Lexus LC

Nem fogja elhinni, mi segítette a Lexus LC futóművének megtervezését

2017.08.16.

Az autótervezés legmodernebb eszközei manapság a virtuálisvalóság-rendszerek és a számítógépes szimulációk. Ám a Lexus olyan helyről merített ihletett az új luxuskupéja futóművének megalkotásához, amire nem gondolnánk: egy maréknyi evőpálcikának is fontos szerep jutott.

Koji Sato főmérnök mindvégig azon volt, hogy az LC a lehető legnagyobb mértékben hasonlítson az LF-LC tanulmányautóra, ami az új modell alapötletét adta. A tanulmány dizájnjának fontos elemei voltak a nagyon mélyre húzott motorháztető és a nagy kerekek, így ezt a látványt az LC formavilágában is mindenképpen meg kellett őrizni. Csakhogy ehhez egészen újszerű első futóművet kellett konstruálni, ami nemcsak kiváló rugózást és útfekvést biztosít, hanem el is fér a kifejezetten szűk helyen. A feladat tehát adott volt, és Hideyuki Masumo vezető mérnökre várt, hogy megoldást találjon. Mivel a jól ismert kettős keresztlengőkaros vagy rugóstagos rendszerek ide túl nagynak bizonyultak, valami egészen különleges dologgal kellett előrukkolnia.

“Mivel meg akartuk tartani az alacsonyan húzódó motorházfedelet, ám a 21 colos kerekekről sem voltunk hajlandók lemondani, Sato-san gyakorlatilag lehetetlent kért tőlünk.” – meséli Masumo. “Normális esetben ez véget nem érő vitákhoz is vezethetett volna, ám miután alaposan áttanulmányoztam egy többlengőkaros futómű virtuális metszeti képét, rájöttem, hogy mit is szeretne elérni valójában. És ez részben az evőpálcikáknak is köszönhető.”

A Lexus többlengőkaros első futóművének tervezőjeként Masumo észrevette, hogy az LC-be beépítve a rendszer öt lengőkarjának mindegyike másként viselkedik. Ezt evőpálcikák segítségével mutatta be csapatának, hogy aztán minden mérnök elkészíthesse és tanulmányozhassa saját makettjét, amíg teljesen át nem látják az új futómű-geometria működését. Ezt követően még hat kemény hónapot töltöttek azzal, hogy a konstrukciót tökéletessé csiszolják. Masumo többlengőkaros futómű-rendszerét az teszi olyan hatékonnyá, hogy dupla felső és alsó karokat alkalmazott, a bekötési pontokat pedig áthelyezte. Ez addig sosem látott szabadságot biztosított a tervezőknek, akik így pontosan olyan kifinomult felfüggesztést alkothattak, ami az LC-hez illik.

“A rendszer öt lengőkarjának gyönyörű elhelyezése tette lehetővé, hogy a teljes futóművet mélyebbre helyezhessük a karosszérián belül.” – magyarázza a nem mindennapi kreativitásról tanúbizonyságot tett mérnök. “A hagyományos megoldásoknál a felső lengőkarok bekötési pontja általában a kerekek fölött található, de az új rendszerben a kart nem kellett olyan magasan rögzíteni, így megmaradhatott az LC alacsonyan húzódó motorházteteje.”

A felfüggesztés minden egyes elemét gondosan tanulmányozták, hogy a rendszer valóban optimális teljesítményt nyújtson – vagyis hogy ne csak gyorsan és engedelmesen reagáljon a kormánymozdulatokra, hanem sima és kényelmes rugózást is biztosítson. Az irányíthatóság és a rugózási komfort közti kényes egyensúly kialakítása szintén komoly kihívást jelentett.

A fejlesztés során az LC futóművének teljesítményét többször is összehasonlították leendő vetélytársaival. Minden elemet részletesen kielemeztek és tökéletesítettek; így születtek például az innovatív kettős (felső és alsó) gömbcsuklók is, amelyek azonnal, a volán elfordításának pillanatában továbbítják a kormányzási nyomatékot. Így az LC nemcsak jobb, hanem egyenletesebb kormányzási nyomatékot is biztosít, mint vetélytársai. Masumo méltán büszke rá, hogy csapata sikeresen oldotta meg ezt a szokatlanul nehéz feladatot.

“Ennek a rendkívül kifinomult és modern futómű-kialakításnak köszönhetően az autó menetteljesítménye ugyanolyan kiváló lett, mint az irányíthatósága. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a vadonatúj Lexus LC pontosan úgy reagál a vezető parancsaira, úgy uralható és úgy irányítható, ahogyan azt egy autórajongó elvárja egy vérbeli sportkupétól.”

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....