Toyota Motor Company

Okos ülést fejleszt a Toyota

2017.12.13.

A Toyota-csoport olyan különleges ülésprototípust fejlesztett ki, amely egy célszámítógép és szenzorok segítségével automatikusan az utas testalkatának megfelelő, optimális helyzetet vesz fel.

Minél több irányban, minél kisebb fokozatokban szabályozható egy autó ülése, annál pontosabban állíthatjuk be igényeinknek megfelelően – és annál tanácstalanabb a gyakorlatlan autós, vajon mi is a helyes üléspozíció, a végtelen lehetőségek közül hogyan találja meg azt, amelyik ergonómiai szempontból ideális, hosszú távon kényelmes, nem fárasztó, sőt, lehetőleg elősegíti a koncentrációt. Ez a dilemma hívta életre a Toyota Boshoku automatikus ülésállító rendszerét.

A szóban forgó ülés háttámlája 300, egymástól függetlenül mozgatható elasztomer blokkból áll össze, amelyek hajszálpontosan képesek lekövetni az utas hátának görbületét. Ezt egy optikai rendszerrel valósítják meg, amely az autóhoz közeledő utas testalkatát kamera segítségével elemzi ki, majd a beülést követően összetett nyomásérzékelők igazítják helyükre a blokkokat.

A Toyota már dolgozik azon az okostelefonos alkalmazáson is, amelynek segítségével az autó felismeri közeledő utasát, és mire az helyet foglalna, előre testre szabja az ülést, méghozzá attól függően, hogy a felhasználó vezetni fog, vagy csak utas lesz az autóban.

A rendszer egyelőre prototípus állapotban van, de a benne rejlő távlatok lenyűgözőek. Az ülés vezérlése ugyanis összekapcsolható a fedélzeti rendszerekkel, az éberség-felügyelettől kezdve a gyorsulásérzékelőkig, hogy dinamikusan változó megtámasztást alkalmazva, az utas felsőtestét megfelelő pozícióba emelve vagy süllyesztve igazodjon a pillanatnyi forgalmi vagy utazási helyzethez. A rengeteg szabadon mozgó blokk minden eddiginél finomabb és pontosabb, akár orvosi minőségű masszázsra vagy akupresszúrára is alkalmassá tehető, sőt, megfelelő programozással akár a helytelen testtartás is korrigálható vele, ami megint csak a fáradékonyság és a koncentrációvesztés ellenszere lehet.

Nem ez az első futurisztikus üléskoncepció, amit a Toyota az elmúlt években kidolgozott: emlékezzünk a 2016-os Lexus UX tanulmányautó kifeszített szíjakból álló, szellőző, adaptív ülésfelületére, vagy a 2013-as Toyota ME.WE koncepció kerti hintaágyat idéző hátsó üléspadjára, amelyet összehajtva az első ülések alá tolhattunk, vagy kiszerelve kényelmes kempingpadként hasznosíthattunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....