Kamionsofőrök

Németországban szállodába kényszerítik a pihenő kamionsofőrt

2017.05.26.

- A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tiltakozik a Németországban hatályba lépett intézkedés ellen, amely szerint május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti - közölte az MKFE az MTI-vel.

Az MKFE tiltakozása nyomán a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió (IRU) felszólította a német kormányt a rendelkezés végrehajtásának két hónappal történő elhalasztására. Az MKFE a helyzet rendezése érdekében kérte a magyar kormány és Magyarország németországi nagykövetségének segítségét is - írta közleményében a szervezet. Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg ez a protekcionista rendelkezés, amelyet most Belgium és Franciaország után Németországban is bevezettek.


A szabályt azért is kifogásolják, mert a gépjárművezetők nem hagyhatják el a járművet a pihenőidőre sem, vigyázniuk kell a szállított milliós értékekre. Álláspontjuk szerint a kamionok kabinja ma több komfortot biztosít a sofőrnek, mint egy átlagos szálloda. A szállás- és parkolási díjak miatt a vállalkozások kénytelenek lesznek a fuvardíjaikat 3-5 százalékkal növelni, ez évi 21-37 milliárd forint többletköltséget okoz a magyar fuvarozó vállalkozásoknak. A korábban bevezetett nyugati minimálbér előírások 15-30 százalékos díjemelést indokló hatásával együtt ez jelentős piacvesztéshez vezethet.

Kitérnek arra is, hogy a német autópályák mellett nem épültek őrzött, biztonságos kamionparkolók, sem a sofőrök szállását biztosító létesítmények. A legnagyobb nemzetközi fuvarozói érdekképviselet, az IRU adatbázisa Németországban 352 kamionparkolót tart nyilván, és csak 82-ben van szálláslehetőség, 41 őrzött, 13-ban biztosított egyszerre a szállás és a minimális szintű őrzés. A végrehajthatatlan intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, mivel az előírás betarthatatlan, és annak bevezetése ellentmond az Európai Unió az áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapértékeinek - áll az MKFE közleményében.


A német törvényhozás márciusban módosította a hivatásos járművezetők foglalkoztatásáról szóló jogszabályt a kormánypárti frakciók - a CDU/CSU jobbközép pártszövetség és a szociáldemokrata párt (SPD) képviselőcsoportjának - kezdeményezésére. A Szövetségi Törvénytárban szerdán megjelent és csütörtöktől hatályos jogszabály alapján a járművezetőket akár 60 eurós (18 600 forint), a fuvarozó vállalkozást pedig akár 180 eurós (55 800 forint) pénzbüntetés megfizetésére lehet kötelezni minden egyes óráért, amelyet a vezető a rendes heti pihenőidőből a jármű kabinjában tölt el. Német ágazati szervezetek szerint a francia és belga példát követő módosítással csak akkor lehet teljes mértékben egyetérteni, ha az uniós szintű, egységes szabályozás felé tartó lépést jelent.

A német kormánypártok eredetileg szigorúbb szabályt terveztek a szerintük a munkavállalónak káros "nomád" járműveztetői munkavégzési mód visszaszorítására: bevezették volna, hogy a rendes heti pihenőidőt csak a vezető lakóhelyén vagy a fuvarozó vállalkozás székhelyén lehet eltölteni. Német szakmai szervezetek üdvözölték, hogy ez az elem végül nem került be a jogszabályba. Álláspontjuk szerint jelentős többletköltséget, és ezzel versenyhátrányt okozna a fuvarozóknak, ha gondoskodniuk kellene arról, hogy munkavállalóik hazatérhessenek, vagy a cég székhelyére utazhassanak a heti rendes pihenőidő eltöltésére - írta a verkehrsrundschau.de ágazati hírportál.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....