Teszt

Nincsen rózsa tövis nélkül? - teszten a kategóriateremtő Honda X-ADV

2018.02.20.

A 2017-es modellév egyik legnagyobb és leginkább várt újdonsága az X-ADV volt. A koncepció, miszerint egy nagyrobogó és egy enduró legelőnyösebb tulajdonságait ötvözik, meglepő hogy eddig váratott magára, viszont minden elismerést megérdemel a kivitelezés.

Szöveg: Horváth Miklós, fotó: Honda Motor Europe

A négykerekű SUV-ok és crossoverek imádatának hullámait meglovagolva új kategóriát teremtett a Honda az idén piacra dobott X-ADV-vel. A 2015-ös EICMA-n bemutatott City Adventure koncepció láttán felmerült első gondolatom az volt, hogy „jajj, ne már… egy újabb nagyrobogó, amivel a városi közlekedést akarják forradalmasítani”. Majd egy tüzetesebb megtekintést követően azt mondtam, hogy szép, szép, de biztos nem vinném haza. Mindezt persze azért, mert nem vagyok egy robogós alkat, és általában a spiritusz az, ami megfog egy paripában. Az X-ADV meg szerencsére nem egy robogó, hanem egy öszvér, egy kétkerekű crossover, amivel kimaxolták a praktikumot és a motorozás élményét, olyan jól, ahogy arra már nagyon hosszú ideje szüksége volt a Hondának. És úgy tűnik, spiritusz is van benne!

Robogós alkat, hosszú rúgóutakkal - lényegében ez az X-ADV

A gyár közleménye szerint az egyedi stílusú modell a Honda római kutatási és fejlesztési központjában készült, és a motorkerékpárok nyújtotta szabadságot hivatott szimbolizálni. Erre mondjuk azt, hogy hurrá! Ez a japán technika és az olasz dizájn találkozása két keréken. A teszthét alatt a legideálisabb felhasználási körülményeket, valamint a célcsoportot is sikerült a motorhoz illően lemodelleznem, ugyanis sokszor kaptam kérdéseket a környezetemből, melyekre nem, vagy nehezen tudtam csak válaszolni, ellenben volt időm kisütni egy frappáns választ. Szerintem az X-ADV fókuszában egy Szentendre és Pomáz környékén elő, de Budapesten dolgozó személy áll. Aki a mindennapok munkába járásakor nem engedheti meg magának az araszolgatást reggelente, ezért amikor csak teheti, motorra pattan és 30-40 perc alatt bejut a munkahelyére, ami ezúttal az Infóparkban található.

A dagonyázás nem hazai pálya számára, azonban soft terepen az eddigi óriásrobogók egyike sem ad olyan biztonságot, mint az X-ADV

Az út során murvás földúton, és aszfaltcsíkon is kell motorozni, utóbbinál a nagysebességű haladás és a kocsisorok közötti elhaladás is része a mindennapoknak, ergo az ingázó motor nem lehet egyszerű robogó, sport- vagy túragép, sokkal inkább ezek öszvére kell hogy legyen. Erre a célra és alkalmasint egy-egy siófoki kiruccanásra tökéletes jószág az újdonsült masina, merthogy az autópályás etapok sem állnak távol tőle. Adekvát kategóriába sorolásban azért még feladja a leckét az X-ADV, de az biztos, hogy hiánypótló termék a piacon és minden bizonnyal feldobja az utcaképet még egy Infóparkos miliőben is.

Alkalmasint a városban is jól jöhet a 162 mm-es hasmagasság

A crossover az NC modellek 745 köbcentis szívét kapta, melynek 55 lóerejét és 68 Nm-es nyomatékát természetesen egy duplakuplungos automataváltó (DCT) továbbítja a hajtott kerékhez. E tekintetben nincs más opció, hagyományos manuális váltóval nem rendelhető az újdonság. Az X-ADV hasmagassága 162 mm-es, továbbá öt fokozatban állítható szélvédőt, középállványt, egy sisak befogadására alkalmas ülés alatti tároló helyet, valamint multifunkciós műszeregységet, kézvédőt és Smart Key-rendszert is kínál alapáron a szabadidő-motor.

Az utasülés formázása és mérete tökéletes, persze csak rendeltetésének megfelelően rövidtávon teszteltük. A vezető ülése alatti tároló azonban lehetne öblösebb

A hajtáslánc az egyetlen hozott anyag (Honda NC 750D Integrától származik), a tereprobogó minden más alkotóeleme egy teljesen új fejlesztés eredménye. Az acélváztól a vezetői környezetig minden részlet új, beleértve a fékeket és a futómű alkatrészeket, valamint annak geometriáját is, de a köntös a legnagyobb durranás. A részletgazdag külső dizájn még egy jó darabig a szem rágógumijává teszi az X-ADV-t, a LED-es lámpák, az oldalsó borítás, a magasra húzott szögletes kipufogódob, a lengővillák és a hátsó lábtartók, valamint az informatív kijelző egytől-egyig szépen megtervezett és precízen kivitelezett darabok.

Az ilyen apró részletekért szeretjük az olasz dizájnt

Impozáns és izgalmas a megjelenés – de ettől még nem lesz “kalandrobogó” az X-ADV. Annak ellenére, hogy a motor első pillantásra óriásrobogónak tűnik (csak az üléspozíciója az), menetdinamikában semmi sokkolót nem hordoz. A DCT duplakuplungos tengelykapcsoló és a hat sebességes szekvenciális váltó többféle automata üzemmódban és manuálisan váltogatva is használható – ebben nincsen semmi pláne. A futómű hangolásban viszont igen! Itt ugyanis olyat villantottak, amit a tesztkilométerek szaporodásával egyre kevésbé akartam elhinni. Elöl a 41 mm-es fordított teleszkópok 153 mm-es rugóúton járnak, amelyek előfeszítése és csillapítása is állítható. A hangolásuk azonban messze felülmúlja a szép aranyszínű rugózó elemek optikáját. Hátul egy egyszerű központi rugóstagunk van 150 milliméteres rugóúttal, amelynek előfeszítését szerszámmal állíthatjuk, de a gyári beállítás nem kívánt beavatkozást.

Összességében tehát elmondható, hogy a Honda üdvöskéje egy olyan motor, amit nézegetni legalább olyan élvezetes, mint menni vele. Ráadásul ezt a benyomásomat a tesztmotor átvételi helyén (Honda Szallerbeck – 1185 Budapest, Üllői út 812) is megerősítették, miszerint aki felült rá és kipróbálta, az spontán szerelembe esett. Egy fürge, erős, városi használatban is csak 3,5 literes átlagfogyasztású, fordulékony, valamint forma- és stílusvilágával is igazi úttörőnek számító motortól én ezt várom. Viszont a 3,75 milliós árcédulát már nehéz befogadni idehaza, talán ez lehet az oka annak, hogy nincs nagy sorban állás érte.

2017 nyár elejétől már hazánkban is kapható az újdonság, azonban közúti forgalomban azóta is ritka madár...

Ennek tükrében, a címben szereplő kérdésre az lehet a válasz, hogy mint minden rózsának, az X-ADV-nek is van tövise, de ezt a tövist nem a Honda teremtette. A hazai piac sajátossága, hogy az innovatív, kategóriateremtő újdonságokra jókora fáziskéséssel reagálunk. Ergo, nálunk nem jött még el az X-ADV ideje…

Ez a színvilág határozottan jobban illik a karakteréhez!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....