napelem
A napelemes villlanyautót építő kecskeméti MegaLux csapat Forrás: MegaLux GAMF
Derbi napelemi erővel hajtott autókkal
A háztetőre helyezett napelem már mindennapos, de egyre gyakoribbak a mezőkre épített áramtermelő telepek, sőt, már kísérleteznek az autóútba építettekkel is. Az energiatermelő útburkolat nem új ötlet, az American Solar Roadways már kormánytámogatást is kapott a fejlesztésre: napi négy óra napsütéssel számolva, négy mérföldnyi négysávos és napelemes aszfaltút éves szinten félezer háztartást tud ellátni árammal. Ha nem is szolárcellás utakon, de napelemes villanyautókkal évtizede versenyeznek, a helyszínek természetesen a forróbb övezetek. A World Solar Challenge a leghíresebb és legnehezebb világverseny, ahol a nemzetközi mezőnyben főként egyetemek és főiskolák csapatai vesznek részt. Az idei mezőnyben már magyar diákok is szerepelnek.
Októberben áll rajthoz Forrás: MegaLux GAMF
Formula Solar
A MegaLux csapat magját a takarékossági világversenyen sikeres Megaméter csapat adja, ők tavaly 3082 km/l-es fogyasztást értek ért el benzinmotoros járművel. Kutasi Zoltán a kecskeméti GAMF Hungary Solar Team vezetője lapunknak elmondta, hogy a napelemes MegaLux első kerekei kormányzottak és a bal hátsó kerék hajtott. A karosszéria katamarán formájú: a vékony áramvonalas testtel a jármű légellenállási tényezője minimális, ami 0,1415 cW értéket jelent. A takarékosságot szolgálja a mindössze 250 kg-os tömeg. A MegaLux napelemes jármű szinte minden részegységét a kecskeméti főiskola hallgatói álmodták meg és készítették, pontosabban készítik. A karosszéria alakját CAD szoftverrel tervezték, áramlástani szimulációkkal tökéletesítették, és a főiskola kompozit műhelyében egyedileg, szénszálas kompozit technológiával készítették.
A napelem saját gyártmányú DC/DC átalakítókon és vezérlőkön keresztül tölti a versenyszabályzatban engedélyezett 20 kilogrammos Li-ion akkumulátort, illetve hajtja a járművet. A 15 darab töltésvezérlő (MPPT) a jármű számítógépes fedélzeti hálózatához (CAN-busz) csatlakozik. A hosszlengőkaros, légrugós, tárcsafékes futómű, a szénszálas R16-os keréktárcsák, valamint a kormánymű alkatrészei is saját tervezésűek, gyártmányúak.
Rajt októberben, Darwinban
Arra kérdésre, hogy hol tart a csapat az autóépítésben Kutasi elmondta, hogy elektronikai szempontból minden funkció működik, ezeket stressz tesztelik, szélsőséges körülményeket imitálva. Felhőtlen időben, függőleges napsugárzásnál az Egyenlítő közelében ideális esetben körülbelül 1000 W sugárzási teljesítmény érkezik egy négyzetméterre, természetesen egy felhősebb magyarországi napon kevesebbel lehet számolni.
Van még idejük, mert a verseny 2015. október 18-án kezdődik Darwinban. Ezt megelőzi a hivatalos nyitóünnepség, a statikus- és a dinamikus gépátvétel, ami egyben az indulási sorrendet is meghatározza. Számolni kell az átállási idővel is, hiszen a több napos verseny fizikailag és szellemileg is nagyon megterhelő lesz. A tervek szerint október 4-én érkezik Ausztráliába a tizenkét fős magyar csapat, ám a Challanger kategóriában induló MegaLux autót már hat héttel korábban feladják konténerbe rakva, szerszámokkal, pótalkatrészekkel és a csapat ellátásához szükséges felszereléssel.
Erősen áramvonalasított a StellaLux Forrás: Solar Team Eindhoven
Családi Stella Lux
Az ausztráliai verseny a forró sivatagon át vezet Darwin-tól Adelaide-ig 3020 km hosszan a Stuart Highway-en kenguruk és több-pótkocsis kamionok között. A napelemes villanyjárművek átlagsebessége 80-95 km/óra, a versenyt az a csapat nyeri, amelyik elsőként ér Darwinból Adelaide városába. A tavalyi futamon elrajtolt 33 csapatból csak tíz ért célba.
Idén is kemény versenyre és ellenfelekre lehet számítani, hiszen az alternatív járművek fejlesztésében élenjáró és államilag is erősen támogatott nyugat-európai csapatok is indulnak. A korábbi győztes Eindhoveni Műszaki Egyetem hallgatóiból álló csapat az idei futamra négyszemélyes autót épített: a Stella Lux hazájában, Hollandiában napi ezer, a jóval napfényesebb Ausztráliban akár 1100 kilométert is meg tud tenni, ráadásul a nagy felületű- 5,8 négyzetméternyi - szolárcelláival több energiát képes termelni, mint amennyit működés közben felhasznál, így akár légkondicionálót is használhatna. Természetesen csak akkor, ha nem használják ki a családi járműkategóriában induló autó 125 km/órás maximális sebességét.
A hollandok négyszemélyes StellaLux autója Forrás: Solar Team Eindhoven
Műszaki adatok
MEGALUX
Hosszúság: 4500 mm
Szélesség: 1780 mm
Magasság: 1020mm
Menetkész tömeg pilótával: 250 kg
Maximális sebesség: 130 km/h
Versenykategória: Challenger
Megjelent a Népszabadság 2015, július 15-i számában