felúíjtás

Motorfelújítás (1. rész) - A motorblokk felújítása

2017.07.07.

Ha a motorblokkot az előző részben taglaltaknak megfelelően előkészítették, akkor elkezdődhet a mérések elvégzése, és azok eredményei alapján a felújítási folyamatok elindítása. Cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakoribb meghibásodási okokat, az elvégzendő méréseket és a felújítási lehetőségeket.

A hő- és mechanikai terhelés hatása – deformáció

A motormeghibásodások egyik lehetséges fajtája a túlmelegedés, amely termikus terhelés a vasöntvények maradandó deformációjához is vezethet. A modern motoroknál egyre többször alkalmaznak alumínium-öntvény blokkokat, melyek mechanikai szilárdsága kisebb, mint a vas-öntvényeké, hőtágulási együtthatója pedig nagyobb, mint a vasból készült változatoknak, így sokkal érzékenyebbek a mechanikus és termikus okokból bekövetkező deformációra.

 

 

A nyugvó csapágyfészkek egytengelyűsége szükségszerű a főtengely megfelelő ágyazásához. Ennek ellenőrzését minden felújításkor el kell végezni, ugyanis az alsó csésze lemunkálása, majd az összeszerelt csapágysor újrafúrásával helyrehozhatók a nyugvócsapágyak túlméreten belüli hibái. Ebbe nem csak az egytengelyűségi hiba, hanem a berágódás is beletartozik.

 

 

A nyugvócsapágy-fészkek középvonalának és a hengerfúrási felület bázisvonalának párhuzamosságát is ellenőrizni kell, hogy a dugattyúk ne feszüljenek a hengerhüvelyekben a motor összeszerelése után.

 

Normális és rendellenes kopások

A motorblokk élettartama nagymértékben függ a megfelelő karbantartástól, de minden hengerfal és csapágy elszenved normális kopást. A hengerpalást kopásának csökkentésére egyre kisebb előfeszítettségű dugattyúgyűrűket alkalmaznak, valamint a hengerpalást megmunkálására új technológiákat fejlesztettek ki.

 

 

Az új technológiáknak sajnos van olyan hátránya, hogy javítóműhelyi körülmények között nem reprodukálhatók. A lézerhónolás és a plazmaszórásos hengerhüvely-felület kialakítás sem javítható, ráadásul a hengerfalon sem hagynak a gyártók többletanyagot, hogy a túlméretes hengerhüvellyel is elég vastag legyen a fal az őt érő mechanikai behatásokhoz.

A hengerhüvely kopását minimum 10 helyen célszerű ellenőrizni a furatmérő műszerrel, és az eredményeket a kopáslapon tüntetjük fel. A kopási kép alapján következtethetünk a túlzott kopás okára is, így elkerülhető a hiba kiújulása a felújított motor beüzemelése után.

 

 

Korrózió

A motorblokk több járatot is tartalmaz, melyben hűtőfolyadék áramlik. A nem megfelelő minőségű vagy szabványú hűtőfolyadék károsíthatja a blokk felületét, valamint az eltérő anyagból készült blokk és hengerfej-párosítás miatt elektrokémiai korrózió léphet fel.

A korrózió a legtöbb esetben nem javítható vagy visszafordítható, így azok a felületek, melyek olyan mélyen oxidálódtak, hogy a javítási technológiákban leírt túlméreten túlesnek már nem hozhatók helyre.

 

Hengerfúrás, hónolás

A hengerfúráshoz a fent leírt méréseket és ellenőrzéseket el kell végezni, hogy a blokk tájolása megfelelő legyen a fúráshoz. A túlméretes átmérő beállítása után a gépműhelyben elvégzik a fúrást, amit egy ellenőrzés követ. A túlméretes henger hónolása során kerülnek a felületbe az olajtartó „hornyok”, melyek nem engedik a motorolaj lefolyását az olajteknőbe, ezáltal biztosítják a dugattyúgyűrű és a hengerhüvely közti folyamatos kenést.

 

 

A motornak összeszerelt állapotban kell az előírt méret és alaktűréseknek megfelelni, ezért a hengerfúrás és hónolás során szükséges lehet egy hengerfejt szimuláló egység felcsavarozása a blokkra. Fontos, hogy ugyanazokat a meghúzási nyomatékokat és sorrendet alkalmazzuk, mint a tényleges hengerfej esetén, hogy a blokk a megmunkálás során ugyanolyan előfeszített állapotban legyen, mint amikor a járműben van összeszerelve.

 

 

 

„Perselyezés”

A régebbi személygépjármű-motorok és a haszongépjárművekben található motorok jellemzője a cserélhető „hengerpersely”, aminek köszönhetően a túlméretek elfogyása esetén a hengerhüvely cserélhető, így nem kell kidobni a motorblokkot.

 

„Fagydugók”

Főleg idősebb motorok esetén találkozhatunk kilazult vagy kirohadt „fagydugókkal”, mely jelenségek a motorblokk hűtőfolyadék-tömítő képességét szüntetik meg. A „fagydugó” elnevezés önmagában nem helytálló, ugyanis elsődleges nem arra szolgálnak, hogy a hűtőfolyadék megfagyása esetén megvédjék a blokkot a repedéstől vagy töréstől, hanem az öntési eljárás során van szükség a furatokra. Ezek cseréje, illetve környezetük megtisztítása szükséges lehet tömítetlenség vagy nagymértékű korrózió esetén.

 

Festés és/vagy lakkozás

A technika szempontjából lehet, hogy nem fontos, de hosszú távon gondolkodva és esztétikai megfontolásból hasznos a motorblokk külső festése. Arra kell ügyelni, hogy a csatlakozó- és belső felületeket nem szabad festeni, csak a felületi minőség lerontása nélkül megtisztítani.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.26
Turisták és csomagjaik az út mellett Albertirsa közelében a 4-es főúton, ahol turistákat szállító....
2017.07.26
A Gárdonyi Rendőrkapitányság vízi körzeti megbízottjait riasztották egy süllyedő csónakhoz 2017.....
2017.07.26
Nagy-Britanniában 2040-től megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok....
2017.07.26
Július végén megkezdődik az őzek párzási időszaka, ami augusztus közepéig tart. Vigyázzunk rájuk és....
2017.07.26
Hajnali ötkor kocsikázni indult apja két hete átvett Mercedes Coupéjával egy 14 éves tinédzser a....
2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....