Modell

Nitrós robbanómotor felújítása – szerelési segédlet

2017.10.12.

Ez a cikk egy nitrós robbanómotor felújítása kapcsán született, ennek lépéseit veszi végig, a helyes szét és összeszerelést mutatjuk be. Nagyon sokszor hoznak be hozzánk olyan modellmotorokat a Modell & Hobby Kft. üzleteibe, melyekkel valamilyen rendellenesség történt, viszont a javításhoz nem mert nekiállni a tulajdonos. Kitérünk a kritikus pontokra, melyekre érdemes odafigyelni, hogy a motor szerelésekor ne okozzunk maradandó mechanikai károsodást, illetve, a művelet végére egy tökéletes motort kapjunk eredményül.

A cikkben nem csak a blokkban lévő hüvely és dugattyú páros cseréjének lépéseit vesszük sorra, hanem a motor karburátorát is szétkapjuk, hiszen a legtöbb modellező ritkán áll neki ennek a munkának a tapasztalat hiányában. Pedig nem annyira bonyolult, így jó, ha látjuk, hogyan is kell ezeket a szereléseket elvégezni.

A nitrós robbanómotor felújításának több oka is lehet.

Legtöbbször valamilyen okból történő kompresszióvesztés (légszűrő elvesztése miatti porbeszívás), hajtókar törés, jobb esetben megelőző karbantartás során hajtjuk végre ezeket a feladatokat. Az is előfordul, hogy maga a motor jó egészségnek örvend, mégsem lehet tisztességesen beállítani a karburátort valamilyen rejtélyes okból kifolyólag.

Nos, ekkor szoktunk nekilátni és apróra borítani a motorunkat, és amit kell, cserélünk. Természetesen lehetnek olyan mértékűek a sérülések, hogy gazdasági totálkáros lesz a motor, nem éri meg felújítani. Ettől függetlenül, a cikkben leírtak hasznosak lehetnek mindenki számára.

Lépések

  • Tisztítsuk meg a motort a rárakódott portól, kosztól és egyéb szennyeződésektől kívülről.
  • Szedjük le a légszűrőt, leömlőt és a kipufogót
  • Minden nyílásra tegyünk zárókupakot, hogy a motorba még véletlenül se menjen be semmilyen kosz. Kifejezetten ügyeljünk a karburátorra.

Amikor a motorunk valahogy így néz ki, akkor elég tiszta ahhoz, hogy szétszedjük!

A hátlappal kezdjük. Jelen esetben ez egy berántós motor, így el kell távolítsuk a berántót és a hátlapot is, a szabadonfutó csapággyal együtt.

Vegyük le a hengerfejet. Ehhez lazítsuk meg a 4 leszorító csavart. 

A hengerfej eltávolítása után a hengerfej betétet láthatjuk, a beletekert izzógyertyával együtt. Vegyük le a hengerfej-betétet. Ezt simán leemeljük a hengerről, nem tartja semmi. Figyeljük meg, hogy van e a hengerfej betéten jelölés. Általában egy pont van beütve a betétbe, ami mutatja a helyes elhelyezkedést! Összerakáskor majd ugyanabba az irányba forgassuk a betétet.

 

  • a hengerfej levétele után még találunk 1 vagy motortól függően több hengerfej tömítést, melyek nagyon vékony réz karikák. Ezeket is vegyük le óvatosan, hogy ne sérüljenek. Előfordulhat, hogy a használt motoron ezek kicsit össze vannak sülve, nem baj, ne bántsuk őket.
  • ezek eltávolítása után a blokk tetejét láthatjuk, a hüvellyel és benne a dugattyúval.

 

  • ahhoz, hogy ki tudjuk venni a dugattyút a hajtókarral együtt, elsőként el kell távolítsuk a hüvelyt. Ez általában nem okoz gondot, de előfordulhat, főleg egy sokat állt motornál, hogy sehogyan sem akar távozni a helyéről. A roncsolásmentes megoldás, hogy a főtengely végére visszahúzzuk a lendkereket és rögzítjük.
  • a kipufogónyíláson át vezessünk fel egy vastagabb gyors kötözőt a fenti képen látható módon.
  • forgassuk meg a főtengely! Ettől a dugattyú elindul a felső holtpontja felé, de mivel felette keresztben bent van a gyorskötöző, kitolja a hüvelyt felfelé.
  • Itt is figyeljünk arra, hogy a hüvelyt milyen pozícióba forgatva távolítjuk el. A hüvely és a henger is össze van jelölve az egyszerűség kedvéért. Pontosan így rakjuk majd be az új hüvelyt is összeszereléskor!

