Bemutató

Nissan invázió - Juke, X-Trail, Pulsar és e-NV200 hazai bemutató

2014.10.19.

Nemcsak megújult, hanem bővült és ezzel együtt tovább fokozódott a Nissan modelloffenzíva az október elején bemutatott négy újdonsággal. Az elektromos haszonjármű esetében a Leaf technológiája volt a meghatározó, a többi modellnél pedig a nagysikerű Qashqai formavilágához és tudásához igazították az autók megjelenését és a lemezek alatti tartalmat.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A yokohamai főhadiszállás döntéshozói semmit sem bíznak a véletlenre, legalábbis erre a következtetésre jutunk, a márka idei évre vonatkozó brandépítő lépéseit és a modellkínálat fejlődését figyelembe véve. Közel fél éve tudjuk, hogy a Nissan egy négyéves globális partner megállapodást kötött az UEFA Bajnokok Ligájával, szert téve ezzel létezésének eddigi legnagyobb és legjelentősebb szponzori szerződésére. Mindemellett jól látható a portfólió folyamatos fejlődése, megújulása is, melyek után kétségtelen, hogy minden követ megmozgatnak a siker érdekében. A Nissan All Star néven megrendezett kétnapos tesztvezetés keretein belül a fentiekben taglaltak részleteit ismertette meg a hazai importőr a sajtó munkatársaival. Természetesen mindent átjárt a foci, de a főszerep ezúttal a hazánkba érkező négy új modellé volt. Kívül-belül megújult a városi crossover (Juke), trendibb formavilágot kapott az X-Trail, de a C-szegmensbe érkező Pulsar és a kisáruszállítást forradalmasító e-NV200 is megér egy misét.

A helyszín Mátraháza volt. A több féle motor-váltó konfigurációjú Juke, X-Trail, Pulsar és e-NV200 tesztautókat pedig a környékbeli hegyi utakon és terepen is kipróbáltuk. Még több kép a galériában

Formaterv, technológia és vezetési élmény szempontjából is megújult az éppen három éve debütált Juke. Az Alfa Romeo MiTo, Citroen DS3, Audi A1 és Mini kihívójaként érkezett crossoverből eddig eladott 500 ezres darabszám jól mutatja, hogy világszerte bevált a formabontó újdonság, ráadásul a Juke tulajdonosok 85 százaléka új ügyfél a Nissannál, tehát a modell más márkáktól elszívó ereje is meglepetésként hatott. Az forma kettős felépítése továbbra is megmaradt: a tetővonal és a kabin sportautós vonalvezetéséhez, valamint az övvonal alatti SUV-s megjelenéséhez nem nyúltak, hiszen a legnagyobb vonzerőt ezek a dizájnbéli sajátosságok jelentették eddig is. Hasonlóképp a motorháztető, a sárvédők és az ajtók lemezeinek domborulatai sem változtak, szemben a lámpatestekkel és a lökhárítókkal.

Elöl a LED-es fénytestek immár az alapfelszereltség részét képezik, a xenon fényszóró azonban felszereltség függő. A lökhárító alsó részébe integrált műanyagokat és benne foglalt ködlámpákat, prizmákat és a tolatólámpát átrajzolták, jelezve, hogy mégiscsak egy facelift-es verzióval van dolgunk. Megjelenés szempontjából a legfontosabb változást az élénk és vibráló színek elérhetősége jelenti, valamint a Nissan Design Studio által tervezett műanyag betétek végtelen sora, melyekkel a felni, a tükörház, a ködlámpa fészek és a lámpakeret díszíthető az autó színét kiemelő és az utcaképet feldobó komplementer színekkel. Az utasok helykínálata nem változott, ezzel szemben a csomagtér 40 százalékkal nagyobb lett, így 354 literesre gyarapodott a befogadóképessége. Technológiai újítások szempontjából a legfontosabbak között a google hangvezérléses kereső funkciója említhető, vagy a 360 fokos kamera és a biztonsági pajzs (Safety Shield), mely tartalmazza a mozgó tárgyak észlelését, a holttér figyelést és a sávelhagyásra figyelmeztetést. A motorkínálatban két benzines és két dízel aggregát szerepel. A közvetlen befecskendezésű, turbós benzinesek esetében (1.2L DIG-T) 115 és 190 lóerős (1.6L DIG-T) motorok jöhetnek számításba, melyekhez alapból egy 6 fokozatú, manuális váltó csatlakozik, 4WD esetében (kizárólag 1.6L DIG-T esetében) pedig az XTronic, azaz új generációs CVT-váltó kapcsolódik. Gázolajosok tekintetében az 1.5 dCi (110LE) és az 1.6 dCi (94 és 117 lóerős verziókban) szerepel a kínálatban.

