utánpótlás

Múltidéző – Már nagypapakorban az életmentő biztonsági felszerelés

2019.03.23.

Csak egy mozdulat, ami annyira megszokottá vált már, hogy beszállás után fel sem tűnik. Igen, a biztonsági öv becsatolása, aminek elmulasztására még autónk is figyelmeztet minket. Persze, sokan ennek ellenére sem használják. Lehet, hogy ha tudnák milyen utat járt be, és mennyi időbe tellett, míg elfogadták létjogosultságát (aztán azóta, már hány életet mentett meg), talán mindig használnák.

 

A gépjárművek forradalma, és az egyre nagyobb igény a biztonságosabbá tételükre

Ahogy a motorizált négykerekűek szüntelen nagyobb számban terjedtek el az utakon, az 1950-es évektől erős igény mutatkozott a közlekedés bizonyságosabbá tételére, hiszen az autók nem lettek kevesebben, és a balesetekben sérülést szenvedők számát valami egyszerű, és gyorsan, nagy mennyiségben előállítható biztonságtechnikai eszközzel kellett megfékezni. Pont ezt a célt szolgálta a repülőgépiparban már jól működő kétpontos biztonságiöv, ami azonban kevésbé számított kényelmesnek, így hamarosan átadta a helyét egy komfortosabb, és biztonságosabb megoldásnak.

c.pxhere.com

A változást az 1950-es években, a svéd mérnök Nils Bohlin hozta meg, aki a repülőgépiarból érkezett a svéd autógyártó óriáshoz, a Volvóhoz, és el is kezdett fejleszteni egy biztonságosabb, és kényelmesebb megoldást, ami leválthatja a kétpontos biztonsági övet. A csípőt, és vállat egyszerre rögzítő pánt összeállításával alkotta meg a hárompontos biztonsági övet. Ennek legnagyobb előnye, hogy karambol esetén az erőhatásokat testünk prominens teherbírású részéhez, a mellkashoz, illetve a csípőhöz vezeti el a hirtelen fellépő lassulás során keletkezett mozgási energiát. Ezáltal képes megvalósítani a biztonsági öv azt, hogy közlekedési baleset esetén a súlyos, illetve halálos sérülések kialakulásának esélyét minimálisra csökkentse. A hosszú ellenőrzések és tesztelések után 1958-ban szabadalmaztatták a találmányt, ami máig a legnépszerűbb, és leghatékonyabb biztonságtechnikai eszköz, amit autóba építethettek.  A világot jelentő deszkákra 1959-ben lépett ki először, akkor mutatkozott be ugyanis a Volvo PV 544 és P 120 Amazon típusokban, ahol villámgyorsan bizonyíthatta mennyire egyszerűen, és hatékonyan védi meg utasait a lehetséges sérülésektől. Néhány év után a Volvo már minden autójába szériatartozékként kínálta a biztonsági övet, talán ezért is válhatott az egykor svéd márka a jármű-biztonság zászlóshajójává.

cdn.pixabay.com

 A biztonsági öv hatékonyságát egy Amerikában megendezett nagyszabású közlekedésbiztonsági eseményen is prezentálták, ahol nem kevesebb, mint 28.000 közúti baleset tapasztalatát elemezve bizonyította be, hogy a biztonsági öv 50-60 %-kal csökkenti egy esetleges baleset során a sérülések, illetve a halálos kimenetelű tragédia kockázatát. Ezen eredmények hatására végre megtörtént a változás a korábbi szkeptikus, és elzárkózó hozzáállásban, így végül a hatvanas évek végére sikerült törvénybe foglalni, hogy az újonnan üzembe helyezett gépkocsikat már csak biztonsági övvel lehessen forgalomba helyezni. De természetesen ez a fordulat nem azonnal jelentette a biztonsági öv elterjedését, hiszen régiónként eltérő időpontban valósult meg, így például Magyarországon csak 1976-tól tették kötelezővé a biztonsági öv használatát, de akkor is csak az első ülések esetében.