 

  • távolítsuk el felfelé húzva a hüvelyt a blokkból.

Ekkor a motorban bent marad az így már szabadon lötyögő dugattyú a hajtókarral együtt, de még rögzítve van a hajtókarra.

Fordítsuk fejjel lefele a motort és ügyeskedjük le a hajtókart a főtengelyről. Ez egy kis türelemjáték, de semmiképpen sem szabad erőltetni, fogóval vagy bármilyen olyan tárggyal lehúzni a helyéről, amivel megsérthetjük a hajtókart.

NAGYON FONTOS! A hajtókaron, a főtengely csapszegét fogadó persely felett van egy olajszállító luk és bemarás végig a hajtókaron! Amikor a hajtókarral szerelt dugattyút visszarakjuk később, figyeljünk oda, hogy az olajszállító luk az eredeti pozícióban legyen.

 

 

  • ugyanígy fontos, hogy amennyiben az új hajtókar dugattyú párost nem egyben szerelve vásároltuk meg, akkor a helyes összeszerelés megtörténjen. Érdemes a régit addig egyben tartani, amíg az új készletet összerakjuk.
  • felújításnál figyeljünk arra, hogy dugattyút mindig hüvellyel együtt cserélünk! A hajtókar, amennyiben az alsó persely nincs elkopva, és nem lötyög, kiszolgálhat még egy szett dugó/hüvely párost. Azonban ezzel óvatosan bánjunk, mert egy törött hajtókar kivégezheti a blokkunkat is!!

A dugattyú eltávolítása után a főtengelyt kihúzzuk és ezzel a mutatvány végére is értünk.

A blokkban lévő két nagy csapágy, melyben a főtengely forog, elég sokat bír. Ettől függetlenül, amikor azt látjuk, hogy az első csapágynál például szivárog ki az üzemanyag, vagy ha valamilyen port ment a motorba, cserélni kell ezeket is. Ehhez speciális csapágykihúzó szerszámot kell használnunk, melyet direkt a nitrós motorokhoz forgalmaznak. Ennek hiányában nem könnyű a csere, mivel nagyon szorosan illesztett csapágyakról van szó.  Ezek cseréjét inkább bízzuk gyakorlott kezekre.

Összeszerelés lépései:

Az összeszerelés pont fordított sorrendű.

  1. főtengelyt helyezzük vissza a blokkba.
  2. a blokkba fentről lefele lógassuk be, a helyes irányba forgatott dugattyú/hajtókar párost.
  3. illesszük rá a hajtókar perselyét a főtengelyre
  4. felülről toljuk be a hüvelyt a megfelelő pozícióba forgatva, úgy, hogy a dugattyút közben óvatosan beillesztjük a helyére, a hüvely belsejébe.
  5. illesszük fel a hengerfej betétet az alátétekkel együtt a helyére, a helyes pozícióra ügyelve!
  6. szereljük fel a hengerfejet. A csavarok meghúzása csillag mintában történjen, tehát bal alsó, jobb felső, jobb alsó, majd bal felső például. Nem kell megtépni, de legyen meghúzva!
  7. szereljük vissza a hátlapot a motorra, ügyelve arra, hogy csak akkor megy a helyére általában a hátlap, ha a főtengely és a hajtókar egy bizonyos (általában a felső holtponton) pozícióban áll. Egyébként ne erőltessük!
  8. Szorítsuk meg a csavarokat, szintén csillagmintában!

 

Ezzel a motor gyakorlatilag készen van.

Jöhet a karburátor!

Sokszor előfordul, hogy a motor egyébként jó erőben van, de a karburátor beállítási nehézségei miatt sehogy sem sikerül jól belőni a motort. Az is előfordulhat, hogy a motorunk port szívott, ekkor nem ússzuk meg a motor felújítása után azt, hogy a karburátort szétszereljük és minimum kitakarítsuk, amennyiben belül nem sérültek meg a tömítések. Nézzük meg, hogy hogyan épül fel a fenti motor csúszókarbis megoldása.

Fenti képen egy 3.5 cm3 (.21-es) motor csúszókarbiját láthatjuk. Ez egy teljesen általánosan használt autós motor karbi, mely nem túl bonyolult. 3 állítótű van rajta, egy alacsony fordulati (a kék harmonika gumis rész végén), egy magas fordulati (a karburátor átellenes végén, a szívócsonk tetején a réz színű perselyben) és egy alapjárati csavar (a karbi közepén a fekete ki kiugró részben)

A karburátor szétszerelése egyszerű.

