biztonságos közlekedés

Nyári utazás: hogyan készüljünk fel az újabb élményekre?

2019.08.15.

Közeledik a hosszú hétvége, nagyon sok család kel útra autóval. Mindannyian azt szeretnénk, hogy a nyaralás során olyan élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodjunk, amelyekre szívesen gondolunk vissza akár évekkel később is. Ahhoz, hogy utazásunk könnyed és emlékezetes maradjon, fontos, hogy készüljünk fel és gyűjtsük be a megfelelő információkat! Az Allianz Hungária Biztosító segítségével ehhez összeállítottunk egy kisokost. Ezekre figyeljen, ha útnak indul:

Fotók: autoszektor.hu archív

Zöldkártya: Ha az úti célunk miatt szükséges, a kötelező biztosítási (KGFB) fedezet meglétéről kérésre zöldkártyát állít ki a biztosító. Ez a kártya igazolja a biztosítási fedezet érvényességét a nemzetközi szabványoknak megfelelően. A legtöbb európai országban nincs szükség zöldkártyára, így például Ausztria, Németország, Horvátország, Szlovákia, Szlovénia, Románia esetén sem. Vannak viszont olyan (gépkocsival) kevésbé látogatott országok, ahol kötelezően vagy ajánlottan előírják a zöldkártya meglétét, mint például Bulgária, Görögország, Ukrajna, Oroszország. Részletesebb, naprakész információért mindig felkereshetjük a mabisz.hu oldalt.

Abroncsok, téli-nyári gumi csere: sok esetben a biztosítók is előírják az útviszonyoknak és évszaknak megfelelő gumiabroncs használatát, de saját testi épségünk és utasaink védelme érdekében is tanácsos jól megválasztani az alkalmazott gumiabroncsot. Sok online teszt érhető el már az interneten, így könnyen ki tudjuk választani, hogy négy évszakos vagy inkább külön téli és nyári abroncs szettet szeretnénk alkalmazni. Mindkét variánsból elérhetőek biztonságos, kellő tapadást biztosító típusok. A gumiabroncs kiválasztásánál hasznos információval szolgálhat számunkra az Európai Unióban használt abroncsminősítési rendszer, amely az abroncs üzemanyag takarékosságát, nedves tapadását és zajszintjét is mutatja.

Minden elinduláskor ellenőrizni szükséges a gumiabroncsokat. Anyagfáradás, sérülés, deformáció esetén nem szabad útnak indulni, szükség esetén szakember (gumiabroncs javító vagy autószerelő) segítségét kell kérni. A gumiabroncs oldalfalainak végigsimításával győződjünk meg róla, hogy nem sérült-e az abroncs szerkezete. Amennyiben púposodást vagy egyéb rendellenességet találunk, az abroncs szakember általi vizsgálatra szorul.

Guminyomás beállítása: hosszabb útra induláskor és különösen abroncscserét követően nem szabad megfeledkezni ez előírt guminyomás ellenőrzéséről, beállításáról. A túl alacsony és a túl magas nyomás ugyanis egyaránt növelheti a fékutat, és csökkentheti a jármű stabilitását, az abroncs egyenetlen kopását eredményezheti. Az alacsony guminyomás miatti fokozott gumi melegedés, illetve az eleve magas nyomású gumik üzemszerű továbbnövekedése pedig defekthez és balesethez vezethet. A fentieken túl az alacsony guminyomás növeli a gördülési ellenállást, és ezáltal literekben mérhetően növeli az autó üzemanyag fogyasztását. Az adott gépjárműtípusra, abroncsméretre és terhelési paraméterekre javasolt guminyomásokról a gépjármű kézikönyvéből, a jármű B oszlopán, ajtajánál, illetve a töltőnyílásnál elhelyezett plakettről, valamint az abroncs kézikönyvéből tájékozódhatunk.