Hogy alakul hazánkban a biztonságiöv használat?

Felmerülhet az örök kérdés, hogy egy ilyen hatékony közlekedésbiztonsági eszközt, aminek eredményeit több kutatással is bizonyították már a világ minden pontján, mégis miért nem használja rendszeresen minden sofőr? Sajnos a legfőbb ok, hogy a bevezetése, és elterjedése óta eltel több mint ötven évben még mindig sok előítélet él vele kapcsolatban. Sokan kényelmetlennek tartják. Emellett jobban bíznak a korszerűbb biztonságtechnikai eszközökben, például a légzsákokban. Pedig ha tudnák, hogy a légzsákok is akkor tudják optimálisan ellátni a szerepüket, ha az autóban utazók használják a biztonsági öveiket is. Tehát a maximális védelmet csak együtt, a biztonsági övvel kiegészítve adják, ellenkező esetben csúnya sérülést is okozhatnak.

Forrás: KSH

Egy másik rossz szokás, hogy sokan városban azért nem kapcsolnak övet, mert szerintük ott a sebesség ezt nem indokolja. Gondoljunk csak bele, hogy milyen gyakran látunk koccanásokat, kisebb nagyobb baleseteket lakott területen belül is.  De ha valakit még ez sem győzött meg, ajánlom egy kis tanulmányozásra az Euro NCAP törésteszteket, itt ugyanis a frontális ütközésnél bekövetkező vizsgálatot 64km/ órás sebességnél mérik. Vajon városon belül hányan haladnak csak egy kicsit a maximális sebességhatár fölött? A tesztbábuk nagyon jól modellezik a lehetséges következményeket, ha továbbra is kihagynánk az öv használatát a városban.

Mit mond a KRESZ?
 
A KRESZ szerint kötelező a biztonsági öv használata
 
48. § (4) A külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1, N2, N3 kategóriájú gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.
(7) A gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
 
Forrás: KTI
 
Nem árt tehát tudni, hogy baleset esetén a biztonsági övek a leghatékonyabban növelik a túlélési esélyeket. A folyamatos fejlesztések itt is tetten érhetőek, így mára a becsatolt biztonsági öv védőképességét tovább tudják fokozni az övfeszítő szerkezetek, amik még jobban korlátozzák a test előrecsapódását. Az aktív fejtámla baleset esetén a nyakcsigolyák sérülését hivatott csökkenteni. Az állítható magasságnak köszönhetően már mindenki személyre szabhatja, és így a lehető legkényelmesebbé teheti a biztonsági öv használatot. Láthatjuk tehát, hogy a védelem és komfort érdekében minden maximálisan a vezető igényeit szolgálja, már csak megérteni, elfogadni, és használni kell a legtöbb életet megmentő biztonsági berendezést.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.07.22
- A Mol 6 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 4 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán....
2019.07.22
Növelte eladásait, bevételét és nyereségét a második negyedévben a dél-koreai Hyundai autógyár -....
2019.07.22
Évente nyolcvan ország mintegy kétszázezer ügyfelét fogja kiszolgálni a PSA-konszern 550 millió....
2019.07.22
Már néhány tized bar nyomáskülönbség és pár tized milliméter profilmélység-eltérés miatt is nőhet....
2019.07.22
A hétvégén a rendőrök több mint 20 millió forint értékben foglaltak le körözött gépjárműveket a....
2019.07.22
- Javult a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megítélése az utasok körében 2019 második....
2019.07.22
Egy férfi balesetveszélyesen rögzített, túlsúlyos rakománnyal közlekedett az M1-es autópályán - a....
2019.07.22
- Az OMV csoport újabb diszkont töltőállomásokkal jelenne meg néhány Ausztriával szomszédos....
2019.07.22
Sajnálatát fejezte ki vasárnap délután az egyiptomi polgári repülésügyi miniszter amiatt, hogy a....
2019.07.22
Magyarország területén július 19-én 0 órától 21-én 24 óráig a rendőrök 147 személyi sérüléses....