biztosítás

Nem vállalják az autószervizek az Astra biztosítós károkat

2015.09.15.

A biztosítási ügyintézést is vállaló karosszériás műhelyek a rossz tapasztalatok miatt egy ideje már nem vállalják felelősségbiztosítás alapján a járművek javítását, ha a károkozó biztosítását a román Astránál kötötték. Az érintetteknek maguknak kell a kártérítést intézniük.

Nem vállalta a szerviz a karambolos gépkocsi kötelező felelősségbiztosítás (kgfb) terhére történő javítását – jelezte olvasónk a közelmúltban. Az ok: a balesetben részt vevő másik jármű biztosítását az azóta csődbe jutott román Astra Biztosítónál kötötték. Azt javasolták olvasónknak a műhelyben, hogy fizesse ki a javítást, majd a számlával forduljon az Astra képviseletéhez.

A panasz alapján szúrópróbaszerűen ügyfélként bejelentkeztünk több fővárosi és vidéki szerviz munkafelvevőjéhez, és jeleztük, kgfb-és javítást kérünk, a biztosító az Astra. A válaszokból kiderült, hogy a javító vállalkozások körében már jóval a román biztosító csődje előtt köztudott volt, hogy bajban van a cég. Nem a hírekből tudták ezt, hanem a kártérítések elhúzódása jelezte ezt számukra. Egy érdi vállalkozásnál közölték, ügyfelük három hónapja vár a pénzére az Astrától. Éppen ezért a szervizek érthető módon nem vállalják a biztosítási ügyintézést, ha a román biztosító állna helyt a javításért.

Kihez fordulhatnak a pórul járt autósok, ha a szerviz nem segít – tettük fel a kérdést a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz). A szervezet válaszában egyfelől igyekezett megnyugtatni az érintetteket, hogy a román garanciaalap az Astra Fióktelep valamennyi ügyfelét, esetleges károsultját kártalanítja. A kárigényeket közvetlenül a román garanciaalapnál, illetve a garanciaalap által e célra kijelölt megbízottaknál is elő lehet terjeszteni. Csakhogy a megbízott személyét még nem jelölték ki, a magyar ügyfelek magyar nyelven egyelőre nem folyamodhatnak a garancialaphoz, és azt sem tudni, hogy a bekövetkezett károk esetében a kárszakértést ki végezheti el.

Felmerül a kérdés, nem segíthet-e a Mabisz által kezelt Kártalanítási Alap (Kalap), amit éppen azért hoztak létre, hogy ha felszámolnak egy biztosítót, legyen, aki fizet. A román Astra hazai fióktelepének is a magyar Kalapba kellett befizetnie, amit egyébként a román anyacég bíróságon megtámadott. Ezzel kapcsolatban pedig – sajtóinformációk szerint – még nincs jogerős ítélet. Pedig ennek azt a kérdést kellene eldöntenie, hogy ha egy károsultnak a magyarországi Astra (fióktelep) nem térít, akkor hogyan is működik a kárkifizetés.

Azt, hogy az Astra Biztosító korábban sem a gyors kifizetésekről volt ismert, egy korábbi MNB-elmarasztalás is bizonyítja. A jegybank (MNB) megállapította: az Astra az esetek közel felében reagált késedelmesen, ezért pénzbírságot szabott ki a jegybank. Az Astra fióktelepe 238 kgfb-kárügyből 9 esetben egyáltalán nem, 116 esetben pedig késedelmesen küldte meg a jogszabály által előírt kártérítési javaslatot vagy az indoklással ellátott választ a károsultaknak. A biztosító tehát az esetek közel felében késedelmesen reagált.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Idők 2015. szeptember 11-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....