közlekedésbiztonság

A nagytesó mindent láthat?

2016.12.11.

Zöld utat a forgalomfigyelő rendőrségi kameráknak című cikkünk első részében megnéztük, hogy a forgalomfigyelő rendőrségi kamera átfogó programjának bevezetése, majd leállítása milyen hatást gyakorolt a baleseti statisztikákra. Ezúttal pedig arra vagyunk kíváncsiak, mi az önkormányzatok és amerikai rendőrség valódi célja a programmal, és milyen további fejlesztésekkel igyekeznek hozzájárulni a szakemberek a közlekedésbiztonság színvonalának növeléséhez.

Kritikus ütközés típusok

A második pálfordulást követően a Virginiai Közlekedési Hatóság, valamint a Szövetségi Autópálya Rendőrség (Federal Highway Administration) tanulmánya követte, amely eredményei egyértelműen a térfigyelő kamerák használatát támogatták. Az eredmények az ellenőrző kamerák mellet korteskedők hurráoptimizmusát némiképp árnyalták. A tilos jelzésen való áthaladást ellenőrző kamerák alkalmazása 27%-kal növelte a koccanásos közúti balesetek számát, amelyekért túlnyomórészt a kamerára felfigyelő, és emiatt hirtelen fékező gépjárművezető volt a felelős. Mindazonáltal, a tanulmány szerint az oldalról történő ütközések száma 42%-kal mérséklődött. A szempontok súlyozása érdekében mindenképpen hozzá kell tenni, hogy az oldalütközések általában sokkal súlyosabb kimenetelű balesetek, és jóval magasabb halálozási arányt mutatnak, mivel rendszerint nagyobb sebességnél következnek be, a gépjármű legsebezhetőbb, leggyengébb pontjain.

A tilos jelzésen való áthaladást figyelő kamera képének minősége nem a legjobb, de a lényeg szembetűnő: soha ne haladj át a piros jelzésen! (kép: ATS)

A New York állambeli Nassau megyében a balesetek számát tekintve 8 %-os csökkenés realizálódott a betelepített 72 térfigyelő kamerának köszönhetően, és csak 2014-ben 34 %-kal csökkent a balesetszám. A beszámoló szerint, 2015-ben a térfigyelő kamerák által figyelt 15 csomópontban azt tapasztalták, hogy a kamera alkalmazása a közúti balesetek számát hattal növelte az elmúlt évhez képest. Chris Mistron, Nassau Közlekedésbiztonsági Koordinátora, úgy fogalmaz, hogy ez egy ismert tendencia, amely gyakori a már régóta alkalmazott a közúti forgalomfigyelés programban.

„A gépjárművezetők viselkedése folyamatosan változik”. – mondta Chris Mistron. „Mostanra már megismerték a térfigyelő kamerákat, lassabban haladnak át az útkereszteződéseken. Csupán egy kisszámú baleset eredményezi az adatokban jelenlévő ugrásokat. És a program kezdete óta, 2009 óta ezidáig nem volt egyetlen egy halálos baleset sem – mondta Mistron.

Nassau megyében 2015-ben számottevően megnövekedtek a közlekedési szabálysértésekre kirótt bírságok. Amíg Charles Territo szóvivő arra mutat, hogy ez összhangban volt más hasonló szabálysértéses ügyek növekedésével, addig az emelkedést az ellenzők előszeretettel használják fel annak bizonyítására, hogy a hatóságok csak nyerészkednek a közúti közlekedési szabályszegések szankcionálásán.

Önkéntes szabálykövetés

Virginia államban, Loudoun megyében a sheriff szóvivője azzal válaszolt az őket érő kritikákra, hogy rámutatott a tényre, hogy a szabálysértésenként kirótt 50 dolláros büntetések éppen fedezik a térfigyelő kamerák telepítési költségeit, illetve a szankcionálás adminisztratív költségeit. „Mi az önkéntes szabálykövetést szeretnénk növelni, és nem a nyerészkedés a cél.” – mondta el a Washington Postnak.

Kíváncsiak vagyunk arra, hogy az ellenzők vagy a támogatók vannak győztes helyzetben? Territo szerint összességében csak a biztonságos közlekedés győzhet. „Ez egy lassú folyamat, de mára már több mint 592 amerikai település csatlakozott a térfigyelő kamerás programhoz, és ez azt mutatja, hogy a településeknek igenis fontos a közlekedésbiztonság fejlesztése. Ugyancsak számításba kell vennünk az amerikai városok Zero Vision program iránti érdeklődését. New York, Chicago, Los Angeles, Seattle, Portland, Boston, Washington DC, San Antonio, San Diego és még legalább nyolc másik város csatlakozott a kezdeményezéshez, amelynek célja, hogy nullára csökkentse a halálos kimenetelű balesetek számát.” – tette hozzá a szakember.

Az amerikai Vision Zero programhoz csatlakozott városok (kép: bikewalkalliance.org)

Megelőzni az iskolabuszt?

Az ATS által kiadott legfrissebb tanulmány rávilágít az iskolabuszok stop karjába épített térfigyelők hatékonyságára. Megjegyzendő, hogy nyitott stop tábla esetén nem szabad megelőzni az iskolabusz. Az ATS adatai szerint, az álló, stop táblát kihelyező iskolabusz megelőzéséért megbírságolt gépjárművezetők 99%-a két éven belül (2014. augusztus – 2016. május között) nem esett ugyanabba a hibába.

Az ATS legújabb fejlesztése az iskolabuszra telepített kamera (kép: ITS International)

Bár az ATS állítása szerint a térfigyelők elhelyezése gyorsan megváltoztatja a gépjárművezetők szokásait, a stop táblát kihelyező iskolabuszok megelőzése még egy fennálló, komoly probléma. Egyetlen nap alatt a kutatásban résztvevő 96 ezer iskolabusz közül 74421 iskolabuszt (77%) előznek meg szabálytalanul. Egy tanítási év alatt összesen 13 millió szabálysértésről szereztek tudomást a szakemberek 33 tagállam iskolabusz flottáját vizsgálva.

„Ezek a számok aggasztóak. Iskolakezdéskor mindenképpen emlékeztetnünk kell a gépjárművezetőket arra, hogy álljanak meg, amíg az iskolabusz stop karja ki van helyezve.” – mondta Territo. „Az ATS arra ösztönzi a gépjárművezetőket, hogy emlékezzenek arra, hogy a közlekedési szabályok figyelmen kívül hagyásával a gyermekek életét is veszélyeztetik.”

 

A cikk forrása Jon Masters ITS International 2016. szeptember-októberi számában „Green light for safety cameras” címmel publikált anyaga.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....