Tekerjük ki az alacsonyfordulati csavart. Jegyezzük meg, hogy hány fordulatot tekertünk ki és hogy hol állt a csavar eredetileg. (természetesen a motor alapbeállításaira bármikor visszatérhetünk, ezt megadják a gyártók a motorhoz általában) Az alapjárati csavar beállítása egyébként nem ördöngösség, addig kell majd visszatekerni, amíg a csúszókarbit teljesen betolva kb egy 0,5 – 1mm-es rés marad nyitva.

Egy 7-es (általában) villáskulcs segítségével lazítsuk meg óvatosan a magas fordulati tű és az üzemanyag beömlőt. Tekerjük ki a tűt a perselyéből.

Most jöhet az alacsony fordulati tű. Lazítsuk meg a karburátor végén lévő hernyócsavart, és ekkor le tudjuk venni a kis gömbcsuklós véget a csúszórész végéről.

Tekerjük ki az alacsony fordulati tűt. Itt is figyeljük meg előtte, hogy mennyire volt betekerve, illetve, hány fordulatot tekertünk ki.

Vegyük le a kék gumi harmonikát a karbiról és húzzuk ki a karburátorból a csúszórészt.

A teljes szétszerelés után egyben láthatók a karburátort felépítő alkatrészek:

A karburátort nitróban öblítsük ki. A tűket törölgessük el és ellenőrizzük a gumi tömítéseket!

A legtöbb beállíthatatlan motornak az a baja, hogy a karburátorban levű tűkön a gumi tömítések tönkremennek. Elöregednek, megsérülnek, és nem látják el a feladatukat, nem tömítenek. Így hiába is állítunk a tűkön, a tömítőgyűrűk mellett átfolyik az üzemanyag és a motor beállíthatatlan lesz.

Ezért nagyon fontos, hogy a karbiban levő tömítőgyűrűk cseréjével kezdjünk, amikor a motort nem tudjuk beállítani.

Az alábbi két képen ennek a karbinak két hibáját is láthatjuk. Egyik esetben az alacsony fordulati tűn egy kis koszos fűszáldarab maradt a leesett légszűrővel történő játék után, illetve, az egyik tömítőgyűrű szakadt el félig. Ez  két hiba bőségesen elegendő, hogy a karbival kudarcot valljunk, motorunk pedig beállíthatatlan, használhatatlan legyen.

A karburátor összeszerelése a szétszerelés lépéseinek fordított sorrendjében történik.

Összefoglalásul

A motorok felújítása tökéletesen kivitelezhető, azt persze meg kell fontolni, hogy egyáltalán érdemes e. Amikor szinte minden belső alkatrészt cserélni kell, akkor a felújítókészletek, csapágyak, tömítések összértéke akár meg is haladhatja egy új motor árát, ekkor inkább mentsük meg ami még megmenthető a blokkról, és vegyünk egy új motort.

Amennyiben azonban tervszerűen, rendszeresen belenézünk a motorba, megnézzük lóg e valami, kopottnak látunk e valamit, tömítéseket ellenőrizzük és cseréljük a szükségeseket, sokáig, évekig, sok 10 liter nitró élfüstölése után is megbízható, jól működő motorunk lehet.

További hasznos infók a korábbi cikkeinkben, a Nitrós robbanómotor felépítéséről

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.10.23
- A sok eső veszélye miatt két megyében és Budapesten a legmagasabb, harmadfokú figyelmeztetés van....
2017.10.23
 Baleset történt az M1-es autópályán Óbarok térségében, a Győr felé vezető oldalon a 42-es....
2017.10.22
A negyedik világbajnoki címéhez egyre közelebb kerülő Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája....
2017.10.22
Ez nem egy szexista, de nem is feminista cikk. Igenis, el kell fogadni, ha mégoly macsós férfi is....
2017.10.22
Két autó ütközött, egy ember megsérült Felsőnána közelében. A forgalom rendőri irányítás mellett....
2017.10.22
Tóbiás és Balambér a Békéscsabai Kolbászfesztiválon szerzett életre szóló élményeket. Csütörtökön....
2017.10.22
Jovan Prokopljevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.10.22
Három híres zeneszámot játszott el az R8-TT-Q5 trió összesen 21 hengere. ..
2017.10.22
E heti rajzunk készítője Kelemen István, rajzának címe: Pickup mánia. ..
2017.10.22
Ausztráliában megszigorítják a repülőtéri dolgozók biztonsági ellenőrzését, mások mellett a....