magyar járműgyártás
Az üzemidő akár másfél óra is lehet, és két óra alatt tölthető fel az akkumulátor
Ahogy arról cikkünk első részében írtunk, öt évvel ezelőtt született meg az Electrojet ötlete. Amikor pedig arról kérdezzük a fejlesztést, gyártást koordináló Rádi Pétert, hogy sok buktatóval találkoztak-e az elmúlt fél évtizedes úton, rövid gondolkodás után egy történettel jelzi: még annál is többel, mint amennyire előzetesen számítottak.
– Amikor az első prototípus tesztjére készültünk, már úgy éreztük, hogylassan-lassan a célegyenesbe fordulunk. Be volt fagyva a Balaton, de ezt sem láttuk akadálynak, a Dunán egy csendes öbölben próbáltuk ki a jetet. Kezdetben minden jól működött, és nagyon büszke voltam, imponáló volt, ahogy egy tabletről beindítottuk a gépet, amivel aztán a tesztpilóta bement a nyílt vízre. Egy idő azonban után leállt alatta a jet. Jobb ötlet híján, a tablet tokjával evezett ki a partra – idézi fel a lehangoló esetet Rádi Péter.
A mérnök szerinte azonban ezek a nehéz pillanatok is lökést adtak nekik, a kudarcok csak emlékeztették őket arra, hogy olyan úton járnak, amelyen még senki. – Úttörők vagyunk ebben a szegmensben, ezért egy kicsit a Teslához szoktuk hasonlítani a Narke-projektet – mondja a mérnök.
Az Electrojet biztonságos, kulturált, környezetbarát módon nyújt vízközeli élményt – állítják a fejlesztők
Negyven fős csapatuk keményen dolgozott, és rengeteg munka, teszt után végül 2018-ban a nyilvánosság elé álltak a világ első sorozatgyártásra fejlesztett, teljesen elektromos hajtású, környezetbarát vízi járművével. Nemzetközi szinten is nagy visszhangja volt a futurisztikus formájú járműnek, a szakmát pedig lenyűgözték a műszaki paraméterek – nem véletlen, hogy a Narke Electrojet lett a Budapest Boat Show keretében meghirdetett 2019-es újdonság pályázat nyertese. A háromszemélyes hajó összes kompozit eleme szénszálból készül, így a Li ion akkumulátorokkal együtt sem haladja meg az önsúly a 400 kilogrammot. A saját fejlesztésű háromfázisú, 45kW teljesítményű aszinkron elektromotor akár 55 km/h-s sebességig gyorsíthatja az elektronikus fékkel is ellátott járművet, de ennél fontosabb paraméter az, hogy az üzemidő akár másfél óra is lehet, és két óra alatt tölthető fel az akkumulátor.
A háromszemélyes hajó összes kompozit eleme szénszálból készül, így a Li ion akkumulátorokkal együtt sem haladja meg az önsúly a 400 kilogrammot
Noha az Electrojet szakmai fogadtatása várakozáson felüli volt, akadtak kritikus hangok is. Rádi Péter ennek kapcsán egy 1893-ban megjelent cikkre hívja fel figyelmet. Ebben az áll: Székely Emil Zala vármegye szolgabírája, betiltotta Balatonfüreden a kerékpározást, „tekintettel arra, hogy a gyakran előforduló csoportosulások alkalmával gyakori szerencsétlenségek fordulhatnak elő.” A mérnök szerint mára sem változott semmi, természetes, hogy mindig vannak, akik ódzkodnak az újtól, a változástól. Szerinte azonban mára, aki megismerte a Narke-projektet, az pontosan tudja, hogy az Electrojet valóban biztonságos, kulturált, környezetbarát módon nyújt vízközeli élményt. Ráadásul csak érvényes kishajóvezetői jogosítvánnyal vezethető, a jetet nyilvántartásba kell venni, vagyis szabálysértés esetén beazonosítható, felelősségre vonható a vezető.
2019 nyarán átadták az első jeteket magyarországi tulajdonosaiknak. A jelenleg már 16 embernek munkát adó, de folyamatosan bővülő balatonvilágosi és tapolcai üzemekben pedig – a nemzetközi értékesítőhálózat kiépítése mellett – felpörög a gyártás: jövőre 70, 2021-ben pedig már minimum évi 300 darab Narke Electrojet gyártását tervezik.