cserélhető, így nem kell kidobni a motorblokkot.

 

„Fagydugók”

Főleg idősebb motorok esetén találkozhatunk kilazult vagy kirohadt „fagydugókkal”, mely jelenségek a motorblokk hűtőfolyadék-tömítő képességét szüntetik meg. A „fagydugó” elnevezés önmagában nem helytálló, ugyanis elsődleges nem arra szolgálnak, hogy a hűtőfolyadék megfagyása esetén megvédjék a blokkot a repedéstől vagy töréstől, hanem az öntési eljárás során van szükség a furatokra. Ezek cseréje, illetve környezetük megtisztítása szükséges lehet tömítetlenség vagy nagymértékű korrózió esetén.

 

Festés és/vagy lakkozás

A technika szempontjából lehet, hogy nem fontos, de hosszú távon gondolkodva és esztétikai megfontolásból hasznos a motorblokk külső festése. Arra kell ügyelni, hogy a csatlakozó- és belső felületeket nem szabad festeni, csak a felületi minőség lerontása nélkül megtisztítani.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....