A harmadik generációs X-Trail esetében már egy több részletet lefedő megújulásról adhatunk számot, hiszen a legutóbb 2007-ben frissült modellnek már nagyon szüksége volt a ráncfelvarrásra. Ennek megfelelően – szakítva az eddigi kockaformával – az aktuális Qashqai formajegyek voltak a meghatározóak. A beltéri helykínálat bővítése érdekében az autó külső paraméterei közül csak a 2706 mm-es tengelytáv (+76 mm) és a 4643 mm-es teljes hossza (+8 mm) változott. Az autó magassága (1695 mm), szélessége (1830 mm), és 210 mm-es hasmagassága pedig változatlan az elődmodellhez képest. Az említett dimenziók jelentősége a B-oszlop mögötti részeken realizálódik, hiszen az első-hátsó ülések támlái közötti távolság így 660 mm-es lett (korábbi modellnél 560 mm volt), továbbá pedig ennek köszönhetően vált lehetővé, hogy 26 cm-en mozgatható legyen az üléssor. A karakuri tálcával felosztható csomagtér befogadóképessége (5 üléses kivitel esetén) 445 literes, támladöntéssel pedig több mint 1,8 köbméteresre bővíthető. Hétüléses verziónál 550/1982 literes raktérrel gazdálkodhatunk, ellenben nincs lehetőség az említett tálcával felosztásra.

Az X-Trail 7 üléses opciója helyettesíti a Qashqai +2 üléses verzióját

És ha már lágyabb és modernebb lett a formavilág, valamint praktikumnak sincs híján a verda, természetesen a műszaki tartalom is a Nissan legjobbja kell, hogy legyen. Az aszfaltról letérve élményeket keresők számára az ALL MODE 4X4-i hajtáslánc biztosítja majd a gondtalan dagonyázást, melyben állandó összkerék-hajtás van, diffizár nincs, de talán veszettül nagy igény egyébként sincs az efféle autók off-road képességeire a célcsoport körében. A márka védjegyeként itt is megtalálható az aktív biztonsági pajzs (Safety Shield), melynek elemei a Juke-hoz képest kiegészülnek még éberségfigyelővel, vészfékasszisztenssel, táblafelismeréssel és automata fényszóró kapcsolással, köszönhetően az alkalmazott kamera-rendszernek. A jelenlegi motorkínálatban csak az 1.6 dCi (130LE) szerepel, melyhez fronthajtás esetén manuális, hatfokozatú váltó, vagy a legújabb X-Tronic kapcsolódhat. 4WD esetén nem szerepel az opciók között a fokozatmentes automata, de ez még megbocsátható, szemben a benzines motorkínálattal, ahol csakis a hatfokozatú manuális váltóval párosított 1.6L DIG-T 163 lóerőre lebutított verziója szerepel 2015-től a kínálatban.

Madarat tolláról, a Nissant pedig a Qashqai vonalakról ismeri meg az ember

A C-szegmensbe érkező Pulsarral a kompaktok cseppet sem állóvíz-szerű állapotát kívánja felkavarni a Nissan. Az európai autópiac legnagyobb szegmensét alkotó kategóriában már jó ideje nem volt versenyképes a japán márka, pontosabban az Almera volt az utolsó modelljük, amivel ezen a pályán szerepeltek, melynek utolsó modelljei 2006-ban gördültek le a gyártósorról. Egy ideig úgy tűnt, hogy a Note és a Qashqai képes lesz betölteni a keletkezett űrt, ezért a Nissan úgy döntött, hogy kiszáll a versenyből, mindeközben a vetélytársak – köztük az összes japán márka – folyamatosan fejlesztette és dobta piacra az újabb és újabb modelleket ebben a kategóriában. Az idén bemutatkozó Almera utódnak tehát elég nagy lemaradást kellett behoznia. Szerencsére a hozzávalók kézközelben voltak, és mivel a fejlesztés nem szűnt meg, csak másra koncentráltak az elmúlt 6-7 évben, most látták elérkezettnek az időt, ahhoz, hogy visszatérjenek egy Astrát, Focust és Golfot megszorongató modellel. Hogy sikerült-e, azt majd egy hosszabb teszt után megpróbáljuk kideríteni, most azonban csak a villámteszt során szerzett benyomásokat és a száraz, de hatásos paramétereket adhatjuk a nagyérdemű tudtára.

