Scania

Nyers, kezeletlen biogázzal tesztelik a Scania motorokat

2018.04.04.

Innovatív biogázos kísérletek terén folytat együttműködést a Scania Engines hulladékból kommunális célra energiát előállító svéd vállalatokkal. A márka évek óta foglalkozik a biogázzal, mint alternatív és fenntartható energiaforrással, ám néhány innovatív kísérlet, amelyben részt vesz, továbbfejlesztheti a technológiát áramfejlesztéshez.

A linköpingi energia-újrahasznosító specialistával, a Tekniska verken céggel együttműködve a Scania Engines jelenleg az egyik olyan motorját teszteli, amely nyersgázzal, azaz „kezeletlen” biogázzal üzemel. Ez azt jelenti, hogy a gázt nem tisztítják, illetve finomítják a szennyvíz, a szén-dioxid és más részecskék eltávolításával, mint a járművek üzemanyagaként előállított sűrített földgáz esetében. Ehelyett közvetlenül kivezetik az erjesztőkamrákból, amelyek lebontják a szerves hulladékot, hogy nyers állapotában felhasználhassák a Scania motor üzemanyagaként. Több mint 600 órányi tesztelés során vizsgálják meg, hogy a motor hogyan teljesít.

A Scania azt reméli, hogy ha a motor nyersgázzal is tud üzemelni, akkor még gyorsabbá és olcsóbbá válhat az áramfejlesztéshez használt biogáz előállítási folyamata, és egy újabb értékes alternatív energiaforrás jelenhet meg újrahasznosított anyagból. - Az ötlet azonban még csak a kísérleti fázisnál tart - magyarázta Holger Mattsson, a Scania Engines projektkoordinátora. „Két éve dolgozunk együtt a Tekniska verken céggel, kezdetben sűrített földgázzal foglalkoztunk, majd 2017 elején elkezdtük a teszteket a nyersgázzal” – mondta. „2017 szeptemberében hajtottuk végre a tesztelés utolsó fordulóját, a következő hónapokban pedig kiértékeltük az eredményeket.”

Erik Nordell a Tekniska verken fejlesztőmérnöke, aki a Holger Mattssonnal és scaniás csapatával végzett munkát koordinálta. Élvezte az együttműködést, amely akkor kezdődött, amikor a Scania megkereste a Tekniska verken céget, mint Svédország legnagyobb biogáztermelőjét. A Tekniska verken könnyedén rá tudta szánni a projektre termelési kapacitásának öt százalékát. „Nagyon elégedettek vagyunk az együttműködéssel, mivel nagyon könnyű volt a Scaniával együtt dolgozni” – mondta. „Ha bármikor probléma merült fel, akkor azt közösen oldottuk meg, viták nélkül. Élmény volt egy olyan vállalattal dolgozni, amely Svédországban és Európában is vezető szerepet tölt be az áramfejlesztők terén.”

A Tekniska verken a járművek üzemanyagaként használt sűrített földgáz (CNG) előállításában jeleskedik. A vállalat tulajdonosa, Linköping városa kizárólag CNG-vel üzemelteti az autóbuszos közlekedési rendszerét. Habár a Tekniska verken nem feltétlenül a nyersgázt helyezi a középpontba, Erik Nordell szerint a cég erősen érdeklődik a tesztek eredményei iránt. „Ezt érdekesnek találtuk” – mondta, „és szerettük volna megtudni, hogy hogyan alkalmazható a biogáznak ez a fajtája, ezért kíváncsiak vagyunk a tesztek eredményeire.”

Otthonához még közelebb a Scania a Södertälje Tveta nevű városrészében működő és Södertälje önkormányzatának tulajdonában álló, hulladék-újrahasznosítással foglalkozó Telge Återvinning céggel is együttműködést kezdett. A Scania kezdeményezésére a páros teszteket folytat, hogy megvizsgálja, a Scania motorjai hogyan üzemelnek nyersgázzal – azaz olyan gázzal, amelyet közvetlenül a hulladéklerakókból nyernek ki.

A forráshelyéről közvetlenül nyerik ki a gázt, finomítás vagy feljavítás nélkül úgy, hogy lyukakat fúrnak a Telge deponált hulladékába. Habár Tveta az 1990-es években leállította a hulladéklerakást, a szerves hulladék lebomlásának melléktermékeként keletkező biogáz az elföldelés után akár 30 évig is rendelkezésre áll még.

Holger Mattsson izgatottan vizsgálja a tvetai teszt nyújtotta lehetőségeket. „A világon mindenütt vannak hulladéklerakók” – mondta, „és ha hatékonyan tudjuk hasznosítani az ezekből a forrásokból közvetlenül származó gyengébb minőségű gázt, akkor az hatalmas lehetőséget jelent a piac és a fogyasztók számára.”

A MOTOR TÍPUSA

- Scania 16 literes, V8-as, kisnyomású sűrített földgázzal való üzemelésre készítve áramfejlesztéshez.

- Percenkénti fordulatszáma 1500 és 1800 közötti, primer teljesítményszintjei 333 és 426 kW közöttiek.

- COP (folyamatos üzemi teljesítmény): 330 kW (50 Hz), 350 kW (60 Hz).

- Gázellátási nyomás: 50 mbar.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....