Teszt
Az új Fiesta a legek autójaként lépett a piacra, hiszen a szegmensben először ebben a modellben találkozhatunk annyi és olyan vezetéstámogatórendszerrel, ami korábban csak a felsőbb osztályú autók sajátja volt. Ehhez a technológiához társul még a legjobb légellenállási együttható, és a többszörös év motorjának is megválasztott 1.0 literes EcoBoost erőforrás kínálat is.
Már évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a kisautós szegmens „növekedési pályára” állt. Az úgy nevezett B osztály autói egyre nagyobb méretűek és ez a Fiestára is igaz. Noha a platform, amire építkeztek ugyanaz, mint az elődé az új generáció hossza 7, szélessége 1,2 centivel, míg a tengelytávja szemmel alig láthatóan, de 4 mm nagyobb lett.
Szinte már Focus méretűre nőtt az új Fiesta
Azt, hogy a Fiesta kinőtte a rövidnadrágot jól tetten érhető, ha az ember egy Focus mellett parkol és ez az én esetemben nap szinten megadatott. A méretmódosulások részben annak tudhatók be, - Fordon innen és túl is - hogy a gyártók az úgynevezett „kiscsaládi” vásárlói rétegnek is alternatívát szeretnének kínálni.
Visszfogott, de jellegzetes fiestás dizájn
Miközben érthető módon a meglévő vevőréteg számára is meg akarják tartani a szegmens vonzó sajátosságait. Ez utóbbi a Fordnál a számos felszereltségi szintet és mutációt jelent az új Fiesta választékában. Uszkve 20 ezer féle verzió állítható össze, ami tág határok között mozog a ST változattól a Vignaeléig. A meglévő kínálat egy Active verzióval is kiegészül majd a későbbiekben, ami a modell szabadidősjellegét kívánja majd erősíteni a palettán.
A kínálat sokszínűségét a sokféle verzió jellemzi. A palettában immáron a Vignale felszereltség is megtalálható
A most piacra lépett Fiesta esetében az elődhöz képest konszolidált dizájnról beszélhetünk. A korábbi széria jól eltalált formáját szinte csak újra gondolták, melynek hatására a front részen változott a harcsaszáj hűtőrács és ennek megfelelően a homloklemez és gépháztető is, valamint új alakúak fényforrások is.
Gömbölydedebb lett a frontrész, módosult a hűtőrács is
A lámpatest körebfutó nappali fényt is kapott, ami akár az új modell védjegyévé is válhat. A hátsó rész is kevésbé extravagáns, a korábban a „C oszlophoz” integrált hátsólápák a mostani szériánál horizontális elrendezésűek lettek. Az autó sziluettje kiegészült egy hátsószélvédő fölé helyezett légterelő elemmel is.
A nappali LED fény akár a Fiesta védjegyévé is válhat
A korábban taglalt méretnövekedés az utastér komfortjára is hatással volt. Az első traktus kényelmét nem lehet elvitatni. A hátsó részben a lábtér nagyságával abszolút ki lehet békülni, de a fejteret illetően már hoznunk kell némi kompromisszumot, ha a Fiesta mellett döntünk.
A hátsó lámpák vízszintes elrendezést kaptak
A méretek adta adottságok ellenére jó alternatív lehet a már korábban említett „kiscsaládok” számára. Ez utóbbi a kétszintes csomagtérre is igaz, ami 292 liter, de lehajtott ülésekkel több, mint egy köbméteresre bővíthető, igaz ez esetben pótkerék helyett defektjavító készlet jár az autóhoz.
Kétszintes csomagtér, a pótkerék helyett defektjavító készelt van a harmadik "pinceszinten"
A beltérben jó minőségű anyagfelhasználás fogad. Az utastér legszembetűnőbb változása a műszerfal teljes megújulása, ahol új kontúrokkal találkozunk. A korábbi gombokban gazdag középkonzolt egy nagyméretű 8 colos érintőképernyő váltotta. A vezető előtti kijelző viszont tovább vitte a hagyományos elrendezést két „analóg” műszer között egy 4,2 colos TFT monitorról olvashatjuk le a legfontosabb információkat.
Teljesen megújult műszerfal, centrumában a 8 colos "tablettel"
A Fiesta erőforrás kínálata egy 1.1 literes háromhengeres 85 lóerős szívóbenzin motortól indul, de az jól érzékelhető, hogy a választék az 1.0 literes EcoBoost-ra épít, mely három teljesítményszinttel érhető el 100, 125 és 140 lóerős változatokban. A teljesség kedvéért említsük meg a gázolajos kínálatot is, amiben 1.5 TDCi-t választhatunk 85, illetve 120 lóerős teljesítménnyel.
A Ford sláger motorja az 1.0 literes EcoBoost. Nem okoz csalódást
A tesztautónkban a 100 lóerős erőforrás dolgozott hatsebességes automata váltóval. Jó lehet a Fiesta ecoboostja között ez a hajtáskombináció a 12,2 másodperces értékével gyorsul a legkevésbé 0-100-ra, azonban ez a mindennapi használat során egyáltalán nem volt releváns probléma. Az viszont inkább volt szeplő a képen, hogy a fogyasztása túlmutatott a gyári értékeken. Mindazonáltal nem véletlen, hogy többszörösan is az év motorja lett, hiszen nagyon elasztikus és csendes erőforrásról beszélünk. Alapjáraton szinte hangtalan, csak a gyorsítások során erősödik valamelyest a motorzaj, de ez már csak zene a füleinknek.
Újrahangolt futómű. Az új Fiesta száműzte a 15 colos kerékátmérőt, 16, 17 és még 18 colos is van a kínálatban
Aki egy kicsit is jobban meg van fertőzve a benzingőzzel az tudja, hogy a Fordokban legendásan jók a futóművek. Az új Fiesta esetében sem adták alább, hiszen a megnövekedett méretek és a nagyobb kerékátmérő miatt újrahangolásra volt szükség. Elől MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldásokat vitték tovább, de az előbbinél vastagabb rugóstagokat alkalmaztak, hátul pedig tovább finomítottak a részegységeken. Az eredmény pedig, gyors és közvetlen kormányzás és precíz úttartás.
Kategóriájának leggazdagabb vezetéstámogatórendszereit kínálja
Epilógusunkban térjünk vissza azokra a sofőrsegédrendszerekre, ami most a legokosabbá teszi a Fiestát a kategóriájában. A vezetésasszisztenciájában megtalálható sávtartó és távolságtartó tempomat, holttérfigyelő, parkolósegéd első-hátsó radarral, holttérfigyelő, ráfutásveszélyre, gyalogos észlelő és figyelmeztető rendszer is.
Opciós a B&O hangrendszer
Az autóban már a SYNC 3 rendszer dolgozik, és ha adunk az erotikára, akkor egy komolyabb felárért megrendelhetjük a Bang&Olufsen „leányvállalatának” a B&O hangrendszerét is 7 hangszóróval, ami spontán koncertterem hangulatot teremt a kocsiban.
Az új Fiesta belépőszintje durván 4 millió forintról indul. A tesztautónk Titanium Technology felszereltséggel – opciós kiegészítések nélkül – 5 240 000 Ft.