Pulsar névvel korábban is létezett már Nissan modell (1978-2000 között), de csak Ausztráliában és néhány távol-keleti országban nevezték így a nálunk Datsun Cherry-ként ismert autókat. A 2014-es Pulsar küllemét illetően is a Qashqai gének érhetőek tetten, technológia terén pedig teljes mértékben követi a Nissan jelenlegi filozófiáját, így a kisebb és nagyobb kategóriájú modellekből is ismert fődarabok, és vezetéstámogató rendszerek kerültek bevetésre az újdonságnál. A kormány mögötti műszeregységbe 5 colos vezetéstámogató kijelző került, de van Nissan Connect, 360 fokos kamera és Safety Shield is, aktív nyomvonal szabályozással kiegészülve. A selling point viszont nem más, mint a térkínálat. Senki ne kérdezze, hogyan lehet egy 4385 mm-es hosszúság és 2700 mm-es tengelytáv mellett 692 mm-es támlaközi teret létrehozni, miközben a fentebb említett X-Trail esetében a hátul ülők számára rendelkezésre álló lábtér csak 660 mm-es volt, a kompakt szegmens átlaga pedig 562 mm. Ha valaki azt hinné, hogy a csomagteret áldozták fel a sofőrős limuzinokat is megszégyenítő hátsó lábtér érdekében, téved. A csomagok számára mindenféle hókuszpók nélkül is 385 literes űr áll rendelkezésre, döntött támlákkal pedig közel 1,4 köbméter.

A képen ugyan nem látszik, de a középkategóriások (Ford Mondeo, VW Passat, Skoda Superb, Peugeot 508, Opel Insignia) 589 mm-es átlagát is túlszárnyalja bő 10 cm-rel

A Pulsar motokínálatában az 1,2L DIG-T (115LE) és az 1.6L DIG-T (190LE) verziók szerepelnek, utóbbihoz csakis a hatfokozatú manuális váltó kérhető, a kisebb motorhoz akár fokozatmentes X-Tronic is. Dízel fronton csakis az 1.5 dCi (110LE) és a hatfokozatú manuális kombinációja létezik, ez leginkább a 3,6 literes gyári átlagfogyasztás miatt lehet vonzó itthon és Európában.

A Pulsar is egy Qashqai külső örököse

A 2010-es Van of the Year díjnyertes NV200 és az Év Autója nemzetközi díjnyertes Leaf házasságából született egy elektromos kisáruszállító, melyben a két modell legjobb tulajdonságai ötvöződnek: 100 százalékban elektromos hajtáslánc és kategóriaelső raktér. Az e-NV200-zal tehát 5 forint/km áron szállítható bármi, ami nem nehezebb 770 kg-nál és nem nagyobb 4,2 köbméternél, szemben a belső égésű motorral szerelt haszonjárművek 30 forint/km-es költségével. Ez azért nem egy rossz ajánlat, főleg annak tudatában, hogy a furgonhasználók 69 százaléka naponta átlagosan kevesebb, mint 100 km-t vezet és 35 százalékuk soha nem vezet többet napi 120 km-nél. A műszaki paraméterek teljes mértékben megegyeznek a kompakt elektromos autóéval, értelemszerűen kivétel ez alól a fogyasztás és a végsebesség. Az e-NV200 hatótávolsága 170 km, a rakterében 2 darab EUR raklap vagy 20 darab standart doboz befogadására elegendő a helykínálat, ráadásul az elektromos változat alapfelszereltsége magasabb a belső égésű motorral szereltekénél. A Leaf-hez hasonlóan a furgon orrában is két töltő port található, egyiket a gyorstöltés, másikat a konnektoros, normál töltéshez használhatjuk. A villanyverda két üléssoros kombi és egy üléssoros furgon karosszéria kivitelben kapható. Előbbi esetében oldalablakok és felfelé nyíló raktér ajtó jelzi, hogy nem egy zöldségszállítóval van dolgunk, a furgonnál pedig lemezfelületekkel határolt a raktér, a ki- és bepakolás pedig tolóajtókon és oldalra nyíló hátsó ajtókon keresztül történhet.

A Leaffel töltött egyhetes ismerkedés után az e-NV200 nem okozott csalódást. Kétségtelen, hogy TCO és egyéb kalkulációk nélkül is megéri használni, ha valaki megteheti, hogy 8 millió forintot invesztál egy ismert EV technológiába és a közel 100 ezer kilométeres megtérülési használatba.

A bemutatóban szereplő modellek vezetési élményéről, tényleges fogyasztási adatairól és az aktuális piaci áráról - egy részletesebb teszt keretein belül - a közeljövőben beszámolunk.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....