Forma 1

Nagy elmenők a Forma 1-ben

2017.08.14.

Két legendától is búcsúzik az autóvilág, pontosabban ők vonulnak vissza az izgalmas versenyszférától.

A múlt: Bernie Ecclestone és Ron Dennis, immár a Forma 1 legendái

Ritkuló mezőny

Mindkettőjük élete a Forma 1-hez köthető, voltak csapattulajdonosok és istállómesterek, egyikük autógyárat is vezetett, másikuk pedig igazgatta a világ legdrágább és leggyorsabb cirkuszát. A műfajt nem csak izgalmas versenyek, de mindig izgalmas műszaki megoldások is jelemezték: volt amikor taroltak a turbós autók, volt, amikor száműzték őket a pályákról, ahogy a slick abroncsot, az aktív futóművet és a hatkerekű konstrukciót.

Ami biztos, hogy 1950-től 74 csapat nevezett, a Forma 1-es világbajnokságra, az idei szezonban 11 csapat 22 autója állt rajthoz a futamokon, ami valljuk be, nem csak más technika sportokkal összehasonlítva szegényes. Mert hogy voltak olyan évek a F1 történetében, amikor harmincnál is több versenyautó állt fel a rajtrácsra, igaz, napjainkban nem csak a nevezések hiánya, hanem a bokszok száma is leszűkíti a mezőnyt.

Fénykor: Button és Hamilton, David Kameron akkori brit miniszterelnökkel, háttal Ron Dennis

Drága műfaj

Mert hogy sokba kerül a királykategóriában versenyezni: a csapatok éves költségvetése minimum százmillió euró, de van olyan, amelyik félmilliárdnál többet költ. Minden megszerzett dobogós helyezés eurómilliókat ér, olykor egyetlen pont elég ahhoz, hogy ne a csapatnak kelljen fizetnie az utazásokat, ami különösen a tengerentúli futamok esetében jelentős költség.

Hiába a szigorú szabályozás, a mérnökök mindig találnak kiskapukat, amiket aztán a FIA bezár a szigorításokkal. Igazán feltűnő volt a Brabham csapat autóinak hátsó ventilátora, mellyel kiszívták a kocsi alól a levegőt, ezzel növelve a tapadást. Az aerodinamikai trükk megálmodója Gordon Murray, akit Bernie Ecclestone nevezett ki főtervezőnek.

Vesztegetési vád, visszavonulás

A Forma 1 későbbi mindenható ura 1982-ben vette meg az egykori versenyző, Jack Brabham csapatát, mely arról is híressé vált, hogy ott kapott pilótaülést a műfaj első női versenyzője, Giovanna Amati. De nem ő, hanem Niki Lauda és Nelson Piquet nyert futamokat a Brabhamnek, de Ecclestone-nak ez nem volt elég: 1987-ben eladta a csapatot és megalapította a FOCA szervezet, mely a megszerezte a sportág kereskedelmi jogait. Ekkor kezdte felépíteni az adóellenőrök és az őt vesztegetéssel vádoló ügyészek által is nehezen átlátható birodalmát, melynek köszönhetően az idén visszavonult Ecclestone vagyona meghaladja a hárommilliárd dollárt, már ami a nevével fémjelzett, mert ennek akár duplája is lehet. Egyik fix állásában, az F1 jogait birtokló CVC befektetési csoportnál már évtizede is évi 2,5 millió fontot kapott az idén 86 éves Ecclestone.

Ron, a trónfosztott McLaren király

Valamivel fiatalabb – 70 éves – és kevésbé vagyonos az ugyancsak idén visszavonult Ron Dennis, akinek vagyona harmada, mint Ecclestone-nak. Mindkettőnek három gyremeke van és mindketten az Egyesült Királyságban születtek, Ron a sportág Szilícium-völgyének számító Woking területén.

Ron Dennis az 1960-as évek végén került a sportágba és ment egyre magasabb kategóriákba, 1980-ban pedig átvette az akkoriban hanyatló McLaren irányítását. A Dennis-korszakban a McLaren hét konstruktőri és tíz egyéni bajnoki címet szerzett olyan pilótákkal, mind Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen és Lewis Hamilton.

Utcai verseny

2009-ben már csak háttérből irányította az F1-et Ron Dennis, mert közben felépítette a McLaren utcai autókat építő részlegét, mely óriási üzleti sikereket ért el. Jó döntés volt utcára menni, mert miközben a Forma1-ben már évek óta szenved a McLaren, az utcai autókat gyártó részélege ontja a nyereséget, mert egy év majdnem megduplázta eladásait: 2016-ban 3286 sportautót, egy évvel korábban 1654-et értékesített. Ebből 2031 darabot tett ki az 570GT-ből és az 570S-ből álló széria, a jóval drágább 650-es és a 675-ös szuper-típusokból 1255 kelt el, az autók harmadát az észak-amerikai piacon értékesítették.

A McLaren birodalom autógyára és fejlesztési központja

És ami miatt távozni kellett

2015-ben, a Honda-motor beszállásával ismét a ringbe szállt Ron Dennis is a Forma 1-be, ám a folyamatos kudarcok miatt már nem csak a versenysportágból kellett távoznia. Nem ment üres kézzel, Ron Dennis, aki 275 millió fontért eladta a McLaren cégcsoportban birtokolt 25 százalékos tulajdonrészét is. A megállapodás szerint fizetésképtelenség esetén a Waking-i gyűjtemény13 legendás Forma-1-es autójával törleszthet a McLaren RonDennisnek, aki a cégtől történ távozás után azonnal bekerült az Egyesült Királyság innovációs tanácsadói testületébe. Szóval nemcsak elég pénze, de állása is lett.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....