Ablakmosó folyadék ellenőrzése, pótlása: gondoskodjunk a kellő mennyiségű, évszaknak és időjárási körülményeknek megfelelő ablakmosó folyadék feltöltéséről.  Autópályán történő utazás esetén kiemelten fontos a jó oldó hatás a rovarszennyeződések hatékony eltávolítása – és így a megfelelő átláthatóság szavatolása érdekében.

Ha mindezzel megvagyunk, akkor nem árt, ha indulás előtt egy autószerelő műhelybe is begurulunk, mert sokkal jobban fog fájni egy váratlan javítás külföldön!

Fontos, hogy a gépjármű típusának futásteljesítményének és korának megfelelő időszakos szervizelés előírás szerint megtörténjen, valamint ha tehetjük hosszabb út előtt, akkor mindenképp vigyük el műszaki ellenőrzésre egy alapos átvizsgálásra, „nyári felkészítésre” az autót. Ha nem tudjuk elvinni akkor az alábbiakra figyeljünk:

Ellenőrizzük vagy ellenőriztessük pl. benzinkúton (álló motornál) a folyadék szinteket, és szükség esetén pótoljuk a hiányzó mennyiségeket: motorolaj szint, fékfolyadék szint, hűtőfolyadék szint, ablakmosó folyadék szint!

A hűtőfolyadék szintjének ellenőrzése kánikulában még nagyobb jelentőséggel bír, mivel alacsony szint esetén, nagy terhelésnél, vagy ha az autó kis sebességgel halad/araszol, akkor a hűtővíz könnyen túlmelegedhet, akár fel is forrhat. Elővigyázatosságból a csomagtartóban tartsunk egy üveg desztillált vizet, arra az esetre, ha szükség volna utántöltésre.

A folyadék szintek ellenőrzését és szükséges utántöltést követően a motorháztetőt mindig gondosan csukjuk le és ellenőrizzük, hogy a zárak azt stabilan fogják, mert ha a rosszul lecsukott motorháztető nagyobb tempónál felcsapódik, akkor az komoly balesetet okozhat.

Tisztítsuk/tisztíttassuk ki a klímarendszert! Szükség esetén cseréltessünk pollenszűrőt és ellenőriztessük a klíma rendszer töltöttségét/hatásfokát! Az elhanyagolt szellőzőrendszer a melegágya lehet a különböző penészgombáknak, melyek a kellemetlen szagokon túl légzőszervi betegségeket és/vagy allergiás tüneteket is okozhatnak.

Szereljük fel jó minőségű árnyékolókkal és napellenzőkkel az autónkat. A tűző napon árnyékoló nélkül hagyott autóban percek alatt 50-70°C-ra is melegedhet a belső hőmérséklet, amelynek visszahűtése indulás előtt többlet idővel és többlet üzemanyag költséggel is jár. A megfelelően kiválasztott árnyékoló nemcsak a hőséget csökkenti az utastérben – hiszen visszaveri a napsugarakat –, hanem hatékonyan óvja a jármű utasterének burkolatait a káros UV-sugárzástól is.

Hosszabb utazás előtt gondoskodjunk megfelelő mennyiségű és minőségű hűvös folyadékról (a jármű minden utasa számára), mert kevés kellemetlenebb dolog van annál, mint kánikulában valamelyik autópályán több órás dugóba kerülni, folyadékpótlási lehetőség nélkül.

Biztonság: bár kötelező tartozékként minden járműben lennie kellene láthatósági mellénynek, de ennek meglétét hosszabb útra indulás előtt célszerű ellenőrizni. Érdemes olyan helyre tenni a mellényt, amit a járművezetői ülésben ülve el lehet érni, ugyanis autópálya leálló sávjában (pl. műszaki hiba miatti leállás esetén) még nappal is csak láthatósági mellényben lehet kiszállni. Láthatósági mellény nélkül, autópálya leálló sávján tartózkodni tilos és fokozottan veszélyes.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..