árverés

Negyedmilliárd forintért talált gazdára a Toyota 2000GT egy valójában nem létező darabja

2019.09.11.

Mindössze kilenc példányban készült el, és végül soha nem került kereskedelmi forgalomba a Toyota 2000GT megfizethetőbb, exportpiacra szánt kivitele. A 001-es alvázszámú prototípust a hétvégén negyed milliárd forintnak megfelelő összegért árverezték el Tokióban.

A Best Heritage Japan (BH) aukciós ház hétvégi árverésén egy ismeretlen licitáló 88 millió japán jent, azaz körülbelül 246 millió forintot fizetett ki a Toyota 2000GT egy különösen ritka példányáért. Ez távolról sem a legmagasabb ár, amit a hatvanas évek kultikus sportautója aukción hozott – 2013-ban és 2014-ban egyaránt 1 155 000 dollárért (346 millió forint) talált gazdára a kupé egy-egy példánya –, sok szempontból mégis nagyobb jelentőségű, és mindenképpen ritkább autóról volt most szó. Ugyanakkor az is érthető, ennek ellenére miért nem dőlt meg a rekord – amennyiben ismerjük ennek a konkrét modellnek a történetét.

A Toyota 1967-től 1970-ig gyártotta a japán autóiparban mérföldkőként számon tartott, kétüléses modellt, a 2000GT-t Az akkori legmagasabb technikai színvonalat időtlen esztétikummal párosító MF10-es típus korának egyik legdrágább és legritkább sportautója volt (mindössze 337 darabot készítettek belőle), gyártása ennek ellenére állítólag súlyosan veszteséges volt. Ezért kidolgoztak egy megfizethetőbb modellváltozatot, amelyben nem a Yamaha által tökéletesített, kétliteres, soros hathengeres sportmotor dolgozott, hanem a Toyota Crown egyszerűbb, kisebb teljesítményű, 2.3 literes blokkja. Ennek kettő helyett egyetlen, felül fekvő vezérműtengelye volt, teljesítménye a nagyobb lökettérfogat ellenére 150 helyett csupán 140 lóerő volt.

Az észak-amerikai piacokra szánt belépő variáns minden bizonnyal nagy sikert aratott volna a vevők körében, ám a cég pénzügyi részlege az utolsó pillanatban mégis törölte a programot. Az MF12L-ből így végül mindössze kilenc prototípus készült, ebből hét ötfokozatú kézi váltóval, a fennmaradó kettő pedig háromfokozatú automatával. Ez utóbbiak egyike, ráadásul a 001-es alvázszámú, tehát a legelső prototípus került kalapács alá az elmúlt hétvégén Tokióban.

A nem létező széria tagjait az évek során Fantom 2000GT-ként, esetleg 2300GT-ként emlegették a rajongók. Ugyanakkor bármilyen ritkák, a különlegesen igényes, kétliteres motor hiánya miatt (no meg ismeretlenségük okán) ezek a prototípusok soha nem értek el olyan kultikus státuszt, mint egy „mezei”, ám dokumentáltan „eredeti” 2000GT. Annak fényében viszont, hogy az új tulajdonos olyan autóra tett szert, amelyért a japán és az amerikai Toyota múzeum is nyilván örömmel fizetett volna egy jelentős összeget (előbbi gyűjteményében ugyanis az MF12L-100002, utóbbiéban pedig az MF12L-100006 alvázszámú, tehát későbbi példányok képviselik a japán autós történelem ezen ritka mozzanatát), kifejezetten jutányosnak mondható az ár, amely egyébként még így is tíz százalékkal magasabb volt az aukciós ház eredeti legmagasabb becslésénél.

A MF12L-nél egyetlen ritkább 2000GT létezik: a Roadster, amelyből mindössze két példány készült, és csupán egy maradt fenn. A látványos kabriót egy James Bond-film kedvéért építette át a Toyota, sorozatgyártása pedig még csak elméleti szinten sem merült fel soha, így ezt inkább tekinthetjük kuriózumnak, mint a 2000GT tényleges példányának (annál is inkább, mert alvázszám nélküli kísérleti prototípusról volt szó). A nyitott tetős autó ma a Toyota gyári múzeumának birtokában van, értéke pénzben nem kifejezhető.

Minden idők legmagasabb áron elárverezett Toyota 2000GT típusai

Aukciós ház Árverés helyszíne és dátuma Végső ár (USD)
     
Gooding & Co Pebble Beach, USA, 2014 1,155,000
RM-Sothebys Fort Worth, USA, 2013 1,155,000
RM-Sothebys Monterey, USA, 2014 1,045,000
RM-Sothebys Monaco, 2014 1,001,844
RM-Sothebys New York, USA, 2013    968,000
RM-Sothebys Monterey, USA, 2013    935,000
Mecum Indianapolis, USA, 2015    925,000
RM-Sothebys RM-Sothebys  Amelia Island, USA, 2015    880,000
RM-Sothebys Monterey, USA, 2015    825,000
BH Auctions Tokió, Japán, 2019     823 000*

* az árverés napján érvényes árfolyamon átszámolva

Fotók: Best Heritage Japan

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.17
Az ikonikus sportautó 1:1 méretarányú, LEGO Technic elemekből épített élethű mását szeptember 16.....
2019.09.17
Hans Peter Doskozil, Burgenland tartományfőnöke budapesti látogatása során  megbeszélést folytatott....
2019.09.16
Megdőlt a kizárólag emberi erővel hajtott kétkerekű járművek női sebességrekordja, a francia....
2019.09.16
Már első bemutatásakor bebizonyította a Kia Optima, hogy sikerült elérni a német versenytársakat,....
2019.09.16
Németországban az utóbbi napokban intezív diskurzus indult a városi terepjárók biztonságosságát....
2019.09.16
Parázs István Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.09.16
A Kuuskuljetus Oy finn fuvarozóvállalat élen jár azzal, hogy egy cseppfolyósított gázzal hajtott és....
2019.09.16
Szeptember 13-15. között a BMW Group Classic exkluzív filmvetítésekkel, az első Mini....
2019.09.16
Az egyik tréler 2260 kilogramm túlsúllyal közlekedett, a járművezetőkkel szemben helyszíni bírságot....
2019.09.16
- Brüsszel Nemzetközi Repülőtérre, Harkovba és Lvivbe indít új járatokat Budapestről a magyar....